Annons

Fotografering i kalla temperaturer.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla kunniga :)

Jag ska upp till Norrland ett par dagar över julen. Det första jag tänkte på vilka härliga bilder man skulle kunna ta.

Men sedan ser jag att min kamera (EOS 40D) är specad för 0 grader som lägsta temperatur vilket förstör allting, det är ju allt från -10 till -30 i värsta fall där uppe. Kan man skada utrustningen på något sätt ?
Jag är medveten om att batterier kommer att dra ut fort och att displayen antagligen kommer bli "seg", men riskerar jag isåfall att förstöra min kamera och eventuellt objektiven ?

Mvh
Patrik

Hej!

Nej, kyla i sig är inte farligt, det är många här uppe som fotar mitt i vintern utan problem. Det finns dock en sak man ska vara särskilt uppmärksam på och det är snabba temperaturförändringar från kallt till varmt. Om du t.ex. tar in kameran från -30 till stugvärmen så kommer det bildas ordentligt med kondens på den, och det är förstås inte bra. De vanligaste knepen för att hantera detta är att antingen knyta en tät plastpåse runt kameran innan du tar in den eller att låta den ligga i en ordentligt stängd kameraväska så den får värmas upp långsamt.

Låt batterierna ligga i en innerficka så är kameran pigg när du ska fota.

Låt också bli blixten då den kan toka sig svårt och orsaka permanenta skador om du använder vid lägre än några enstaka minus.

Lär dig tänka rätt med kondensproblemen så kommer det att gå bra.

Jag ska upp till Norrland ett par dagar över julen. Det första jag tänkte på vilka härliga bilder man skulle kunna ta.

OT:
Jo, 60% av Sveriges yta ska väl kunna bjuda på ett eller annat fototillfälle, skam vore väl annars. ;)

Men Abisko och Gävle - båda orter i Norrland - ligger 116 mil ifrån varandra (bilvägen). Det är som att åka från Stockholm till Karlstad via Malmö och Göteborg!

Hoppas julen blir bra och bjuder på många fototillfällen. Det som är lurigast är bristen på ljus. Dagarna är ju rätt korta om man nu är långt norrut.

Vänliga hälsningar från norrlänningen som alltid blir lite lite förolämpad när "sörlänningar" buntar ihop halva sverige. :)

OT:
Jo, 60% av Sveriges yta ska väl kunna bjuda på ett eller annat fototillfälle, skam vore väl annars. ;)

Men Abisko och Gävle - båda orter i Norrland - ligger 116 mil ifrån varandra (bilvägen). Det är som att åka från Stockholm till Karlstad via Malmö och Göteborg!

Hoppas julen blir bra och bjuder på många fototillfällen. Det som är lurigast är bristen på ljus. Dagarna är ju rätt korta om man nu är långt norrut.

Vänliga hälsningar från norrlänningen som alltid blir lite lite förolämpad när "sörlänningar" buntar ihop halva sverige. :)

Allt norr om Wenner-Gren Center är norrland och allt söder om Vagnhärad är Skåne... Jojomen så är det :)

Super, tack för svaren.

Det är trakterna runt Malå jag ska bege mig till (ca 10mil från Lycksele) Så det kan väl räknas som "riktiga Norrland" ;)

Mvh
Patrik

Allt norr om Wenner-Gren Center är norrland och allt söder om Vagnhärad är Skåne... Jojomen så är det :)

NU har du nog missuppfattat det hela.......
Vagnhärad, ja ja.

Wenner-Gren Center är riktigt Norrut, men söderut är det ju faktiskt Folksam-skrapan som definierar gränsen till Skåne.

:)

Nu har ju inte de hänt mig annat än på en kompaktkamera som fick bada. Men ja tänkte, ja ska ochså upp till norr över jul och de skulle va trevligt o veta hur man hanterar de om "olyckan är framme." dvs om man nu i en sekund av kaffebrist gör misstaget och går in med kameran från kallt till varmt och får kondens på/i objektivet. Lägger den på elementet, leker lite med hårtork, packar in den i en låda med kiselgel?

Nu har ju inte de hänt mig annat än på en kompaktkamera som fick bada. Men ja tänkte, ja ska ochså upp till norr över jul och de skulle va trevligt o veta hur man hanterar de om "olyckan är framme." dvs om man nu i en sekund av kaffebrist gör misstaget och går in med kameran från kallt till varmt och får kondens på/i objektivet. Lägger den på elementet, leker lite med hårtork, packar in den i en låda med kiselgel?

Lägg kameran i en plastpåse, stäng plastpåsen och lägg kameran någonstans. Detta gäller om det gått en kort tid innan du inser din tabbe (typ så kort tid att kameran fortfarande är kall). Om det har gått längre tid skulle jag inte göra något speciellt, mer än svära åt min klantighet.

Skulle du ha tagit in kameran i en bastu eller annan väldigt fuktig miljö kanske det är på sin plats med silicagel, men inte annars tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar