Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering för café/restaurang

Produkter
(logga in för att koppla)

llew89

Aktiv medlem
Jag har blivit förfrågad om att dokumentera ett cafés verksamhet under en tid.
Men jag är otroligt osäker kring vad man får göra med bilder på andra människor som besöker caféet.

I viss mån har jag ringt in vänner som jag kunnat fota och som gett sin tillåtelse.

Bilderna ska endast användas i caféets olika kanaler.

Förutom att gå och fråga varenda person som besöker och sitter ner i caféet, finns det något jag kan göra?

När du säger "caféets olika kanaler" tolkar jag det som att de vill använda bilderna för marknadsföring, dvs. för kommersiell användning.

Då måste du ha medgivande från alla personer som kan idenfieras i fotografierna.

Be dem (även dina kompisar) fylla i ett formulär som det här:

Det finns även appar som du kan installera på din telefon så slipper du alla papper.

Nu tror jag att det värsta som kan hända är att någon ber caféet att ta bort bilden, men jag är inte helt säker på det.

Tydlig skylt utanför.
Typ:
Just nu kan du hamna i vår reklam.
Och hamnar du i de utvalda bilderna så bjuder vi på tårta för 20 personer. Och det går bra att få 2 tårtor för 10 personer i 2 olika tillfällen. (På annan ort kan du välja ett annat konditori och vi betalar den/dem)
Lämna din email eller telefonnummer till fotografen, Natanael.

DET gör nog susen!
Och det klart för en hel familj på 4 så blir det jackpot.

Du får beskära bilderna så inga ansikten kommer med på bilderna, vilket numera är vanligt. Använd en eller flera "modeller" som gjort skriftligt medgivande till de bilder som tas med synliga ansikten. Bäst att förklara vad som är i görningen för övriga gäster och att de inte kommer att synas.

En annan variant- som komplement - är att ha personal som rör sig - lååång slutartid och panorera med personalen (som kan gå med mat osv) så att besökarna blir utsmetade... Blir lite liv i bilderna och man slipper begära bort ansikten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar