Annons

Fotografering i motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Clevinger

Aktiv medlem
Vad finns det för grundläggande tekniker för fotografering i olika typer av motljus? Helst utan att behöva använda blixt (annat än den inbyggda), filter eller efterbehandling.

Att använda exponeringskomp. respektive att låsa exponeringen mot bakgrund eller förgrund beroende på vad man vill uppnå är i princip vad jag tror mig ha kommit fram till. Men det finns säkert andra knep och synpunkter. Ska man t.ex. använda någon särskild ljusmätningsmetod?

Det fanns förvisso en del gamla trådar om motljus, men de flesta handlade om specifika situationer.

/Kalle
 
Din Nikon har en bra blixtfunktion, prova med den först! Jag tycker att upplättningsblixt blir rätt bra, oftast. Blir det för mycket av det goda, ställ ned en aning. Detta under förutsättning att motivet är tillräckligt nära, givetvis.

För övrigt kan man ju ta till en reflektor av något slag, antingen specialgjorda sådana, eller vad man har till hands. Nackdelen är att man behöver en medhjälpare.

I osäkra lägen kan det vara klokt att gaffla exponeringen (-2 steg, 0 och +2 steg, t.ex.) för att kunna välja vid datorn.

Per.
 
Det kan vara bra att exprimentera lite, att prova fram en metoden som passar.

Några förslag:

Använder man spotmätning mot huvudmotivet ska det kanske inte behövas någon exponeringskompensation alls.

Eller kör man matrix mätning och kompenserar lite +EV.

Blixt och underexponering kan ge rätt bra resultat.

Hur blir det om man mäter motivet i medljus och låser värdet där. Sen tar man bilden i motljus.

Motljusskydd på.
 
Jag tycker att Nikons blixtautomatik är så pass bra att man bara kan fälla upp den inbyggda blixten för att lätta upp motljus, åtminstone på rimliga avstånd (någon eller några meter). På längre håll kan man ju alltid spotmäta på motivet, men då blir himlen helt tom.
 
För att få med både för och bakgrund någorlunda utan reflexskärm eller blixt så krävs bildbehandling på de digitala raw-filerna. Med jpeg är det omöjligt.
Du ju fota på stativ och ta två olika exponeringar, en för skuggan och en för bakgrunden, sen lägger du ihop dom i nåt bildbehandlingsprogram och målar fram antingen för eller bakgrunden via en lagermask.

Annars fotar du film - dår får du med både det som är i skugga och himlen blir blå. Jag använder alltid film i svåra ljussituationer. Blir så jäääädrans bra och utan bildbehandling eller blixt dessutom ;)
 
Det finns väl inte något enkelt svar på det som funkar i alla situationer. Det beror ju på situation, vilket resultat man vill uppnå samt vad det handlar om för motiv.
Jag tycker oftast inte att det blir jättesnyggt med den inbyggda blixten, iaf inte i starkt motljus så att man måste kräma på med mycket effekt och likaså brukar det se rätt hemskt ut om färgtemperaturen på det befintliga ljuset inte är samma som blixtens (vilket nästan alltid är fallet om det inte är mitt på dagen). Jag tycker ofta att det kan bli bättre även om man låter delar av bakgrunden fräta ut.

Litet snapshot:
http://motljus.no-ip.org/bilder/motljus.jpg
Där har jag exponerat efter ansiktet bara. Sedan har jag, i efterbehandlingen, ökat kontrasten lite i ansiktet, då detta objektiv är "sådär" i motljus, men...

Ytterligare ett exempel, med lite mindre teckning i "skuggpartierna"
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/Misc/_DSC8771.jpg

Under andra omständigheter kan man undvika att ha himmeln med och få ett bra resultat.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/userpics/10001/vitsippa_motljus.jpg

Och i vissa typer av bilder gör det inget om det är en siluett man får:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/fotoe01.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/outings/vaccation_2009/22_oen.jpg

I andra sammanhang kan man lägga ihop två exponeringar:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/ljungv2.jpg

Och ibland är det bara att "köra på":
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/marstrand07.jpg

Vill man ha en enkel lösning, utan att fräta ut bakgunden, även i starkt motljus, så kan man självklart använda den inbyggda blixten och iaf på Nikons kameror så funkar den ofta ganska bra på automatik som upplättning, åtminstone för porträtt. Är det större saker som ska lysas upp, eller om det är större avstånd så kan man behöva en extarn blixt eller så får man offra teckning i delar av bilden, om man inte har möjlighet att lägga ihop två exponeringar.

Ang. ljusmätningsmetod tycker jag att spotmätning är bäst i motljussituationer. Ibland kan kameran luras att ändå underexponera om solen är med i bild, särskilt om den är nära punkten för ljusmätningen. Jag brukar i dessa fall hålla handen för så att solen inte lyser rakt in i objektivet när man mäter ljuset.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar