Det finns väl inte något enkelt svar på det som funkar i alla situationer. Det beror ju på situation, vilket resultat man vill uppnå samt vad det handlar om för motiv.
Jag tycker oftast inte att det blir jättesnyggt med den inbyggda blixten, iaf inte i starkt motljus så att man måste kräma på med mycket effekt och likaså brukar det se rätt hemskt ut om färgtemperaturen på det befintliga ljuset inte är samma som blixtens (vilket nästan alltid är fallet om det inte är mitt på dagen). Jag tycker ofta att det kan bli bättre även om man låter delar av bakgrunden fräta ut.
Litet snapshot:
http://motljus.no-ip.org/bilder/motljus.jpg
Där har jag exponerat efter ansiktet bara. Sedan har jag, i efterbehandlingen, ökat kontrasten lite i ansiktet, då detta objektiv är "sådär" i motljus, men...
Ytterligare ett exempel, med lite mindre teckning i "skuggpartierna"
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/Misc/_DSC8771.jpg
Under andra omständigheter kan man undvika att ha himmeln med och få ett bra resultat.
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/userpics/10001/vitsippa_motljus.jpg
Och i vissa typer av bilder gör det inget om det är en siluett man får:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/fotoe01.jpg
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/outings/vaccation_2009/22_oen.jpg
I andra sammanhang kan man lägga ihop två exponeringar:
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/ljungv2.jpg
Och ibland är det bara att "köra på":
http://motljus.no-ip.org/gallery/albums/landscapes/marstrand07.jpg
Vill man ha en enkel lösning, utan att fräta ut bakgunden, även i starkt motljus, så kan man självklart använda den inbyggda blixten och iaf på Nikons kameror så funkar den ofta ganska bra på automatik som upplättning, åtminstone för porträtt. Är det större saker som ska lysas upp, eller om det är större avstånd så kan man behöva en extarn blixt eller så får man offra teckning i delar av bilden, om man inte har möjlighet att lägga ihop två exponeringar.
Ang. ljusmätningsmetod tycker jag att spotmätning är bäst i motljussituationer. Ibland kan kameran luras att ändå underexponera om solen är med i bild, särskilt om den är nära punkten för ljusmätningen. Jag brukar i dessa fall hålla handen för så att solen inte lyser rakt in i objektivet när man mäter ljuset.