Annons

Fotografering med helmanuella filmkameror

Produkter
(logga in för att koppla)

theobelzons

Medlem
Hej!
Jag inskaffade mig för någon månad sedan en helautomatisk filmkamera, en canon TLb.
Detta var då nytt för mig eftersom aldrig heller fotat med en kamera utan ljusmätare!
Jag har försökt mig på att fota lite på ren "chansning", men inte förrän ett tag sedan insåg jag att det är bättre att kolla upp lite regler och tekniker istället för att framkalla och lära sig sina misstag...

Jag surfade runt lite och stötte på regeln "sunny 16". Är det en solig dag med bra ljus, så är det garanterat att jag får rätt ljus om jag ställer bländaren på 16, och slutaren efter det tal som är det närmsta för iso:t på rullen.

Jag stöder på problem redan nu då högsta slutare är 1/500 , och iso:t på filmen är 400. Vilket betyder att jag inte kan använda mig av större bländare, för då riskerar jag att få enorm överexponering!

Jag undrar då om det finns någon vacker själ som kan dela med sig av sina erfarenheter och ge lite tips för att hitta rätt "balans", och vad jag ska göra för att kunna fotografera med större bländare.

Köpa film med lägre iso? Hur mycket ger det? Eller ska jag satsa på en kamera med kortare slutartider? Och kanske tipsa om billiga ljusmätare, som inte är hiskligt dyra...

Är tacksam för alla svar, Mvh Theo Belzons.
 
För det första så har Canon TLb en inbyggd ljusmätare. Problemet är att man inte längre kan få tag i batterier. Det lär dock finnas adaptrar så att man kan använda idag existerande batterityper, så det är kanske en sådan du ska försöka hitta i första hand.

Annars titta på filmtillverkarnas datablad för de filmer du använder de brukar kunna ge en del tips om exponering vid olika ljusförhållanden och tider. Se t.ex blade tör Kodak Tri-X

http://www.kodak.com/global/en/professional/support/techPubs/f4017/f4017.pdf

Räcker inte kort slutartid och liten bländaröppning till för att dämpa ljuset, använd gråfilter. Det kommer dessutom att ge bättre skärpa då de flesta objektiv inte är som bäst när de är fullt nedbländade.

Hittade lite info om batteriadapter:
http://cseyve.free.fr/photo/manuels/AdaptateurMR9maison.pdf
 
För det första så har Canon TLb en inbyggd ljusmätare. Problemet är att man inte längre kan få tag i batterier. Det lär dock finnas adaptrar så att man kan använda idag existerande batterityper, så det är kanske en sådan du ska försöka hitta i första hand.

Har för mig att det är en PX-625 (eller PX-13 som är motsvarande) som ska sitta i de äldre Canonkamerorna..
samma battreri sitter i Gossen, Leicameter etc och den går att få tag på fast utan kvicksilver
Sök på nätet, jag hittar inte min länk där jag köpte batteriet sist.

/ Lelle
 
För det första så har Canon TLb en inbyggd ljusmätare. Problemet är att man inte längre kan få tag i batterier. Det lär dock finnas adaptrar så att man kan använda idag existerande batterityper, så det är kanske en sådan du ska försöka hitta i första hand.

Tack för svaret! Tog mig precis en nogrannare titt och insåg att det faktiskt fanns en ljusmätare *suck*, vet inte riktigt varför jag inbillat mig att den var utan mätare men men. Som tur är så verkar det som om den även funkar. Tack igen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.