Annons

Fotografering inomhus

Produkter
(logga in för att koppla)

Loennstroem

Aktiv medlem
I stort sett all min fotografering har hittills ägt rum utomhus, eftersom jag aldrig tycker att jag får till det ljusmässigt när jag fotat inomhus. Jag fotar digitalt och den tämligen enkla kameran har en liten inbyggd blixt och det är lönlöst att använda den vid inomhusfotografering, eftersom ett eventuellt ansikte bli alldeles vitt, med röda ögon (typ albino, *skrattar*). Däremot har det ibland blivit OK då jag INTE använt blixten inomhus, men det är nästan omöjligt att förutsäga hur det befintliga ljuset skall räcka till. Ibland blir det för mörkt fast man inte tror det, ibland bli bilden gulaktig o s v.

Vad skall jag använda/skaffa för utrustning? Det går inte att ansluta några externa blixtar till min kamera heller. Det är människor jag nu skall fota inomhus, jag kan inte chansa eftersom jag bara har en enda möjlighet och begränsat med tid att ta de rätta bilderna.

Hoppas jag kan får lika bra råd som vanligt! :D

Du kan skaffa en TTL-slavblixt som styrs av den inbyggda blixten. Sen kan du maska av den inbyggda blixten med en remsa oexponerad men framkallad diafilm så inte det ljuset belyser motivet. Filmen släpper däremot igenom IR-ljus, och det är det som brukar påverka slavarna.

TTL-slavblixt?

TTL (Trough The Lens) fungerar väl ändå bara på blixtar som har någon slags kommunikation med kameran då kameran säger åt blixten att stänga av sig när filmen fått tillräckligt med ljus. Jag förstår inte hur en slavblixt skulle kunna vara TTL-styrd...?

Men jag kan ju ha fått allt om bakfoten i vanlig ordning.
:)

Mithrandir skrev:
TTL-slavblixt?

TTL (Trough The Lens) fungerar väl ändå bara på blixtar som har någon slags kommunikation med kameran då kameran säger åt blixten att stänga av sig när filmen fått tillräckligt med ljus. Jag förstår inte hur en slavblixt skulle kunna vara TTL-styrd...?

Men jag kan ju ha fått allt om bakfoten i vanlig ordning.
:)

nej, dessutom så slår antagligen din digital kamera ett antal förblixtar för bestämmande av bland annat white balance.. och då fyras ev slavblixt av, dvs ej då exponeringen görs. Det du måste ha är slavblixt som klarar förblixtar (inte så vanliga) och sedan är det mera av try & error med manuell inställnig innan du får bra resultat.

Jag fick det att fungera hyfsat med E10 o G2 genom att ansluta en icke integrerad blixt (då blir det inga förblixtar), köra helt manuellt, try & error och fria slavblixtar. Då fick jag helt ok resultat inomhus men det kostade en hel del trassel.

Min F100+SB28 slagen i taket och neg 400asa film ger definitivt bättre bilder inomhus.

Mvh
Johan

Mithrandir skrev:
Det funkar faktiskt. Nikons SU-4-blixtkontroll är ett exempel. Det är en tillsats man sätter på skon på en Nikonblixt. Tillsatsen känner av när en blixt i närheten avfyras men även när den stängs av. Så den funkar ttl. Och vill man inte belysa med den interna blixten kan man som sagt maska den för synligt ljus.

SU-4 funkar med andra kameror än Nikon. Dock måste blixten vara nikonkompatibel. Lite drygt en tusing kostade den sist jag kollade. Väldigt kul manick måste jag säga.

Däremot antar jag att det blir problem om kameran fyrar av förblixtar, så om dessa inte går att stänga av är det kört.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar