Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera secret box (morgongåva)

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skulle tycka att det var ganska kul om jag fick sådana bilder från gubben.....(sensuella inte porriga)

w

Märkligt att PRV godkänner skydd av två allmänna engelska ord och förbjuder annan användning. Själva uttrycket "secret box" är dessutom inget nytt utan den engelska benämningen på sinnrikt gjorda träaskar som kräver finurlighet för att öppna och som har japansk förebild (himitsu-bako): http://www.yosegi.net/himitsu.htm.

wiwi skrev:
Bara så att andra inte ska använda det.
Det är hennes namn på sin egen produkt, andra som vill göra liknande produkter får ge dessa egna namn.
Kanske inte så konstigt ändå - vill man göra bilar så kan man göra det, men man kan inte döpa dem till tex volvo....
w
Och jag kan inte kalla mitt bilföretag för Hemlig Låda®.

pareli skrev:

Om jag skulle få en serie halvporriga bilder av min nyblivna fru på morgonen efter bröllopet skulle jag ta ut skilsmässa direkt.

Kul att fler ser det som jag...jag undrar om jag är knäpp som tycker detta är en mycket underlig morgongåva...och jag är inte pryd...

Jag ser inget fel i gåvan men jag tycker det är trista bilder för det mesta.

Och dessa strumpebandshållare... ja, suck.

Då gillar jag mer det uppdrag som Hideki Fuji fick för kanske tjugo år sedan, en kvinna bad honom fotografera henne naken och det blev en liten blädderbok som hennes man kunde ta med sig på sina affärsresor.

Jag har haft några sådana morronpresentjobb och tyvärr vill de flesta ha just slöja med tramsset men roligt var tjejen som klädde ut sig till sjuksköterska i latexuniform med tillbehör.

Jo. Jag skulle kunna utveckla ett resonemang om porrestetikens ökande utbredning i samhället och "morgongåvans" ideologiska och politiska innebörd, men det vore väl för trist...?

niklasl skrev:
Märkligt att PRV godkänner skydd av två allmänna engelska ord och förbjuder annan användning. Själva uttrycket "secret box" är dessutom inget nytt utan den engelska benämningen på sinnrikt gjorda träaskar som kräver finurlighet för att öppna och som har japansk förebild (himitsu-bako): http://www.yosegi.net/himitsu.htm.
Kanske just därför. Det är ju inte som att användning av de båda kommer att blandas ihop i särskilt stor utsträckning i sverige. Men allting beror ju på sammanhanget. de flesta varumärken är ju trots mer eller mindre vanliga ord på olika språk.

pareli skrev:
Jo. Jag skulle kunna utveckla ett resonemang om porrestetikens ökande utbredning i samhället och "morgongåvans" ideologiska och politiska innebörd, men det vore väl för trist...?
Tycker faktiskt det skulle kunna vara rätt intressant. Håller i det sammanhanget med Pertmann, strumpebandsbilderna känns ju lite tradiga efter alla dessa år vi har matats med dem. När jag var liten var raffset, som de kallades då, något lite ovanligt som enbart kunde beställas via postorder och som i regel förknippades med prostitution och porr men som alltså nu är rumsrent och kan inhandlas i klädaffärer året runt. Men varför vill en kvinna i sina morgongåvebilder inte avbildas som en person utan som runkobjekt iförd herrtidningskläder, där bilderna slutar strax ovanför brösten?

"Jag älskar colorering" och man ska ju lägga upp alla stilar på bilder här så att man kan se utvekligen i foto hos fotografen och få tips :)

Allt är tillåtet men allt är inte lämpligt. Less is more. Att medvetet avstå effekter är en viktig del av ens mognad som fotograf. Att experimentera är en del av utvecklingen och de flesta lär sig med tiden att selektiv färgsättning nästan alltid är en dålig kompromiss mellan färg och svartvitt. Man lagar ju inte en maträtt med både fisk och kött eller blandar ris och potatis... Men visst som en mycket sällan använd accent kan selektiv färgsättning fungera.

Ju osäkrare man är som fotograf desto mer tonvikt lägger man på "förhöjande" effekter som vinjettering, ramar, edges (vad heter det på svenska?), texturer, selektiv färgsättning mm. Det är samma sak med ljussättning. Trygga fotografer kan ta bilder i i befintligt ljus (och i regn!) medan många överambitiösa amatörer skall krångla till det med en massa blixtar, softboxar etc. (Och den osäkre kocken som bjudit hem folk försöker laga så exotisk mat som möjligt för att göra intryck och dölja sin osäkerhet. Trygga kockar gör det enkelt för sig men sätter en personlig touch på det hela och prioriterar förstklassiga råvaror.)

Man tager vad man haver

Fisk, kött och ris, mm paella, mums!

Så exotiskt tycker jag inte det låter, känns mest som skolmat även om det kanske kalaldes nåt anant då.

Och pyttipanan med ris, potatis, korv och bacon och stekt ägg är ju jättegott, aldrig någonsin sett det som nåt exotiskt.

Bara att mumsa på, vitt ris med grönsaker bruka ju på sitt vis även det bli en sorts naturlg selektiv färgsättning om riset är viitt och gränsakerna gröna (och lite gula och röda kanske), i alal fall så länge man inte glömmer det på spisen så det kockar ihop till en brun gröt.

Vill man nu ha en hemlig låda till just mat så passar det sig nog att göra Bänkvälling i den, i alla fall jag skulle vilja hålla den lådan hemlig för det verkar inte så aptitligt.

bänkvälling: http://www.ofhs.ltkalmar.se/oka/tro_sed/issoppor.htm

Senast ändrad:
Hur som så finns det massa andra ord man kan använda, så är ordet registrerast så är det, jag kör med Boudoir istället tex eller just Morgongåva, hurvida man gillar iden om såna bilder som morgongåva eller inte spelar ju igentligen ingen roll, för gillr man det inte så gör man inget sånt album..enkelt va!

Allt är tillåtet men allt är inte lämpligt. Less is more. Att medvetet avstå effekter är en viktig del av ens mognad som fotograf. Att experimentera är en del av utvecklingen och de flesta lär sig med tiden att selektiv färgsättning nästan alltid är en dålig kompromiss mellan färg och svartvitt. Man lagar ju inte en maträtt med både fisk och kött eller blandar ris och potatis... Men visst som en mycket sällan använd accent kan selektiv färgsättning fungera.

Ju osäkrare man är som fotograf desto mer tonvikt lägger man på "förhöjande" effekter som vinjettering, ramar, edges (vad heter det på svenska?), texturer, selektiv färgsättning mm. Det är samma sak med ljussättning. Trygga fotografer kan ta bilder i i befintligt ljus (och i regn!) medan många överambitiösa amatörer skall krångla till det med en massa blixtar, softboxar etc. (Och den osäkre kocken som bjudit hem folk försöker laga så exotisk mat som möjligt för att göra intryck och dölja sin osäkerhet. Trygga kockar gör det enkelt för sig men sätter en personlig touch på det hela och prioriterar förstklassiga råvaror.)

Det där med maten har du fått helt om bakfoten. Har vid flera tillfällen ätit fiskrätter innehållande kött och även rätter som innehåller både potatis och ris...

Hur vet ni/vi att SecretBox är ett registrerat varumärke? Det ger inga träffar på PRV.
Har du alldeles rätt i!

Hon har reggat "Secret Box", men på sin sida skriver hon "SecretBox®" dvs orden ihop, men så är det inte reggat!

(Antagligen skulle man inte få igenom en varumärkesregistrering av orden ihopskrivna, annars hade jag gjort det bara för att det skulle vara kul. Vill nog inte riskera 1500kr bara för att prova heller)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar