ANNONS
Annons

Fotografera wakeboardåkning med vinschar

Produkter
(logga in för att koppla)

stoffee

Ny medlem
Hej, ska nu på lördag ut och fotografera wakeboardåkning av dess bästa slag. På en liten sjö/träsk alldeles intill havet. Frågan är hur jag bäst ska fånga dessa åkare.

Setupen kommer bestå av två vinschar, två rails och kanske en liten kicker beroende på hur mycket vatten som har hunnit sammla sig i den lilla sjön.

Har endast varit där en gång tidigare och skulle gissa att jag kommer behöva stå mellan 20-70 meter bort från "where the action is" då jag inte vill vada ut i vattnet, hehe.

Det kommer fogograferas mitt på dagen och jag skulle behöva lite hjälp med vilka inställningar jag ska köra på och vilket av mina objektiv jag ska använda. Även om någon har koll på den här sortens fotografering vilka vinklar som kan se bra ut.

Har en 500d med kitobjektivet 18-55 och en 55-200.

Är både ganska ny inom fotografering och i wakeboardsvängen så skulle uppskatta tips!

//stoffe

Hej, ska nu på lördag ut och fotografera wakeboardåkning av dess bästa slag. På en liten sjö/träsk alldeles intill havet. Frågan är hur jag bäst ska fånga dessa åkare.

Setupen kommer bestå av två vinschar, två rails och kanske en liten kicker beroende på hur mycket vatten som har hunnit sammla sig i den lilla sjön.

Har endast varit där en gång tidigare och skulle gissa att jag kommer behöva stå mellan 20-70 meter bort från "where the action is" då jag inte vill vada ut i vattnet, hehe.

Det kommer fogograferas mitt på dagen och jag skulle behöva lite hjälp med vilka inställningar jag ska köra på och vilket av mina objektiv jag ska använda. Även om någon har koll på den här sortens fotografering vilka vinklar som kan se bra ut.

Har en 500d med kitobjektivet 18-55 och en 55-200.

Är både ganska ny inom fotografering och i wakeboardsvängen så skulle uppskatta tips!

//stoffe

Jag skulle säga att du kommer behöva längre gluggar alternativt en båt för att ta dig närmare, annars kommer alla åkare se ut som flugskitar på bilderna.

Beroende på vad det är för väder så skulle jag rekommendera dig att köra på "TV" eller på manuella-inställningar, så att du får samma exponering oavsett var du riktar kameran. Sedan exakt vad inställningarna är får du kolla på plats.

Jag skulle nog kört på manuellt med en tid som fryser åkaren men gör bakgrunden oskarp vid tex. panorering.

Lycka till!

Tack för tipsen! vilka slutartider kan vara aktuella för att uppnå fryst åkare och "blurry" bakgrund? 1/25? eller ännu mer? Objektiven finns inte mycket och göra åt. Kanske drar på mig våtdräkten och vadar ut om jag verkligen vill få the moneyshot!

Ska jag ta med mig stativet eller ska jag låta det stanna hemma?

//Stoffe

Tips!

Tjena!
jag har fotat både skateboard, snowboard, skidor och wakeboard väldigt länge. Jag kommer nu gå igenom det jag använder mig av.

Som svar på vilket objektiv du ska ha är helt beroende av hur mycket av miljön du vill ha med. Men oftast ska man utgå ifrån att bilden ska kunna berätta var åkaren kommer ifrån och vart han är påväg. Alltså ska man ha med kicken eller boxen i bild allt som oftast. Är det en snygg bakgrund man vill ha med kan man zooma ut lite mer. Men allt som oftast skulle jag använda 55-200 gluggen när du står på land.
Här har du mina bilder från Wakeboard SM i Åre:
http://www.tacky.se/surf/imagecollection/?id=13508

Kolla mycket på andras bilder och få inspiration, men försök skapa dig en egen stil med egna vinklar.
Ett annat tips är att dra till platsen en bra bit tidigare och gå runt området och leta platser att vara på. Tänk på att det kan vara snyggt ibland att ha något i förgrunden som bryter av lite.

När det kommer till inställningar så utgår jag ifrån den kunskapen jag antar att du har idag. Jag skulle inte gå på manuellt i dagsläget för din del, utan skulle köra på slutartidsprioritet. Sätt rätt exponering på bilden innan du börjar fota och välj sedan en fast slutartid, gärna så kort som 1/1000 eller lägst 1/500 för att vara på säkra sidan. Som tumregel så ska man inte fota med kortare slutartid än vad man använder för brännvidd. Så använder du maxzoom på din 55-200 så ska du inte fota med längre slutartid än 1/200s. kortare än så brukar dom flesta få skakningsoskärpa. Men sedan måste du tänka på att åkaren har en hög fart och kommer då tvinga kameran att använda kortare slutartider. Högre fart = kortare tider, samt ju närmre åkaren är ju kortare tider. Men för att vara på säkra sidan så du inte kommer hem med oskarpa bilder så kör 1/1000. Om du inte har blixtar mm så rekomenderar jag dig även fota med solen i ryggen.

När det kommer till bländarval så handlar det lite om tillfälle och miljö. Känner man sig osäker på att kameran sätter fokuspunkten rätt så kan det vara bra att dra upp bländaren till kanske 8-11 någonting för att få längre skärpedjup. Finns mängder med fler saker jag kan gå igenom för at förklara mer ingående, men du ser ju redan nu hur långt mitt inlägg är.

Vill du få mer inspiration med just actionbilder så kan du kolla in www.niclasmagnusson.com

Detta inlägg kommer väldigt sent. Men jag hoppas att du läser det och tar nytta av detta till nästa fotografering av actionsporter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar