Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering Barndop ~ Tacksam för snabba tips!

Produkter
(logga in för att koppla)

Hilen_

Medlem
Hej!
Jag ska på ett barndop i helgen där jag ska fotografera samt ett veckan efter. Tycker det är svårt överhuvudtaget att få rätt kamerainställningar i kyrkor utan att det blir suddigt el för mörkt el brus. Jag har testat lite grann men känner mig inte helt nöjd. Just det att slippa använda blixt är ju en fördel och inte så störande för motivet :)
När jag väl fått rätt inställning och det ser bra ut så är kameran enormt känslig för rörelser o det blir lätt suddigt *grrr* hehe.
Sen tycker jag det är svårt att få till den dära fina skärpan.

Jag har en Olympus E-510 med bildstabilisator i kamerahuset. Tänkte fota med mitt 14-42 mm och 40-150 mm objektiv.

Tar tacksamt emot alla tips och råd!!

Tack på förhand!
Helena

Bildstabiliseringen kan du glömma om du skall fota människor, den fungerar bara till motiv som är helt stilla. Framförallt barn har en tendens att alltid röra sig.

Att fota i en kyrka utan blixt kräver höga ISO-tal och ljusstarka objektiv. Minst f2.8 men hellre ännu lägre som f1.8 och f1.4.

Långa tider fungerar ju förstås inte heller som du märkt, därför så måste du dra upp ISO tills du får tillräckligt korta slutartider. Brusar din kamera för mycket vid nödvändiga ISO-tal så måste du helt enkelt köra med blixt.

En idé om bilderna blir brusiga är att konvertera dem till Svartvitt, då påverkar inte bruset bilden lika mycket.

Svår fråga. Ljus eller mörk kyrka? Starta med ISO 800. Sedan gäller det att balansera önskat skärpedjup och tid. Långsammare tid än 1/60 då gäller det att veta vad man gör. I vissa fall är det helt OK med en stor bländare och minimalt skärpedjup. Annars försök ligga runt 5,6. Istället för att ligga kvar på ett högt ISO och korta tider, så brukar jag sänka ISO. M.a.o. lite provbilder där jag hela tiden försöker hitta en kompromiss mellan ISO, tid och bländare där jag sänker ISO:t i första hand. Som redan har nämnts i tråden, en svartvit bild tål ännu mer brus. Personligen tycker jag att gränsen ligger på ISO 1250 men då kör jag en Canon 5D.

Helena, har du möjlighet så åk till kyrkan nu i förväg. Hitta vinklar där du får in mer ljus och försök jobba från dessa(om möjligt naturligtvis)Annars som tidigare sagts, ljuskänslig optik, högt iso och stor bländare. Här nämdes slutartider på en 60 sek. jag tror nog du kan gå ner under detta genom att ta bildserier. Låt kameran jobba och oftast blir där då någon skarp bild. alltså ett minneskort med gott om utrymme.
Lycka till hälsar Lasse

Framförallt barn har en tendens att alltid röra sig.

Fast de som är föremål för dop brukar vara lite mer staionära... :)

Skämt åsido, håller med om dina åsikter förutom Bildstabiliseringen kan du glömma om du skall fota människor, den fungerar bara till motiv som är helt stilla

För det första så har hon ju stabilisering i huset så den går väl inte att "glömma" och för det andra kan stabilisering göra nytta även när man fotar människor! I kyrkan brukar det väl inte vara fullt spring och du kan väl mycket väl få en skarp porträttbild på t ex 1/60. Fotar du med tele, ja då har du garanterat nytta av stabiliseringen!

Tack...

Bildstabiliseringen kan du glömma om du skall fota människor, den fungerar bara till motiv som är helt stilla. Framförallt barn har en tendens att alltid röra sig.

Att fota i en kyrka utan blixt kräver höga ISO-tal och ljusstarka objektiv. Minst f2.8 men hellre ännu lägre som f1.8 och f1.4.

Långa tider fungerar ju förstås inte heller som du märkt, därför så måste du dra upp ISO tills du får tillräckligt korta slutartider. Brusar din kamera för mycket vid nödvändiga ISO-tal så måste du helt enkelt köra med blixt.

En idé om bilderna blir brusiga är att konvertera dem till Svartvitt, då påverkar inte bruset bilden lika mycket.

Tack alla för svar och tips!
Jag ska skriva ner era tips och ta med mig. Givetvis vara där i god tid o testa att fotografera.

Jag har i alla fall fått höra av min kompis att kyrkan är väldigt stor och högt i tak så jag antar att där är många fönster som släpper in ljus. Kyrkan rymmer 600 pers.

Helena

Senast ändrad:
...Långsammare tid än 1/60 då gäller det att veta vad man gör...
...försök ligga runt 5,6...
...Personligen tycker jag att gränsen ligger på ISO 1250...

Får man fråga vilka kyrkor du hittar där man kan köra ISO 1250, bländare 5.6 och 1/60s?

Här lite tips iallafall.
Måste vara värsta tiden på året att fotografera dop/bröllop. Mörkt, molnigt och slaskigt utan upplysande snö.

Bländare 3.5 som ditt objektiv har som bäst är rätt tufft.
Vet inte om du får betalt för dopen, men isåfall kanske en del av vinsten kan investeras i ett nytt objektiv innan. Tex Sigma EX 30/1,4 DC för 4/3.
Med bländare 1.4 vs 3.5 skiljer 2,5 steg, eller tex 1/8s med ditt objektiv ger 1/45s med Sigman.

Annars skulle jag faktiskt ta med en blixt. Iallafall som backup.
OM ljuset inte räcker, så är det bättre att komma hem med blixtbilder än inga bilder alls.
Om man inte tar alltför många bilder stör det säkert inte (brukar vara rätt många i församlingen som tar med kompaktkameror och blixt iallafall).
MEN, prata gärna med prästen innan isåfall. Förklara att du gärna vill ta utan blixt, men att det är för mörkt i kyrkan, och att du ska försöka använda blixten sparsamt.

Kan du klara dig utan blixt, med lite uppskruvat ISO, vore det naturligtvis bra. Vet inte hur din Olympus ligger till brusmässigt, men tex min 5D tycker jag ger ganska linjärt mer brus desto högre ISO, ända fram till 1600, där det är ok. Därefer blir det rejält brusigare på 3200 som jag försöker undvika.
Din kamera har säkert också ett "hopp" i brusigheten mellan något ISO-tal, där kameran inte riktigt klarar av ISOt, utan egentligen förstärker en underexponerad bild. Mao, ta reda på innan, vilket ISO du tycker är acceptabelt för din kamera.

DaMoose:s tips om att göra om till sv/v är väldigt bra om bruset stör. Då kan det tom tillföra bilden stäming.

Nja. Det var inte precis den kombinationen som jag menade. Det var lite olika gränsvärden. Avviker du från dem, så bör man veta vad man håller på med. T.ex en större bländare än 5,6 då börjar skärpedjupet avta kanske lite mer än vad man tänkte sig. ISO högre än 1000 - 1250, då ger de flesta kameror brus eller en tid långsammare än 1/60 då gäller det att hålla kameran still. Tycker att trådskaparen har fått väldigt goda råd och det bästa rådet är givetvis att försöka komma dit innan och ta några provbilder.

Jag har varit i en gammal mörk träkyrka och för att få till vettiga bilder med 2,8 optik, så var inblandade parter helt med på användning av diffuserat blixtljus.

Här är bilder (inspiration för dig kanske) på ett dop jag gjorde nyligen, att tänka sig mindre än bländare 2.8 var inte att tänka på, använde blixt så lite som möjligt, ISO minst 400 ibland 800.
Många olika ljuskällor i kyrkan som gav mig ett tufft jobb att justera råfilen till något medelvärde.
http://www.studiolivia.se/Isabellas_dop/

Nja. Det var inte precis den kombinationen som jag menade. Det var lite olika gränsvärden. Avviker du från dem, så bör man veta vad man håller på med. T.ex en större bländare än 5,6 då börjar skärpedjupet avta kanske lite mer än vad man tänkte sig. ISO högre än 1000 - 1250, då ger de flesta kameror brus eller en tid långsammare än 1/60 då gäller det att hålla kameran still. Tycker att trådskaparen har fått väldigt goda råd och det bästa rådet är givetvis att försöka komma dit innan och ta några provbilder.

Jag har varit i en gammal mörk träkyrka och för att få till vettiga bilder med 2,8 optik, så var inblandade parter helt med på användning av diffuserat blixtljus.
Visst, sant.
Och diffuserat blixtljus var en bra idé.

Sen får man inte glömma att trådskaparen har Olympus, vilket i sig ger ungefär 2 stegs längre skärpedjup än 5D vid samma bländare och bildvinkel.
Så tex ger Sigmas 30/1.4 på f2.8 samma bildvinkel och skärpedjup som
5D + 60/5.6.

Hmm, var tvungen att ta fram en dopbild som höll sig inom dina rekommendationer, 1/100s, ISO 800, f8, 135mm Canon 20D :)

Bilagor

• dop.jpg
    dop.jpg
    12.6 KB · Visningar: 2,360
Dop nr 1 avklarat :)

Återigen, tusen tack alla för tips!
Jag har lagt upp en bild i mitt album Barn "Nydöpt och glad". Det kommer fler bilder så småningom. Den har jag tagit i Autoläge. Valde att visa Exif så att ni kan se. Man fick inte fotografera hela tiden sa prästen men jag tog någon annan bild också manuellt utan blixt. Det stör ju inte så himla mycket när man stänger av blixten. Och där kan jag säga att jag hade jättebra tips med mig som jag kom ihåg och fick fina foton.

Vi var i god tid i kyrkan så jag hann testa olika alternativ.
Håller som sagt över lag på att försöka lära mig mer dom manuella inställningarna.
Dessa tips jag fick av er bar jag med mig i mitt minne till igår när jag var på filminspelning av Wallander "Cellisten". Vi var på Ystad teater där ljuset varierade beroende på strålkastare osv. Mycket lärorikt. Har lagt upp några bilder därifrån också "Cellisten", "Lena Endre m filmteam". Detta var bara en parantes men ville ändå förmedla att jag är glad för era tips!

Över till dopfotograferingen igen... hehe I alla fall har jag upptäckt med min kamera att om jag har bländare 5.6 (som jag mest hade) och höjer ISO till ca 800-1600 så blir bilderna lätt brusiga. Försökte minska bländaren också men ungefär samma resultat. Slutartid 1/40 tror jag.....

Vi får se hur det går på barndop nr 2 på lördag :)

Helena

Jag drar upp denna tråden då jag ska fota dop imorgon 31:a Januari.

Har Eos 450D med Sigma 18-50/2,8 Macro och en 430EXII med trådlös sändare/mottagare.
Kan man använda blixt eller blir prällen små sur då tror ni?

Skulle gärna vilja ha svar på hur man kan använda blixten. Kanske trådlöst?

Om du kan sätta din blixt på ett stativ och slå den mot ett paraply eller genom ett vitt paraply, då tycker jag att du skall köra på det viset. Då sätter du blixten så att ljuset slår åt det hållet som passar dig. Tänk på att det är helt manuellt som gäller.

Har du inte denna möjligheten, då tycker jag att du kör med blixten monterad på huset - manuellt läge på kameran.

Om du inte har använt kameran i manuellt läge och manuell blixt, då är det kanske inte precis rätt läge att försöka få till bra exponeringar så här med kort varsel eftersom det kräver lite träning och testbilder.

Om det är OK med blixt, så föreslår jag blixten som lite "upplättning". Använd ganska stor bländare. Var inte rädd för att köra med tider runt 1/30 om blixten är med. Blixtljuset kommer att frysa bilderna ändå. Om huvudpersonerna är ljus klädda, tänk en extra gång på exponeringen. Försök få en exponering med så mycket naturligt ljus med som möjligt genom att vrida upp ISO men inte särskilt högt. Inte högre än 800 helst en bra bit under.

Michael:
Jag har tyvärr inte tillgång till paraply, men jag kan kamerans alla inställningar utan o innan så det är inga problem.

Men går det o ta bilder utan blixt?
Typ 1/60, f/2,8 och Iso 800-1600? Eller blir dom helt oanvändbara?

Vill inte ta allt för mycket bilder med blixt under dopet, men jag kan ta bilder efter dopet igen om jag vill :)
så då kan jag ju köra med blixt o allt vad det e :)

Men går det o ta bilder utan blixt?
Typ 1/60, f/2,8 och Iso 800-1600? Eller blir dom helt oanvändbara?

Visst går det att ta bilder utan blixt men det gäller att veta sina egna begränsningar. Ljusmätningen kan vara ganska så lurig. Det gäller att hålla kameran still eftersom tiden kommer att ligga på gränsen till vad de flesta kan hålla en kamera. Sedan är det bruset. Det är lite olika hur mycket brus som man accepterar och hur duktig du är på efterbehandlingen.

En normalljus kyrka så tror jag att du kan köra med ISO 600 - 800 inte över. ca 1/60. Märker du att bländaren blir 5,6 eller mindre, minska ISO något steg.

När du knäpper i efterhand och får med blixten, så får du ett annat sting i bilderna om du slår blixten lite försiktigt. De flesta gångerna kan du rikta blixten åt sidorna eller bakåt och få det där lilla extra ljuset som krävs.

Så var det gjort....

Nu har jag fotograferat dop nr 2. Det gick nästan bättre tycker jag. Dom bilder jag tog manuellt med blixt blev faktiskt riktigt bra, dock lite lite brus som stör mig men annars inget.
Tog en del på Auto också. Det var tillåtet att fotografera under hela dopet idag så det var bara att trycka av för glatta livet :)
Jag har lagt upp 2 bilder från dopet. Tänkte det får räcka för det är ju dock en familjehögtid med en massa minnen som kanske inte alla tycker är kul att beskåda. Finns i albumet Barn.
En minnesvärd och speciell dag idag :)

//Helena :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar