Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera solnedgång. Hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rudie

Avslutat medlemskap
Har tänkt att ge mig in i att fotografera en solnedgång.
Har rekat stället som det ska ske på och ska försöka förklara scenariot så bra som möjligt.

Stället är vid en sjö (som ligger mellan mig och solen). Under solen finns ett antal långa öar, i olika blåa nyanser. Solen och molnen har färg av gult och rött, och man kan vid den tänkta tidpunkten (cirka 20 minuter innan solen gått ned helt) titta rakt mot solen och se skarpa konturer.

Jag har tänkt att få med allt detta på en bild.
Jag vill att färgerna ska bli så likt verkligheten som möjligt.

Jag har en Nikon F80, med orginalgluggen (Nikkor 28-80 3.5-5.6D) + stabilt stativ men inga filter.

Vad jag vill veta är hur fasen jag ska göra. Självklart fattar jag att det förmodligen inte blir som jag vill första försöket, men ju mer jag får reda på innan jag börjar, ju snabbare kanske det blir som jag vill.

Vad ska jag använda för film? Slutartid? Bländare? Blir det bättre med nått sorts filter?

Tacksam för alla seriösa svar!

Förmodligen så vill du få så stort skärpedjup som möjligt och då är en liten bländare att föredra(t ex 22 el. 16) Det kan vara svårt att få solen och "marken" att båda bli rätt exponerade eftersom solen lyser så starkt i förhållande till ljuset som reflekteras från "marken". Vid sådana situationer brukar man använda sig av ett sk avtonat gråfilter. Mer info om det filtret finns på fotosidan i både diskussionsforum och i artiklar. Dia-film är klart att föredra när man fotograferar landskap då kraven är höga på skärpa/fint korn.

En annan sak att tanka pa ar hur du mater ljuset. Jag rekommenderar att mata med utsnittsmatning eller spotmatning om du har det pa en del av himlen som du vill ha som en mellanton i den fardiga bilden. Det brukar vara pa den lite ljusare delen av himlen en bit vid sidan om solen.

(Beklagar de uteblivna svenska tecknena - jag sitter pa ett intenetcafe i Kuala Lumpur)

Lär känna din kamera

Det verkar vara ett ypperligt tillfälle att experimentera en smula.

Följ tipsen ovan men prova också att ta en hel del alternativa exponeringar där du under- resp. överexponerar bilderna. Anteckna för varje bild både var du har mätt ljuset samt vilken mätmetod du använt, anteckna också slutartid och bländare och exponeringsvärde (alltså hur många steg du valt att under resp. överexponera). När du sen får bilderna i din hand kan du jämföra med de inställningar du använt och helt säkert kommer du att lära dig en hel del om hur du vill fotografera solnedgångar.

Jag rekommenderar också att du använder diafilm, inte bara får du bättre korn du får också en mer rättvisande bild av hur bilden verkligen blev (du slipper ju kopieringen från negativ till papper).

Så, om jag skulle fotat samma solnedgång så skulle jag nog gjort som Bobbo och Bjarne rekommenderade, liten bländare och mätt mot en mellanton i himlen. Sedan skulle jag antagligen valt att underexponera ett halvt steg samt tagit alternativexponeringar med rätt exponering och ett helt stegs underexponering.

Lycka till!

/Mille

Tack så jättemycket för hjälpen.
Ska fixa film så snabbt som möjligt.

Förresten...
Nån som har nått förslag på nån lämplig diafilm?

Tänk inte bara på det tekniska. Det finns många solnedgångsbilder i världens fotoalbum och de flesta är väldigt lika varandra. Färger och annant är också väldokumenterade sedan tidigare.

För mig är utmaningen att ta bilder där solnedgången har en viktig biroll. Däremot måste det vara något annat som har huvudrollen. Det kan vara en grupp människor kring en lägereld, en grupp hur där det lyser i nogt fönster eller något annat liknande.

Det viktiga är att bilden blir lite mer spännande än bara vackra färger. Fundera lite kring vad som kan göra din miljö lite mer spännande. Tycker du att miljön är fin för att den är meditativ, sätt någån i förgrunden (behöver inte dominera förgrunden men synas) som mediterar över solnedgången.

Varianterna är många och det är din fantasi som ger dig möjligheterna att göra en bild som är lite mer än ännu en solnedgång.

Jensa skrev:
Tack så jättemycket för hjälpen.
Ska fixa film så snabbt som möjligt.

Förresten...
Nån som har nått förslag på nån lämplig diafilm?

Fuji Velvia eller Provia använder jag med gott resultat. Kolla recensionerna för mer tips.

Det slog mig förresten att jag har en solnedgångsbild i mitt album. Jag tycker att motivet är lyckat däremot är själva solnedgången lite blaskig. Det beror på att jag försökte att få lite teckning i förgrunden för att den inte skulle bli helt svart och då blev himlen och vattnet överexponerat. Antagligen skulle ett filter hjälpt.

Precis som berga skriver så bör du nog fundera över hur du gör din solnedgång till någon som inte försvinner i den ocean av bilder på solnedgångar som finns. Framför allt förgrunden kan vara till hjälp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar