Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera student

Produkter
(logga in för att koppla)

Jock3

Ny medlem
Hej på er alla glada foto och bild intresserade.

Jag har fått en förfrågan om jag kan tänka mig att fotografera en student nu till sommaren och jag tyckte det kunde verka roligt och givande.

Nu är jag dock lite osäker på hur jag ska gå tillväga. Finns det någon bra bok eller hemsida som visar olika poser eller hur gör man igentligen när man ska fota porträtt och sådan? Jag är ganska ny inom foto och vill ju gärna att det ska bli bra när man fotar på "beställning" av någon annan.

mvh
Jocke

Det enklaste sättet att börja är att kika på fotosidans porträtt, modell och brudgallerier. Därefter kan listan göras hur lång som helst. Skulle tro att vi jobbar lite olika alla av oss som ofta tar porträtt. Jag har lite mer "planerade" fotograferingar där inomhus (denna årstiden) är plan B. Jag gillar att träffa modellen och prata igenom fotograferingen innan, så att vi båda får ut något från sessionen. Diskutera poser och miljö innan och ta "måste bilderna". Därefter leker Ni fram spontanposerna. Grabbar har generellt svårt för att ha händerna någonstans. Ta gärna med ett glas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar