Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering i hög rörelse

Produkter
(logga in för att koppla)

idaacool

Avslutat medlemskap
Hej, jag är helt ny på fotografering och letar efter min första kamera.
Då min budget är liten och jag inte ligger på nog form av proffsnivå, så letar jag efter en bra men billig kamera.
Jag kommer mest fota bilder i hög rörelse (Hästsport) och letar efter något som skulle kunna passa...
Jag har kollat på Canon 100d, Nikon D5200 och Nikon D3200 (alla med tillkommande 18-55 mm objektiv) och undrar om ni erfarna människor kan ta och kolla upp dem kamerorna och kanske ge mig en liten uppfattning om vad som är bra eller mindre bra!

Hej, jag är helt ny på fotografering och letar efter min första kamera.
Då min budget är liten och jag inte ligger på nog form av proffsnivå, så letar jag efter en bra men billig kamera.
Jag kommer mest fota bilder i hög rörelse (Hästsport) och letar efter något som skulle kunna passa...
Jag har kollat på Canon 100d, Nikon D5200 och Nikon D3200 (alla med tillkommande 18-55 mm objektiv) och undrar om ni erfarna människor kan ta och kolla upp dem kamerorna och kanske ge mig en liten uppfattning om vad som är bra eller mindre bra!

Alla de kamerorna är likvärdiga (med vissa skillnader som förmodligen är obetydliga i ditt fall) så jag håller med ovanstående respons.
Köp en instegskamera men titta också på lite snabbare (ljusstarka, lågt f-nummer) objektiv.

Hur nära kommer du att vara vid fototillfället? Det är också ganska avgörande.

Tips på objektiv vid nära håll: Canon 85mm f/1.8 USM (snabbt/ljusstarkt objektiv) cirka 3000-3.500:-

Ett annat prisvärt är Canon 70-200 f4 (om du är på lite längre avstånd, men här förlorar du ganska mycket vad gäller ljusstyrka).

Det finns nästan aldrig ett billigt och samtidigt jättebra alternativ. Om det vore så skulle ingen slänga ut 5/10/20 gånger mer, eller hur?'
Begagnat kanske är ett alternativ? Titta på köp/sälj-delen här på fotosidan eller om du har ett annat bra ställe att köpa på (Tradera/Ebay etc)
Lycka till i ditt letande och fotande =)

Anders och Henrik har gett bra svar. Problemet är ju dessvärre att fotografering i ridhus ofta är svårt eftersom ljuset så ofta är dåligt där. Det finns säkert enstaka ridhus här och var med bra ljus, men som regel är belysningen allt annat än fotovänlig :) Vilket dessvärre gör foto där till lite av en materialsport där man har stor fördel av dyra grejer.

Men, det är inte omöjligt att fota i ett lite halvmörkt ridhus med enkla grejer, man får vara beredd på att ta många misslyckade bilder för att få någon bra. Plus att man kanske kan välja att ta lite annorlunda bilder än man ser tagna under stora hästsportevent (där ljuset oftast är mycket, mycket bättre, bland annat på grund av kraven för TV-sändning).

Min rekommendation är att kika på begagnade kameror som ofta går att få till ungefär halva priset jämfört med en ny men inte så annorlunda modell. Du kan kika till exempel här http://www.fotosidan.se/classifieds/index.htm

Försöka sedan komplettera med något ljusstarkt objektiv (ett som kan släppa in mer ljus) så som Anders och Henrik var inne på. Problemet med ljusstarka objektiv är att de ofta blir dyra, i synnerhet om de har mycket vidvinkel eller mycket tele. Eller om de är zoomar (med variabel bildvinkel). Det går att hitta billiga ljusstarka objektiv med fasta brännvidder i intervallet 35 - 85 mm, som 35/1,8, 50/1,8, 85/1,8. Problemet med dem är att du måste vara ganska nära för att få kul bilder med dem. Kan du till exempel få lov att fota inne i manegen (använde jag rätt ord där?) istället för från läktaren så kan du få kul bilder med sådana objektiv.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto