Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera vattenskotrar

Produkter
(logga in för att koppla)

emmelilarsson

Aktiv medlem
Hej.
I början på juni ska jag vara fotograf åt ett gäng killar med vattenskotrar. Behöver lite tips.
Jag kommer ha min Nikon d300s samt ett nikonobjektiv på 80-200/2.8 samt ett 35mm/1.8 och förhoppningsvis 50mm/1.8 fasta objektiv att använda mig av.
Jag kommer förmodligen vara en bit ifrån (på land) där dom kör och det finns ju risk för stark sol dessutom. Jag vet att sånna killar då gärna vill ha "fartbilder".
Vad ska jag tänka på och vad brukar man använda för bländar/slutartider? Ska jag använda mig av M läget (brukar använda det men nu är jag ju inte van vid sånna här situationer) eller är det bättre med A eller S? Blixt? (kommer även att ta närbilder osv.) Alla tips och råd emottages tacksamt!
MVH Emmeli
 
Utan att jag vet något om Din fotografiska bakgrung och kunnande så vet jag iaf en del om att fota flytetyg och dessa skotrar är mycket snabba så om Du inte är en hejare på att panorera snabba motiv så bör Du träna på det innan det är dags., En skoter kan komma upp i farter på +50 knop = ca 95 km/h så använd en 90 väg med bilar och träna på att fånga dessa när de passerar på ett bra sätt.

Klarar Du det så har Du första steget mot att lyckas, rent fototeknikst är det som jag känner iaf korta slutartider för att frysa det hela och seritegning för att kunna plocka ut den bild i serien som blev bra och räkna med många misslyckade bilder så knäpp flitigt!

Hur nära kan de komma om Du står på land, de går ju grunt men lite vatten behövs iaf, och det blir mera action om det är nära, 35.an och 50.an måste Du vara nära för att ha nytta av, så jag gissar att zoomen är det Du kommer att använda mest.

Tänk på vattenreflexerna från solen som lurar kamerna mätning rejält så M är nog klokt om Du är van vid det och kolla hur det blir på plats.

Lycka till med skoterplåtandet.
 
Ok!
Jag har tränat lite på panorering men inte i så höga farter så det ska jag absolut träna på!
Tack snälla för tipsen! Jag misstänkte att det kommer bli en utmaning:)
 
Jo om det är soligt och mycket vattenreflexer. Är det smartast att stå i motljus och spotmäta mot handen först då? Hjälper det i ett sånt fall?
Kommer att fota i RAW så lite kanske går att fixa i efterhand också?!
 
När man ska fota båtar är det bästa att själv kunna komma ut i en mindre båt så att man kan fånga ögonblicken från en låg position nära vattenytan samt även kunna komma nära båtarna. Du bör nog även kunna få fina bilder på vattenskotrarna i lägre farter eller i skarpa svängar med mycket vattensprut. Ett polarisationsfilter samt motljusskydd rekommenderas. Tänk även på att det blir hårda kontraster mitt på dagen om solen är uppe. Det är oftast bättre att fota i morgonljuset eller i skymningen men i början av juni är det nästan ljust dygnet runt. Blixt kan användas om objekten är mycket nära. Så ut och ta bilder av bilar, snabba båtar i olika ljusförhållanden så att du får in tekniken och är förberedd inför den viktiga fotograferingen i juni. Panorering med lite längre slutartider kan bli fint. Be gärna några av killarna att få pröva fota deras vattenskotrar innan. Samt se till att du har några extra minneskort och extra batterier.
 
För att ta bra sportbilder bör man känna sporten. Vad är tjusningen i sporten och vad är läckra positioner. Åker du vatternskoter själv?

Jag har inga fototips om vattenskotrar, förutom att försöka komma hyggligt nära så att bildrutan fylls ut.
 
När man ska fota båtar är det bästa att själv kunna komma ut i en mindre båt så att man kan fånga ögonblicken från en låg position nära vattenytan samt även kunna komma nära båtarna. Du bör nog även kunna få fina bilder på vattenskotrarna i lägre farter eller i skarpa svängar med mycket vattensprut. Ett polarisationsfilter samt motljusskydd rekommenderas. Tänk även på att det blir hårda kontraster mitt på dagen om solen är uppe. Det är oftast bättre att fota i morgonljuset eller i skymningen men i början av juni är det nästan ljust dygnet runt. Blixt kan användas om objekten är mycket nära. Så ut och ta bilder av bilar, snabba båtar i olika ljusförhållanden så att du får in tekniken och är förberedd inför den viktiga fotograferingen i juni. Panorering med lite längre slutartider kan bli fint. Be gärna några av killarna att få pröva fota deras vattenskotrar innan. Samt se till att du har några extra minneskort och extra batterier.

Eventuellt kan jag åka med i en båt, tänkte bara att det kan vara svårt att få skarpa bilder om det är guppigt?!:) Men jag ska träna så mycket jag kan! Jo, jag ska nog förhoppningsvis kunna "tjuvträna" på en vattenskoter innan! Ett sånt där polarisationsfilter får jag införskaffa! Tack för tipsen!!!
 
För att ta bra sportbilder bör man känna sporten. Vad är tjusningen i sporten och vad är läckra positioner. Åker du vatternskoter själv?

Jag har inga fototips om vattenskotrar, förutom att försöka komma hyggligt nära så att bildrutan fylls ut.

Nej, jag åker inte vattenskoter själv, men vad jag har förstått är det farten och hopp i stora vågor som är "grejen" .
Ska försöka kolla lite när dom åker innan jag ska fota!
 
För att fota vattenskotrar måste du ha såpass korta slutartider att det inte spelar någon roll om båten du själv är i guppar i vågorna. Det enda problemet är att det kan vara svårt att få horisonten rak och så, men det är bara att ta många bilder och lämna lite utrymme för upprätning i efterhand.

Tänk på kompositionen med skotern, vattenstrålen efter och bakgrunden ska bli snyggt. Titta gärna på andras bilder för att se vad du gillar och inte gillar.
 
Jag skulle vilja slå ett slag för ett par rejäla blixtaggregat, och (som andra påpekat) en båt att plåta ifrån.

Du kommer att behöva vara betydligt närmare än du tror med den optiken om du vill få rejäl närvaro i bilderna utan att behöva beskära dem in absurdum.
 
Senast ändrad:
För att fota vattenskotrar måste du ha såpass korta slutartider att det inte spelar någon roll om båten du själv är i guppar i vågorna. Det enda problemet är att det kan vara svårt att få horisonten rak och så, men det är bara att ta många bilder och lämna lite utrymme för upprätning i efterhand.

Tänk på kompositionen med skotern, vattenstrålen efter och bakgrunden ska bli snyggt. Titta gärna på andras bilder för att se vad du gillar och inte gillar.

Ok. Jag får låna en båt och provfota i gupp:) Skämt åsido, tack! Bra tips!!!!
 
Jag skulle vilja slå ett slag för ett par rejäla blixtaggregat, och (som andra påpekat) en båt att plåta ifrån.

Du kommer att behöva vara betydligt närmare än du tror med den optiken om du vill få rejäl närvaro i bilderna utan att behöva beskära dem in absurdum.

Ja, det vore nog inte fel alls! Får se vad jag kan fixa....Har ju bara en extern blixt själv....
Jag börjar förstå att det där att stå på land inte är något vidare! Måste se till att ha en båt att åka i!
Tack snälla för bra tips!
 
Jo, en sak som jag funderar på. Hur är bäst att ljusmäta i sånna förhållanden? Det känns som det kommer bli svårt att ljusmäta en gång om jag ska åka runt i en båt.... Tänker på solen (om det nu inte är mulet) kanske kommer vara både framför och bakom mig när jag fotar....
 
Använd Av, bländarförval, så ska du se att ljusmätningen inte blir några större problem!

Jasså! Jag som precis tänkte att jag kanske skulle köra på slutarförval efter att ha provfotat lite innan och kommit fram till hur snabba slutartider jag behöver:)
Om jag ska panorera som också var ett tips jag fick, då måste jag ju också ha ganska långa slutartider och då kanske stå på land....
Hm, mycket att tänka på:)
En dum fråga, varför behöver jag inte bekymra mig om ljuset om jag kör på Bländarprio?
 
Kör uteslutande på manuellt. Ta några provbilder och kolla hur exponeringen blir. Det viktigaste är att du inte överexponerar, fixa resten i datorn sen.

Ett tips är att skaffa ett ND filter på ca 4 steg, eftersom det som vanligt är mycket nyggare med kort skärpedjup, så bör du köra med en bländare runt 4-5.6. Testa lägre men då är risken stor att du missar skärpan på snabba skotrar. Vill du dessutom pannorera så skulle jag gissa att en slutartid runt 1/200 är lagom för detta.

Annars är det bara plåta på, motljus och mycket plask kommer göra bilderna roliga. Akta dig för solen i ryggen och skoter som kör rätt fram, ser cool ut i sökaren men grymt tråkigt på bild.

Som någon sa ovan så kommer du nog få de bästa bilderna på förmiddag och kväll.

35 och 50mm kan du nästan lämna hemma.

Lycka till.
 
Kör uteslutande på manuellt. Ta några provbilder och kolla hur exponeringen blir. Det viktigaste är att du inte överexponerar, fixa resten i datorn sen.

Ett tips är att skaffa ett ND filter på ca 4 steg, eftersom det som vanligt är mycket nyggare med kort skärpedjup, så bör du köra med en bländare runt 4-5.6. Testa lägre men då är risken stor att du missar skärpan på snabba skotrar. Vill du dessutom pannorera så skulle jag gissa att en slutartid runt 1/200 är lagom för detta.

Annars är det bara plåta på, motljus och mycket plask kommer göra bilderna roliga. Akta dig för solen i ryggen och skoter som kör rätt fram, ser cool ut i sökaren men grymt tråkigt på bild.

Som någon sa ovan så kommer du nog få de bästa bilderna på förmiddag och kväll.

35 och 50mm kan du nästan lämna hemma.

Lycka till.
Ok. Tack! Lät som bra råd och tips! Kanon! ND filter ska jag köpa!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.