Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografering av kläder - hjälp mottages!

Produkter
(logga in för att koppla)

aapid

Avslutat medlemskap
Hej fotografer,

Jag har fått låna en väns Nikon D3100, som jag tycker funkar ok. Jag bör dock nämna att jag kan absolut noll om fotografering. Allt jag känner till är i princip att fotografera och föra över bilderna vidare till datorn. Jag försöker allt eftersom att lära mig denna underbara konst, och funderar även att köpa mig en egen kamera - och då en Nikon D5100.

Hur som helst, jag har startat en webbutik där jag bland annat säljer en del kläder. Eftersom vi inte har en riktig fotostudio med en duk och hela kalaset, så har vi fått använda oss av en stor vit väg. Tycker detta funkar helt OK, men visst önskar jag att jag hade tillgång till en riktig studio.

Nackdelen med detta är att ljuset på bilderna inte alls blir bra. Vi använder oss av uppdragna persienner för att få in starkare solljus. Ändå blir det inte bra. På bilderna blir det skugga från modellen och bilderna kan skifta i olika ljus. Visa bilder mörkare än andra. Jag brukar dra upp kontrasten på Photoshop, men det blir knappt bra.

Nu vänder jag mig till er för att fråga er om hjälp. Vad behöver jag göra för att dels få en schysst ljussättning på bilderna samt få bort skuggorna? Jag vill inte vara beroende av solen.

Billiga alternativ mottages varmt.

Tror ni att en portabel kameralampa skulle lösa mitt problem? Har sett några billiga sådana på Tradera, något som rekommenderas?

Tack!

Billiga alternativ mottages varmt.
Du behöver blixtar. Skall det bli bra, studioblixtar.

Fast ljus vill du ha om du skall filma.

Billigt? nej du kommer bli besviken i så fall.
Bra blixtar kan dra ner effekten mycket o modellljuset hänger med.

Vit vägg målad med matt takfärg funkar ypperligt. Vissa studios har en sådan vägg MED en rundning mot golvet (inga lister syns , det blir sömlöst i bakgrunden).
När modellen/fotografen klivit runt så målar man på med ny takfärg, torrt på en timme o klart för nästa gg.

Med utgångspunkt från dina obefintliga kunskaper skulle det bli ett oändligt långt svar om man skulle försöka hjälpa dig fram till accetabla bilder. Allt ifrån ljussättning till kamerainställningar och efterbehandling.

Ett par saker bara, glöm solen som ljuskälla! Gå hellre ut och ta med ett lakan som bakgrund. Ställ dig i skuggan och sätt kameran på stativ. Häng inte kläderna direkt på bakgrunden utan försök hålla dem någon meter ifrån. Det här får ses som en nödlösning eftersom du är total nybörjare.

Eller anlita en fotograf...

Din frågeställning är ungefär. "Jag har lånat hammare och spik och skall göra om badrummet, lägga fuktspärr och kakel." Med gott om tid, mer lån och köp av nödvändig utrustning samt ännu mer tid för fundering och inläsning. Visst går det, men det vore billigare och bättre att ta in en godkänd firma. :)

Skall du fota själv måste du sätta dig I främst ljussättning men också hur kameran funkar. Sen kan du fråga mer om detaljer.

Nu skall man inte håna Jon.
Men faktum att ta med modell o kläder till en fotograf är egentligen ett ganska smart drag.
Då ser man VAD som behövs.
Dessutom får du bilder direkt till försäljningen utan att investera i prylar.
Kanske kan man hitta en fotograf som kan tänka sig få fakturan delbetald per månad allteftersom det kommer in pengar i företaget med skriftligt löfte om att den får fotografera mer. typ procentsats av omsättningen avsätts till fotografens faktura.
Är man ärlig om att man har tänkt att fota själv redan från början så kan du säkert hitta hjälpsamma fotografer.

Sen kan man fråga lite om HUR saker funkar i studion här på nätet.
När man vet det så kan man skaffa prylar.

Men att bara köpa prylar direkt utan vetskap är nog tyvärr ingen lösning som kommer att bli bra med en gg. man kommer att gå på pumpen så att säga.

Gud vilka tråkiga svar du fick.

Den här videon tycker jag förklarar det kort och koncist.

http://www.youtube.com/watch?v=xy2Kzv23r-U

Man behöver alltså en del grejer men det behöver inte vara så komplicerat. Har du rimliga kvalitetskrav klarar du dig med mindre.

Jag har ett eget exempel. Två blixtar, en(nikon speedlight) i taket snett framför modellen och en som lyser upp en vitmålad vägg bakom tills väggen precis blir överexponerad. Gjorde en lagermask på nån minut med levels/kanaler i Photoshop och några manuella justeringar då golvet inte var helt vitt.

Bilagor

• dress-marin-front.jpg
    dress-marin-front.jpg
    21.7 KB · Visningar: 730
  • dress-marin-back.jpg
    dress-marin-back.jpg
    20.8 KB · Visningar: 740
Gud vilka tråkiga svar du fick.

Den här videon tycker jag förklarar det kort och koncist.

http://www.youtube.com/watch?v=xy2Kzv23r-U

Man behöver alltså en del grejer men det behöver inte vara så komplicerat. Har du rimliga kvalitetskrav klarar du dig med mindre.

Jag har ett eget exempel. Två blixtar, en(nikon speedlight) i taket snett framför modellen och en som lyser upp en vitmålad vägg bakom tills väggen precis blir överexponerad. Gjorde en lagermask på nån minut med levels/kanaler i Photoshop och några manuella justeringar då golvet inte var helt vitt.

Kan hålla med om att svaren blev torfiga. Men hur ska man hjälpa någon som enligt egen utsago "kan noll om fotografering"? Dessutom ska det bara billigt. Det skulle bli en hel bok! Dina egna tips är det inga fel på, men att skapa friläggningsmasker, kanske behålla skuggan under fötterna i eget transparent lager kanske inte är var mans kunskap.

Lättast hade ju varit om du kände någon som kan lite mer och kan visa dig grunderna i både kameran och ljussättning. Här i Gbg (vet ej vart du bor) så håller tex Scandiavianphoto, John Hagby, utmärkta kusrer för rimliga pengar, han har även släppt en dvd som är beskrivande.
Det är inget hokuspokus att lära sig grundförståelsen och skapa acceptabla bilder.
Men du vill sannolikt INTE ha starkt solljus direkt på modellen då det skapar skarpa skuggor och väldigt hög kontrast. Utomhus en mulen dag, ger ett mjukare ljus och färre och mjukare skuggor.
Och inomhus så fungerar det ju i praktiken precis lika dant. Har du 1 jättastark o relativt liten ljuskälla, så kommer du att få skarpa skuggor. Har du därimot fler stora ljuskällor, så att ljuset träffar modellen och bakgrunden från "flera håll", så blir det mjukare och mindre skuggor.
Har du stora fönster så går de att utnyttja, men solen ska inte ligga direkt på.

Se detta som lite grundtänk och testa lite.

Att det kan bli lustiga fenomen, (olika färger i bilderna) kan bero på att kameran hanterar olika ljuskällor, på olika sätt, lysrör, glödlampor, halogen osv... och blandar du fler typer av ljuskällor, så klarar kameran inte av det.
Sedan finns det billiga studioblixtar som fungerar bra, beroende på krav.
Men ska man fota med studioblixtar så du måste kunna ställa kameran manuellt.
Ett väldigt användbart hjälpmedel är en reflexskärm, som man använder för att lätta upp skuggor, det funkar med en vit pappskiva också.

Lycka till

Har raderat OT. Svara gärna på TS frågor om ni har något att tillföra i stället för att komma med "lustigheter"

Synpunkter på modereringen tas i forumet fotosidan.se

/Mod

Först av allt vill jag rikta ett stort tack till de som verkligen har tagit sig tiden att hjälpa mig. Förstår inte hur roande det kan vara att dumförklara någon amatör.

Men kan ni rekommendera mig ett par produkter jag kan behöva? Så jag vet exakt vilka produkter det handlar om. Även billigare alternativ är tacksamt. Visst lär jag behöva en del grejer, men vad anser ni vara det mest viktiga för att få fram ett bra bilder?

Återigen, tack till er som verkligen har försökt hjälpa mig! :)

Du kan skapa Ditt eget solljus inomhus som jag valde att göra och det är billigt, jag var/är i liknande situatuon som Dig och behöver ett kontrollerat ljus inomhus utan att investera stort och valet föll på dessa http://www.kjell.com/sortiment/ljud...or/blixtar-och-tillbehor/45w-fotolampa-p57437 de passar i vanliga E27 lampsocklar och ger samma ljus som dagljus alltså solen men Du kan styra det som Du vill.

Använt dessa vid några fotosessioner och var nöjd men vill ha lite mera kontroll och har beställt ett enkelt studiokit med likadanna lampor via nätet för under tusingen men med paraplyer till som gör att jag kommer att kunna rikta ljuset bättre, det kan vara en variant.

Sedan skaffade jag en bakgrund i tyg som är neutralt grå då det passar mina behov bäst Du kanske behöver annan färg på bakgrunden eller flera beroende på färgerna på kläderna men jag gav 80 kr för en tygbakgrund 1,5 X 2m i tygbutiken så inte så dyrt och Du kan kosta på Dig flera färger.

Du behöver inte ha värstinggrejor för det ändamålet då datorskärmar är väldigt dåliga på att visa bilder bra om det inte är enkomma bildredigeringsskärmar, men den genomsnittlige surfaren/webbshop kunden kör via en skärm som bara duger att visa lågupplösta bilder och då syns inte skillnaden om Du fotat med en 5-10.000kr utr eller en 50.000kr utr men det är inte forumkorrekt att säga så här på FS men det är sant ;-)

Lycka till med produktfotandet och vill Du framöver så kolla på ljustält och hur de funkar och så skalar Du upp det till att passa Dina kläder istället för småsaker men principen är bra för Dig med, men då blir det mera prylar och lite mera pengar men bygg på vartefter så behöver Du inte ta hela smällen direkt utan utvecklas steg för steg.

Videon någon ovan postade är jättebra, tänkte posta exakt den videon.

Det som egentligen behövs är 2-3 blixtar med stativ och paraply.
Jag har själv, tillsammans med andra, köpt dessa blixtar och är väldigt nöjd med dom:

http://www.ebay.co.uk/itm/Yongnuo-Y...ories_CameraFlashUnits_JN&hash=item27d00412f2

går bara på 500kr styck. Sedan tillkommer stativ och paraply, räkna med 100 kr per paraply och 100-200 kr för ett stativ.

Alla dessa blixtar kan ställas på manuell slav, så att de triggar av andra blixtar. Har din kamera inbyggd blixt så är det enklast så, då behöver du inte köpa något mer.

Har din kamera inte inbygg blixt så kan jag rekommendera att avlösa en av de 2/3 blixtarna med en trådlös trigger, där kan jag rekommendera denna:

http://www.benrosverige.se/sv/blixt...tf-372-tradlos-blixtutlosare-for-nikon-1.html
Pixel king soldier

Totalt hamnar du på kanske 2-3000 kronor, vilket bör vara svårt att slå.

Lycka till!

Du skall definitivt satsa på en studioblixtutrustning som vi gjorde till våra produktfotograferingar för vårat egna klädmärke SussiLi by Sweden...

Se mer bilder om våran superenkla fotostudio och våran utrustning för förslag :)
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=206961

Vårat nästa inköp blir en "riktig" fotobakgrund, typ någon utav dessa prisvärda (duger för vårat syfte, då vi inte är proffs): https://www.fyndfirman.se/fritid-barn/fotografi/bakgrundssystem?limit=all&mode=list

Mvh
Jerry

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar