Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av vattendroppar

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej

Jag vet inte riktigt var jag ska posta detta, så jag provar här.

För närvarande håller jag på med att fotografera sk. "Splashes". Vattendroppar som träffar andra droppar och bildar lustiga mönster. Är det någon annan som gör nåt liknande så man kan utbyta lite ideer och tankar?

Jag har tittat igenom varenda tråd men inte hittar nåt.

Mvh, Conny

Hej

Jag vet inte riktigt var jag ska posta detta, så jag provar här.

För närvarande håller jag på med att fotografera sk. "Splashes". Vattendroppar som träffar andra droppar och bildar lustiga mönster. Är det någon annan som gör nåt liknande så man kan utbyta lite ideer och tankar?

Jag har tittat igenom varenda tråd men inte hittar nåt.

Mvh, Conny

Ja. Jag gör.

Här finns ett litet urval: http://www.flickr.com/photos/hampus_elowsson

Vad vill du veta?

Mvh
Hampus

Hej Hampus.

Helt otroliga bilder du gjort, exakt sådana jag vill ha men inte lyckats få.

De frågor jag har letat på google och som jag inte fått svar på är:

Hur mycket ljus behövs?
Vad ska man blanda i vattnet för att få de fina mönsterna? Jag har läst om något som heter Guarmjöl, eller guargummi, men inte lyckats finna ut var man skaffar det.
Sekvensen på droppflödet? Jag har kört efter intruktioner från en tjej i Canada som sa ca 5-7 droppar per sekund, men jag vet inte om det är korrekt alla gånger. Jag har lyckats få en del fina bilder men inte alls i närheten av dina. Sen vet jag att en del kör elekronstyrt flöde och jag har itne lyckats hitta någon som var villiga att dela med sig den informationen.

Hur gör du?

Mvh, Conny

Hej Hampus.

Helt otroliga bilder du gjort, exakt sådana jag vill ha men inte lyckats få.

De frågor jag har letat på google och som jag inte fått svar på är:

Hur mycket ljus behövs?
Vad ska man blanda i vattnet för att få de fina mönsterna? Jag har läst om något som heter Guarmjöl, eller guargummi, men inte lyckats finna ut var man skaffar det.
Sekvensen på droppflödet? Jag har kört efter intruktioner från en tjej i Canada som sa ca 5-7 droppar per sekund, men jag vet inte om det är korrekt alla gånger. Jag har lyckats få en del fina bilder men inte alls i närheten av dina. Sen vet jag att en del kör elekronstyrt flöde och jag har itne lyckats hitta någon som var villiga att dela med sig den informationen.

Hur gör du?

Mvh, Conny

Tack. Det är mycket ovanliga bilder, inte så många som håller på med det. Lite därav jag började med det.

Hur mycket ljus, beror på vilken effekt du vill ha. I vissa bilder har jag en eller flera EX 580, i vissa har jag kompletterat. Man kan sätta ljuset från alla håll, även underifrån. De bilderna jag har lagt ut, som har helt vit bakgrund använder 2st EX 580 med styrka på 1/64 på båda.

Mönsterna i vattnet är papper med färg eller färgad botten på karet/behållaren.
Just guargummi har jag inte testat, men det är bara för att göra vattnet lite mer trögflytande.

Nu kommer du in på just varför det är så sällsynta bilder.

Det är inget droppflöde. Det är droppar som är kontrollerade på 1 ms nogrannhets puls. Det är alltså inget ungefär, och det är beroende på tryck, densitet, fallhöjd med mera. Har jag använt tillräckligt mycket vätska, måste jag fylla på, eller justera tider. Nu skriver jag om matskedar eller mindre.

Jag kör elektroniskt, du kan inte få till det så exakt och kontrollerat som behövs annars. Visst, du kan få till en kollision med lite tur. Men vet du inte var kollisionen blir, är det svårt att få skärpan där den skall vara, samt var i bilden pelaren blir, placering av bakgrund, ljus och annat.

Jag har planerat och byggt allt helt själv. Och det består av ca 550 rader kod till elektroniken, ca 1300 rader kod till programmet som körs på datorn. Lite elektronik för att klara magnetventiler och blixtar. I dagsläget kan jag använda 7 magnetventiler (till 7 olika vätskekällor), 4 blixtar och en kamera. Allt går separat att justera i 1 ms nogrannhet.

Skulle någon ge ut information, är risken stor, att den personen bli bombad av frågor. Även om du har all hårdvara, är det en del konfigurerande för det skall bli något av det. Det är mindre än mm i justering på ventilerna och flertal timrar som skall ställas rätt, annars blir det inte resultatet du vill ha.

Det finns de som använt sig av pimpetter eller delar från sjukhusdropp istället för direkt från kranen.
Du kan koppla en fotocell till blixten och köra kameran på BULB så blir bilderna bättre. Då kan du styra med hjälp av avståndet från fotocellen till det du har som det droppar från.

Jag misstänker du hoppades på att det skulle fungera bra utan elektronik. Men precision behöver precision.

Hoppas du blev lite klokare på någon av dina frågor.

Mvh
Hampus

Jag har provat droppfotografering en gång. Min rigg var inte så avancerad som Hampus har :)

http://www.stoffesfoto.se/galleri/arkiv/narbild-2011/2011-10-08/

Jag hängde upp en vattenfylld fryspåse i min bakgrundshållare/stativ över köksbordet.
Tog ett hål i påsens botten med en tandpetare. Lät det droppar ner i en genomskinlig plastbunke. Jag såg till att vattnet var upp till kanten på bunken (så att man inte ser kanten).

För variation av dropparna så gör man mindre eller större hål. Man ser till att det är mycket eller lite luft i påsen. Högt och lågt placerad påse.

För belysning hade jag en eller två speedlights med radiolösning. Flyttade runt blixtarna och experimenterade.
Röd färg fick jag till genom att hänga upp en julduk på bakgrunden :)
Borde gå att använda exempelvis färgat papper runt om vattennedslaget. Reflexskärm kanske?

Tips: Tänk på att det blir blött - så se till att ha handdukar till hands och nåt som samlar upp vattnet från bunken när det rinner över.

(ja, bilderna är sneda...)

Tack. Det är mycket ovanliga bilder, inte så många som håller på med det. Lite därav jag började med det.

Hur mycket ljus, beror på vilken effekt du vill ha. I vissa bilder har jag en eller flera EX 580, i vissa har jag kompletterat. Man kan sätta ljuset från alla håll, även underifrån. De bilderna jag har lagt ut, som har helt vit bakgrund använder 2st EX 580 med styrka på 1/64 på båda.

Mönsterna i vattnet är papper med färg eller färgad botten på karet/behållaren.
Just guargummi har jag inte testat, men det är bara för att göra vattnet lite mer trögflytande.

Nu kommer du in på just varför det är så sällsynta bilder.

Det är inget droppflöde. Det är droppar som är kontrollerade på 1 ms nogrannhets puls. Det är alltså inget ungefär, och det är beroende på tryck, densitet, fallhöjd med mera. Har jag använt tillräckligt mycket vätska, måste jag fylla på, eller justera tider. Nu skriver jag om matskedar eller mindre.

Jag kör elektroniskt, du kan inte få till det så exakt och kontrollerat som behövs annars. Visst, du kan få till en kollision med lite tur. Men vet du inte var kollisionen blir, är det svårt att få skärpan där den skall vara, samt var i bilden pelaren blir, placering av bakgrund, ljus och annat.

Jag har planerat och byggt allt helt själv. Och det består av ca 550 rader kod till elektroniken, ca 1300 rader kod till programmet som körs på datorn. Lite elektronik för att klara magnetventiler och blixtar. I dagsläget kan jag använda 7 magnetventiler (till 7 olika vätskekällor), 4 blixtar och en kamera. Allt går separat att justera i 1 ms nogrannhet.

Skulle någon ge ut information, är risken stor, att den personen bli bombad av frågor. Även om du har all hårdvara, är det en del konfigurerande för det skall bli något av det. Det är mindre än mm i justering på ventilerna och flertal timrar som skall ställas rätt, annars blir det inte resultatet du vill ha.

Det finns de som använt sig av pimpetter eller delar från sjukhusdropp istället för direkt från kranen.
Du kan koppla en fotocell till blixten och köra kameran på BULB så blir bilderna bättre. Då kan du styra med hjälp av avståndet från fotocellen till det du har som det droppar från.

Jag misstänker du hoppades på att det skulle fungera bra utan elektronik. Men precision behöver precision.

Hoppas du blev lite klokare på någon av dina frågor.

Mvh
Hampus

Tack så mycket för all info. Du har rätt i att precison kräver precision och att du skulle förmodligen bli nukad av mig med frågor. Men om du kan ge mig tips om var jag köper dessa magnetventiler och kanske hur de riggas så får jag försöka lösa det på nåt sätt.

Blev förvånad över att du bara körade 1/64 del ljus på blixtarna. Hur kan det komma sig?

En sista fråga: vad har du för kamera inställning på slutartid, och vilken wb kör du på?

Mvh, Conny

Tack så mycket för all info. Du har rätt i att precison kräver precision och att du skulle förmodligen bli nukad av mig med frågor. Men om du kan ge mig tips om var jag köper dessa magnetventiler och kanske hur de riggas så får jag försöka lösa det på nåt sätt.

Det här skulle intressera mig också. De ventiler jag kommer i kontakt med i jobbet klarar inte av att stänga tillräckligt snabbt, så tips på var man kan få tag i ventiler, trycksättare mm är superintressant :)

Blev förvånad över att du bara körade 1/64 del ljus på blixtarna. Hur kan det komma sig?

Passar på att ge ett svar samtidigt ;)

Ju lägre effekt desto kortare brinntid = "snabbare slutartid"

En sista fråga: vad har du för kamera inställning på slutartid, och vilken wb kör du på?

Mvh, Conny

Du kan få tag i magnetventiler på bland annat ebay. Kanske www.esska.se har någon mindre modell.
Jag köpte från tyskland, www.magnetventile-king.de. För något år sedan hittade jag någon som rekommenderade en modell, kommer inte ihåg vilken dock. Anslutning var iaf 1/4 till den. Jag valde en annan modell, för jag hade en del snabbkopplingar och nipplar som passar till den. Det finns ventiler utan gängor, där man direkt kan koppla på slang, om man känner för det.

Hur du fäster dem, beror på hur just den ventilen du bestämmer dig för går att fästa. Jag har samlat på mig en del metalldelar genom åren, genom att använda vad jag hittat, har jag lyckats fästa magnetventilerna. Är inte nöjd, så jag lär bygga om det hela flera gånger till.

Jag driver mina ventiler med en nätdel från en dator, skall du göra det, tänk på att det är bra kraft i den och därmed risk för att saker går sönder eller brandrisk.
En Arduino UNO är kopplad till kraftigare transistorer som styr magnetventilerna. Använder även en diod för att skydda elektroniken. Blixtar och kamera styrs med optokopplare istället för transistorer.

Blixtinställningen har du fått svar på redan innan jag svarade.

Jag kör kameran på BULB, elektroniken styr den.

wb är auto, fixar till det i LightRoom efteråt.

Mvh
Hampus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar