Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering med blixt "For Dummies"

Produkter
(logga in för att koppla)

Mala_

Aktiv medlem
Hej,

jag har en blixt jag sällan använder av den anledningen att jag inte vet hur, och det syns på bilderna. De blir trista, platta, färglösa och kalla. Jag har en Nikon D70 och en SB-800 och jag skulle vilja lära mig det mest elementära om att använda blixten, monterad på kameran, och med vilka inställningar jag bör ha på både kamera och blixt för att få åtminstone anständiga bilder.
Läser jag manualen blir jag bara trött och uppgiven, finns det nåt bättre sätt?

/Måns

Läs gärna denna blog:

http://nikonclspracticalguide.blogspot.se/2008/01/nikon-flash-two-separate-metering.html

Hej,

jag har en blixt jag sällan använder av den anledningen att jag inte vet hur, och det syns på bilderna. De blir trista, platta, färglösa och kalla. Jag har en Nikon D70 och en SB-800 och jag skulle vilja lära mig det mest elementära om att använda blixten, monterad på kameran, och med vilka inställningar jag bör ha på både kamera och blixt för att få åtminstone anständiga bilder.
Läser jag manualen blir jag bara trött och uppgiven, finns det nåt bättre sätt?

/Måns

En enkel lösning är att vrida blixten bakåt uppåt för att slippa det "tråkiga" blixtljuset. Det förutsätter förstås att det finns någonting (tak/vägg) som ljuset kan studsa på.

Denna länk är också bra, samma princip som den som lämnats längre upp. En bra början är att titta under rubriken "flash photography technique" i det blå fältet till höger. Som sagt läs lite om de olika grundläggande teknikerna och experimentera till du förstår principen, sedan går det ganska lätt få bra förutsebara resultat. Med Nikon och deras blixtar är det bara man förstått grunderna ganska lätt att få till bra resultat.

Snyggast resultat får man om lär sig blanda blixtljus med befintligt men för att få förutsebart resultat är det viktigt att förstå hur långsam sync fungerar och hur bländare och tid fungerar för att blanda/balansera blixtens ljus med det omgivande. Läs något exempel och testa till dess du förstår vad som händer.

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar