Hej Hampus.
Helt otroliga bilder du gjort, exakt sådana jag vill ha men inte lyckats få.
De frågor jag har letat på google och som jag inte fått svar på är:
Hur mycket ljus behövs?
Vad ska man blanda i vattnet för att få de fina mönsterna? Jag har läst om något som heter Guarmjöl, eller guargummi, men inte lyckats finna ut var man skaffar det.
Sekvensen på droppflödet? Jag har kört efter intruktioner från en tjej i Canada som sa ca 5-7 droppar per sekund, men jag vet inte om det är korrekt alla gånger. Jag har lyckats få en del fina bilder men inte alls i närheten av dina. Sen vet jag att en del kör elekronstyrt flöde och jag har itne lyckats hitta någon som var villiga att dela med sig den informationen.
Hur gör du?
Mvh, Conny
Tack. Det är mycket ovanliga bilder, inte så många som håller på med det. Lite därav jag började med det.
Hur mycket ljus, beror på vilken effekt du vill ha. I vissa bilder har jag en eller flera EX 580, i vissa har jag kompletterat. Man kan sätta ljuset från alla håll, även underifrån. De bilderna jag har lagt ut, som har helt vit bakgrund använder 2st EX 580 med styrka på 1/64 på båda.
Mönsterna i vattnet är papper med färg eller färgad botten på karet/behållaren.
Just guargummi har jag inte testat, men det är bara för att göra vattnet lite mer trögflytande.
Nu kommer du in på just varför det är så sällsynta bilder.
Det är inget droppflöde. Det är droppar som är kontrollerade på 1 ms nogrannhets puls. Det är alltså inget ungefär, och det är beroende på tryck, densitet, fallhöjd med mera. Har jag använt tillräckligt mycket vätska, måste jag fylla på, eller justera tider. Nu skriver jag om matskedar eller mindre.
Jag kör elektroniskt, du kan inte få till det så exakt och kontrollerat som behövs annars. Visst, du kan få till en kollision med lite tur. Men vet du inte var kollisionen blir, är det svårt att få skärpan där den skall vara, samt var i bilden pelaren blir, placering av bakgrund, ljus och annat.
Jag har planerat och byggt allt helt själv. Och det består av ca 550 rader kod till elektroniken, ca 1300 rader kod till programmet som körs på datorn. Lite elektronik för att klara magnetventiler och blixtar. I dagsläget kan jag använda 7 magnetventiler (till 7 olika vätskekällor), 4 blixtar och en kamera. Allt går separat att justera i 1 ms nogrannhet.
Skulle någon ge ut information, är risken stor, att den personen bli bombad av frågor. Även om du har all hårdvara, är det en del konfigurerande för det skall bli något av det. Det är mindre än mm i justering på ventilerna och flertal timrar som skall ställas rätt, annars blir det inte resultatet du vill ha.
Det finns de som använt sig av pimpetter eller delar från sjukhusdropp istället för direkt från kranen.
Du kan koppla en fotocell till blixten och köra kameran på BULB så blir bilderna bättre. Då kan du styra med hjälp av avståndet från fotocellen till det du har som det droppar från.
Jag misstänker du hoppades på att det skulle fungera bra utan elektronik. Men precision behöver precision.
Hoppas du blev lite klokare på någon av dina frågor.
Mvh
Hampus