ANNONS
Annons

Fotografera solnedgång i manuellt läge?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ärligt , vad tror du, det ger mig möjlighet att ställa in allt själv så som jag vill ha bilden bara jag kan lära mig att få slutartid exponering iso mm att samverka så jag kan få det som jag vill.

MVh
Jag har fotat i en herran massa år och ser ingen egentlig anledning till att fota en solnedgång manuellt. Däremot skulle jag kanske använda mig av kamerans spotmätning för att få rätt ljusmätning på det jag anser vara viktigt i bilden. Ex den oranga delen av himlen. Nu vet jag inte om just din modell har spotmätning, men det är annars en väldigt användbar metod de gånger man verkligen vill ha rätt exponering på utvalda motivdetaljer.
 
jag älskar att fotografera solnedgångar men gör detta sällan i manuellt läge. man kan ju lättare bestämma hur bilden ska se ut, men det kan nog också vara svårare att få till den bild man vill ha. jag fotar mer i P (programautomatik). det är ju inte lika stor frihet där men enklare att få till en fin bild (tycker jag).
 
Jag har varit ute ett par timmar denna morgon och plåtat soluppgång (här på ostkusten får vi ta uppgång istället för nedgång ;). Av de bilder jag fick med mig hem så är ca 70% i läge manuellt, och resten i läge Av.

Anledningen är att innan solen stigit över horisonten så är ljusförhållandena ganska stabila med relativt långsamma förlopp. Då väljer jag ISO 100, en bländare runt 5,6 till 11 för att få önskat skäpedjup samt bra prestanda på objektivet. Där efter kollar jag exponeringsmätaren och väljer en tid som underexponerar ca 1-3 steg beroende på hur jag vill att bilden ska se ut.

När solen börjar klättra över horisonten så går det fort. Ljusstyrkan ökar flera steg på bara någon minut. Då går jag över till Av med samma bländare och ISO. Jag exponeringskompenserar -2 steg så får kameran sköta slutartiden automatiskt. Det betyder att jag får bilder som jag vill ha dom, något underexponerade, men hur jag tar mig dit beror på omständigheterna.
 
Hej!

Kamera + Stativ = sant
När det kommer till solned och uppgångar
ISO100
Det är för mig två självklara saker.

Sen är det nog som många tidigare skrivit här väldigt olika när det kommer till sonlendgångar och ljuset förändras samt hur skall du ha resterande bilden? landskap med vidvinkel eller inzoomat mot själva solen?

Skall du ha landskap så börja med att kör i AV läget och rejält skärpedjup! minstabländare och så testa, kanske underexponera lite. och gör en ljusmätning som inte är direkt i solen och se. du både lär dig och kommer kunna på verka inställningarna själv efter hand som du vet va du vill och hur.

Och som tidigare sagt kolla inte rakt in i solen genom sökaren.. Då kommer du se alla dina bilder som underexponerade en bra stund :)

När jag zoomar in soluppgången (vilket jag oftast fotar efter som jag har en liten som alltid envisas med att villja gå och sova just vid solnedgången) :) så brukar jag ha en större bländare 8-11 är det jag kör vanligtvis. Och ibland kör jag med ett ND8 gråfilter för att få lite mustigare färger och så fin pillar jag lite med slutartiden efter ljus och behov. här kan det ibland löna sig att göra en egen ljusmätning där solen inte dominerar och sen underexponera lite.

Ja det va lite tips om hur jag i stora drag gör. AV läget är kanon det är nog det jag använder på 70% av dom bilderna, resten är Manuellt läge.

Lycka till! och glöm inte tiden efter att solen gått ner, det fantastiska ljuset som blir.

Mycket nöje!
 
Jag har varit ute ett par timmar denna morgon och plåtat soluppgång (här på ostkusten får vi ta uppgång istället för nedgång ;). Av de bilder jag fick med mig hem så är ca 70% i läge manuellt, och resten i läge Av.

Anledningen är att innan solen stigit över horisonten så är ljusförhållandena ganska stabila med relativt långsamma förlopp. Då väljer jag ISO 100, en bländare runt 5,6 till 11 för att få önskat skäpedjup samt bra prestanda på objektivet. Där efter kollar jag exponeringsmätaren och väljer en tid som underexponerar ca 1-3 steg beroende på hur jag vill att bilden ska se ut.

När solen börjar klättra över horisonten så går det fort. Ljusstyrkan ökar flera steg på bara någon minut. Då går jag över till Av med samma bländare och ISO. Jag exponeringskompenserar -2 steg så får kameran sköta slutartiden automatiskt. Det betyder att jag får bilder som jag vill ha dom, något underexponerade, men hur jag tar mig dit beror på omständigheterna.

Det betyder ju att du i manuellt läge i princip gör exakt samma sak som i Av-läget. Du skulle ju lika gärna kunna köra i Av-läget hela tiden, och justera exponeringskompensationen, även innan solen gått upp.

Om du vill köra manuellt ibland så ska du förstås göra det, och du fattar ju hur du ska göra, och varför, så då är allt bra. Jag påpekar bara att Av-läget ger samma möjligheter.
 
Fotografera solnedgång i manuelt läge?

Hur gör jag vilka generella inställningar, jag har en nikon d5100 med 18-105 standardobjektiv

Mvh
CHristian

Varför inte börja med det uppenbara:

1. Ställ kameran på auto.
2. Ljusmät din solnedgång och se vad kameran väljer för ISO/Bländare/Slutartid
3. Ställ kameran på M
4. Mata in de värden som kameran föreslog.

En modern kamera är jäkligt bra på att välja rätt inställningar, och ger dig ett utmärkt utgångsläge för ditt manuella experimenterande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.