Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av vilt i jakt-tider

Produkter
(logga in för att koppla)

D Gulliksson

Aktiv medlem
Hej

Ville bara kolla av med er som vet och har erfarenhet av om vad man bör tänka på när man fotografera vilt (rådjur, älg etc) ? Tänker främst på när det tex är älgjakt, är det kanske rentav farligt att vara ute och försöka fotografera vilt då?

Är helt nollad på detta men känner att jag ändå vill kolla av läget.

Om du verkligen ska ut och smyga på djur så bör du såklart undvika ljusa reflexvästar. Om du inte redan vet vem som är mark/fastighetsägare kan du kolla det med lantmäteriet. På dom flesta egendomar (iaf i Sörmland) drivs jakt organiserad och det är lätt att via markägaren ta reda på vad som är på gång på en viss fastighet. I den trakt jag håller till vid vårt lantställe finns en stor häradsallmänning på många 1000 hektar med älg, rådjur och vildsvin osv. Där har EN person koll på allt, bara att ringa! Det skulle jag göra innan jag gick ut i mörka kläder... :cool:

Om du verkligen ska ut och smyga på djur så bör du såklart undvika ljusa reflexvästar. Om du inte redan vet vem som är mark/fastighetsägare kan du kolla det med lantmäteriet. På dom flesta egendomar (iaf i Sörmland) drivs jakt organiserad och det är lätt att via markägaren ta reda på vad som är på gång på en viss fastighet. I den trakt jag håller till vid vårt lantställe finns en stor häradsallmänning på många 1000 hektar med älg, rådjur och vildsvin osv. Där har EN person koll på allt, bara att ringa! Det skulle jag göra innan jag gick ut i mörka kläder... :cool:

Jag kontaktade Lantmäteriet och fick tag i markägaren. Det är jakt i detta område så det är ju inte fel om jag stämmer av med dem innan jag ger mig ut sa han. Men han var positivt inställd till min fotografering =)

Tack för tipset!

Det bästa är ju förstås kommunikation, jägarna är ju de som oftast har bäst koll på var djuren håller till. Andra veckan i oktober kanske ska undvikas, den är helig, älgjaktspremiär.
Det står dig ju fritt att ströva omkring i skogen men om du kollar av lite med jaktlaget först så får du kanske tips på både tider att undvika och platser att besöka

Fördelen med att jaga med kamera är väl att du kan göra det när gevären inte får vara ute? Jakten pågår väl bara några veckor?

Själv är jag stadsbo som inte onödan är ute i grönsakerna, så ni får ursäkta inhoppet!

Per.

Gå inte ut å smyg i markerna utan att pratat me någon i jaktlaget.. i många jaktlak finns det tyvärr gamla gubbar som ser dåligt.. skjuter på de mesta som rör sig. :(
Själv ska jag va me på älgjakten om två veckor, dock utan vapen, roligare med kameran :)

Jag håller med föregående skribenter: Ta kontakt med jaktlaget i området, du kanske t.o.m kan få lite hjälp av dem.

Vid vildsvinsjakt används t.ex ofta gömslen och åtel (matplats). Ett sådant gömsle lämpar sig ofta väldigt bra för fotografering eftersom du dels sitter skyddad, dels befinner dig på en plats som djuren besöker regelbundet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar