Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera sportsändningar på TV, är det ...

Produkter
(logga in för att koppla)

plåtson

Avslutat medlemskap
Hej!

Har en undring om vad lagen säger om att jag fotograferar sportevenemang visade på SVT, Eurosport, Viasat Golf osv.
"Självklart" är det tillåtet att använda dessa bilder för privat bruk. Men, om jag skulle vilja använda dessa bilder i ett blogginlägg på en helt öppen blogg eller visa upp dem här på Fotosidan.se - vad är tillåtet och vad är inte tillåtet.

Mvh Plåtsson

Du ska fotografera evenemanget i verkligheten och inte teven, va?

Jag går ofta på elithockey (HV71, som ju visas på Viasat hockey alt sport). Det är fritt fram att fotografera men inte filma. Jag har inte hört något om att det ska finnas någon begränsning i hur bilderna får användas (förutom de "vanliga" reglerna kring varumärken och model release etc), men det kan säkert variera från fall till fall, sport till sport.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Ok, jag var kanske inte tillräckligt tydlig med var jag fotograferar sport. Jo, det händer vid större sportevenemang som OS, VM och dylikt att jag fotogarferar det som visas på Tv-sändningarna från nämnda tvbolag och det med gott resultat, det blir bilder som de på plats bevakande fotograferna nästan aldrig kan visa upp.

Ok, jag var kanske inte tillräckligt tydlig med var jag fotograferar sport. Jo, det händer vid större sportevenemang som OS, VM och dylikt att jag fotogarferar det som visas på Tv-sändningarna från nämnda tvbolag och det med gott resultat, det blir bilder som de på plats bevakande fotograferna nästan aldrig kan visa upp.

Det är inte tillåtet. Du får fota och titta på dom själv, men du får inte publicera dom, inte ens i ett sammanhang som inte är kommersiellt. TV-sändningar är också upphovsrättskyddade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar