Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering genom mikroskop/stereolupp

Produkter
(logga in för att koppla)

john.persson

Aktiv medlem
Hej!

1. Jag vill fotografera med systemkamera genom mikroskop/stereolupp. Till detta har jag hittat följande:
http://sagitta.se/index.php?redirec...l=db_lista.html&template_file=db_artikel.html

Jag tycker dock att det är riktigt dyrt i förhållande till vad man får! Någon som känner till något billigare ställe/utrustning?

2. Det blir ju ett ganska kort skärpedjup i en stereolupp...vilket program använder man för att lägga ihop bilder från flera lager med olika skärpedjup till en bild med stort skärpedjup? Går det i photoshop?

MvH
//John
 
Man kan fota med kameran handhållen genom viewern också - blir sådär, men det fungerar faktist om man bara skall ha bilderna för dokumentation - riktig adapter är dock värt varenda krona - blir mycket bättre och det är enklare att lyckas.
 
Man kan fota med kameran handhållen genom viewern också - blir sådär, men det fungerar faktist om man bara skall ha bilderna för dokumentation - riktig adapter är dock värt varenda krona - blir mycket bättre och det är enklare att lyckas.

Jodå, handhållet och med stativ är testat, men svårt. Tack för svaret!
 
Tja, sagitta räknar inte med momsen i sina grejjor. Sen brukar det sitta folk med gedigna kunskaper på fs som kan ge en bra tips. Annars handlar jag mest på cyberphoto...

Jag undrade egentligen hur prylar för några hundralappar eller någon tusenlapp kan vara dyrt i fotosammanhang där 10 000 inte är så ovanligt belopp.
 
2. Det blir ju ett ganska kort skärpedjup i en stereolupp...vilket program använder man för att lägga ihop bilder från flera lager med olika skärpedjup till en bild med stort skärpedjup? Går det i photoshop?

Ja, du kan lägga ihop flera bilder med Photoshop. Själv har jag laddat ned HeliconFocus och provat. Den mjukvaran kan styra fokusmotorn på min Nikon så det enda jag behöver ange är startfokus, slutfokus och antal steg/bilder. Kan även ge viss 3D känsla, men det är jättesvårt att få bra.

PS. Då körde jag enbart med makroobjektiv inte mikroskop. Vet inte om det går att styra fokus på mikroskopet med denna. DS.
 
Ja, du kan lägga ihop flera bilder med Photoshop. Själv har jag laddat ned HeliconFocus och provat. Den mjukvaran kan styra fokusmotorn på min Nikon så det enda jag behöver ange är startfokus, slutfokus och antal steg/bilder. Kan även ge viss 3D känsla, men det är jättesvårt att få bra.

PS. Då körde jag enbart med makroobjektiv inte mikroskop. Vet inte om det går att styra fokus på mikroskopet med denna. DS.

Stort tack för bra svar!

//John
 
Jag har just den kameraadaptern till min sagitta-stereolupp. Det är ett enkelt och billigt sätt att få förstoringar på upp till 8x (16x om jag kombinerar med min 2x teleconverter). Tänk på att med detta system får du objektiv, stativ, fokuseringssläde samt belysning, dessutom en stereolupp som man kan använda utan kamera, allt för ca 3500 kr! Bilderna blir ganska oskarpa och kontrastlösa, men med lite efterbehandling blir dom ok. Jag fokusstackar med CombinneZP, ett gratisprogram, fokusstackning är nästan nödvändigt om du vill ha bra bilder.
Exempel, 8x förstoring, 8 bilder tagna med blixt och stackade i combinezp (något beskuren)
 

Bilagor

  • tabortmig.jpg
    tabortmig.jpg
    86.6 KB · Visningar: 2,633
Jag har just den kameraadaptern till min sagitta-stereolupp. Det är ett enkelt och billigt sätt att få förstoringar på upp till 8x (16x om jag kombinerar med min 2x teleconverter). Tänk på att med detta system får du objektiv, stativ, fokuseringssläde samt belysning, dessutom en stereolupp som man kan använda utan kamera, allt för ca 3500 kr! Bilderna blir ganska oskarpa och kontrastlösa, men med lite efterbehandling blir dom ok. Jag fokusstackar med CombinneZP, ett gratisprogram, fokusstackning är nästan nödvändigt om du vill ha bra bilder.
Exempel, 8x förstoring, 8 bilder tagna med blixt och stackade i combinezp (något beskuren)

Jättebra info, tack!
 
Dum fråga kanske, men man måste väl inte ha ett trinokulärt mikroskop för att detta ska fungera?
 
Vad bra :)
Annars hade det kostat några tusenlappar extra att punga ut... då går det att använda kamerans lcd-skärm istället!
 
Uppdatering

Hej!

Tänkte uppdatera tråden lite med erfarenheter:
skaffade adaptern, hann dock inte fotografera så mycket som jag tänkt.

Nu när jag tagit tag i det lite bättre, beställde mikroskop från sagitta och satte igång:
Bildkvalité helt ok med tanke på pris på mikroskop, MEN: adaptern hade mycket damm i sig! Ok tänkte jag, den har ju legat still ett par år så det får jag ta. Mikroskopet jag fick hem var det också en hel del damm i (INVÄNDIGT!), samt stänk av något slag. Detta ger FLÄCKAR på bilderna som är tämligen onödiga! Returnerade mikroskopet! Mycket trevligt bemötande från sagitta, men de verkade vara tämligen bekymmerslösa över dammet.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.