Annons

Fotografering av delfiner i Miami

Produkter
(logga in för att koppla)

Ke-Ge

Ny medlem
Hej!

Har, på grund av att jag har en systemkamera, fått i uppgift att ta bilder när 2 av mina vänner ska simma med delfiner i Miami. Är det någon som har gjort detta någon gång?

Behöver få tips om alla inställningar som behövs för detta och allt jag behöver tänka på.

Jag har en Nikon D7000 och tänkte ta med mig det vanliga 18-55 mm 3,5-5,6 och 50 mm 1,8.

Tacksam för alla tips jag kan få! Känner en väldig press på att det ska bli bra bilder.......

/Carina

Hej!

Har, på grund av att jag har en systemkamera, fått i uppgift att ta bilder när 2 av mina vänner ska simma med delfiner i Miami. Är det någon som har gjort detta någon gång?

Behöver få tips om alla inställningar som behövs för detta och allt jag behöver tänka på.

Jag har en Nikon D7000 och tänkte ta med mig det vanliga 18-55 mm 3,5-5,6 och 50 mm 1,8.

Tacksam för alla tips jag kan få! Känner en väldig press på att det ska bli bra bilder.......

/Carina

Jag hade inte ställt upp på detta. Delfiner skall inte hållas i fångenskap på detta sätt.

Är det utomhus under dagen så behöver du knappast ställa in ngt speciellt.
Kanske tänka på att få olika vinklar.
Det är alltid roligare att fotografera ansikten än ryggar.
Solen i ansiktet lyser upp. Så ha solen i ryggen när du fotar.
En gopro som tål vatten?
Filma? Fimma aldrig mindre än 10sek

1. Skaffa ett polarisationsfilter till objektivet. det hjälper dig att få bort blänk och gör att du lättare får med delar under vatten där förmodligen det mesta av vänner och delfiner befinner sig.
Med POL-filtret på och på plats så börjar du med att vrida det så att så mycket som möjligt av blänket försvinner. Tänk på att om du vrider kameran från liggande till stående måste du vrida tillbaka pol-filtret lika mycket.

2. Om du tvingas att fotografera mot öppet vatten med mycket himmel/vatten så kan du behöva kompensera för motljus dvs ställa ner exponerings kompensationen 1-2 steg för att inte bara få skuggor av motivet.

Hej!

/Carina

Klart att det är press, om det nu är så att dina vänner tror att du skall vara en superfotograf p g a att du äger en systemkamera.

Det är väldigt vanligt faktiskt, bara för man som nybörjare köper en systemkamera, så tror alla vänner och släkt att man är en pressfotograf :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar