Annons

Fotografering i starkt solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

sodnik

Medlem
Hej på er!
Jag ska till Sydostasien i 4 veckor och hade tänkt fotografera en del. Jag har nyss köpt systemkamera och har ingen erfarenhet av fotografering i dessa milöer.Det blir nog mest fotande dagtid,sol,sand,bad,mina barn och natur.

Finns det några tips ni kan dela med er av till mig? (Nu förstår jag att det är svårt att generalisera)

Är det ok att ha vitbalans på auto eller ska man ändra för tex soljus? Fungerar matrixmätning bra i de flesta situationer?

Det jag är lite orolig för är att det brukar vara svårt att få till färgerna,det brukar se grått och mulet ut trots den reella motsatsen.Polariseringsfilter äger jag icke.

Jag kommer att använda en Nikon D60 med 1.4G 50mm och eventuellt kitobj. 18-55mm.
Är denna kombination känd för att överexponera en smula? Kan man generellt exponeringsjustera -0.3 och låta kameran vara så?
Har ni något tips för att undvika lite trial and error?

Bara en reflektion: Är inte frågorna du tar upp till stora delar en fråga om tycke och smak?
Om du tycker att bilderna blir bra med vitbalansen inställd på auto så är väl det rätt, liksom om du tycker att bilderna blir bra med viss överexponering. För överexponering (liksom underexponering) är ju aldrig generellt fel, fel är det ju bara om exponeringen avviker starkt från det resultat som avsågs. Och vissa bilder måste man ju överexponera för att de ska bli "rätt", exempelvis en sandstrand.

Lite lustigt är det att du vill undvika "trial and error" när så många digitalkameraägare prisar tekniken just för den generösa möjligheten.

Om din kamera och objektiv är kända för att överexponera har jag ingen aaaning om, men du får väl prova dig fram och se vilka bilder du trivs med.

Det finns ju möjlighet att ställa in kameran på alternativexponering, en förnämlig möjlighet om man plåtar stilla motiv.

Allt går att fixa i datorn efteråt. Alltså är det inget större problem om bilden blir lite över- eller underexponerad, eller om vitbalansen blir fel etc.
Klart det är roligare att få till en perfekt bild från början, och man ska så klart eftersträva det, men det är ingen katastrof om det blir lite fel.
Fota i RAW-format om du har plats på minneskortet.

MVH

Lite lustigt är det att du vill undvika "trial and error" när så många digitalkameraägare prisar tekniken just för den generösa möjligheten.
Visst är väl tekniken en fördel och möjlighet till ett andra försök och redigering.
Men det kan ju vara bra att undvika kardinalfel. Avsaknaden av dator under resan försvårar lite möjligheten att granska resultatet. Angående överexponeringen så reflekterade jag bara över vad många skriver i detta forum angående tex D40 och D80.

Men det blir till att knäppa massor med bilder och prova sig fram.
Jag är en obotlig teoretiker som vill vara förberedd men jag inser såklart att fotografering handlar om erfarenhet.
Tack för ett givande forum btw.

Något som många kanske inte tänker på, är att fotografering i hårt solljus ofta kräver blixt. Exponeringen blir gärna mustig och de partier som hamnar i skuggan har en tendens att verkligen bli svarta.

Detta är inget bekymmer när du fotograferar miljöer osv men när du tar på familjen, skadar det inte att använda blixten även om det enbart är den inbyggda.

Morgonljuset och kvällsljuset är behagligt att fota i. Bilderna kommer att få en varm gyllenaktig ton. Likaså får du fina långa skuggor vid dessa timmarna.

Matrixmätning eller ej. Finns inget bra svar. Oftast fixar kameran till normalexponeringen. Bäst är att kontrollera bilden bak på kameran. Kika på histogrammet, så att inte grafen är tvärt avhuggen i någon kant. Likaså brukar skärmen blinka i de partier som har blivit utfrätta (kritvita).

Vita och gula färger lurar gärna kameran till underexponering. Kör du med någon form av automatik, så är det aktuellt med +3/4 till dryga 1,5. Ju vitare motiv, dessto gråare vill kamerans automatik exponera bilden.

Något som lätt glöms bort är laddaren, Ganska troligt att du kommer att använda kamerans skärm för att kika på bilderna och det ganska ofta. Ta med laddare och ev adapter så att inte kameran blir liggandes pga strömbrist.

Minneskort. Tänker du ta i RAW format, så köp med dig rejält med minneskort. Tämligen många rekommenderar fler "små" (2 - 4 GB) istället för ett rikigt stort.

En till grej som man lätt misstar sig på när det är mycket ljust är att man misstolkar bilden på displayen. Ta för vana att kolla histogrammet särskilt noga när du är i ovanligt ljusa (eller mörka) miljöer.

Testa att använda blixten!

Något som många kanske inte tänker på, är att fotografering i hårt solljus ofta kräver blixt. Exponeringen blir gärna mustig och de partier som hamnar i skuggan har en tendens att verkligen bli svarta.

Håller fullständigt med. Blixt är ofta ett måste. Skuggorna i ett ansikte blir annars ofta helt svarta. Blixten ställer du in på att underexponera 1,5 - 2 steg. Då ser man fortfarande att det är skugga men den blir inte svart.

Roine W

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar