Annons

Fotografera rök

Produkter
(logga in för att koppla)

Jive

Aktiv medlem
Jag har försökt att fotografera rök från en rökelse mot en vit bakgrund men tyvärr blir röken näst intill osynlig. Jag har både använt mig av dagsljus från ett fönster och att belysa med bygglampa... Plus att jag försökt få rökelsen att osa maximalt. Nån som kan ge mig ett tips?

Är inte rökelserök ganska ljus? Tänkte bara att en svart bakgrund skulle vara bättre, men det kanske inte passar din bildidé.
Lite belysning snett bakifrån kanske gör susen.

Nu blev jag nyfiken!

Kul fotoidé! Ska försöka testa det ikväll om jag lyckas få tag på en svart bakgrund. En svart plastsäcka kanske? Visst skulle man kunna använda blixten som enda ljuskälla? Kanske ha den lite från sidan så att det inte blir rått ljus rätt på. Men hur reflekteras blixtljus från rök?

Mvh

Mikael

ormestad skrev:
Är inte rökelserök ganska ljus? Tänkte bara att en svart bakgrund skulle vara bättre, men det kanske inte passar din bildidé.
Lite belysning snett bakifrån kanske gör susen.
I min hjärna hade jag föreställt mig nåt, fast det i verkligheten inte gick. Jag kanske får prova mot svart bakgrund och sen invertera den, det motsvarar inte helt min bildidé, men det kanske går att fixa i PS.

Tänkte bara visa resultatet. Svart bakgrund, bygglampa snett bakifrån, så snabb slutartid som tilläts på iso 400...

Bilagor

• rokelse.gif
    rokelse.gif
    49.9 KB · Visningar: 727
bilderna på länken va bland det snyggaste jag sätt. Skulle så gärna vilja försöka mig på att ta något liknanade. Tips och ideer? (om jag får låna tråden lite)
Snygg bild du fick till Gunnar. Häftigt det där med rök.

ANNONS