Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera rödhake

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Kumlin

Aktiv medlem
Hej

Jag har satt mig i sinnet att fotografera någon av de rödhakeungar som finns i buskagen runt vårat hus och grannens. Det går dock väldigt dåligt. Kommer dom någorlunda nära så sätter dom sig med massa grenar emellan eller sitter still i max en sekund.

Har ni några tips? Mata dom? Locka på dom?
Uppskattar alla tips och tricks.

/Magnus

Rödhakeungar är grymt nyfikna.
Dom reagerar som dom flesta fåglar dvs om dom sett dig och du försvinner ur deras synfält som kommer dom närmare för att försöka lista ut var du tog vägen.

Så sätt dig bakom något som dom kan se dig då du tittar upp men inte när du hukar dig.

Mvh, Andreas

Gömsle!

Du behöver ett gömsle. Kanske kan du slå upp ett tält eller något liknande. Överskottsbolaget säljer stora kamoflagenät billigt, kanske kan du klippa av en bit och använda..... Lycka till!

Prova enekelt först

En träskiva eller liknande med ett hål för objektiv. Sätt dig bakom skivan på en liten pall och "pyscha" fram dem. (pysch pysch...) Det brukar funka bra på många småfåglar som är lite nyfikna och ska undersöka det skumma ljudet)

Tack för tipsen. Ska testa dessa imorogn tillsammans med invigningen av 400 L 5.6
Jag har ett camonät som jag ska använda och då undvika ögonkontakt. Kanske funkar.

/Magnus

Sitt stilla.. Läääänge... Funkar bra utan gömsle eller cammo..Har gjort det med blåhakar och dom kom närmre hela tiden... Efter nån timma brydde dom sig inte övehuvudtaget om att jag satt där.. (Ok, dom satte sig ju inte PÅ mig men kom väldigt nära).. 2-3m, typ... Och fast jag rörde mig & riktade om så tog dom ingen större notis om det..Funkar säkert på rödhakar med:)) TÅLAMOD!!!:))
Mvh
Micke

Köp lite mjölmask (rödhakeåtel!), lägg de i en skål vid ett snyggt ställe! Flitigt använd metod vid havs/kungsörns-, tjäder-, etc-foto.

Ja, bort med hudfärgerna. Händer och ansikte..

Sitta stilla och i redo kameraposition..

I trädgårdar så har jag rättså blandade erfarenheter själv. Jag tror att det har att göra med att buskarna inte är stora och utbredda som en skog. Sitter man där så upptar man en stor del av "deras miljö".
Inne i en skog så smälter man lättare in, man sitter inte halvt utanför en buske utan mitt inne i tusentals..

Speciellt rödhaken har jag haft problem med i trädgårdssammanhang!

MVH Niclas,

En kombination av inspelad rödhakesång, camouflage och rödhakeåtel a la mjölmaskar resulterade i denna bild och fler snäppet bättre.

Och ja, fågeln spanar ner på ett par mumsiga mjölmaskar :)

Bilagor

• rodhakeforfo.jpg
    rodhakeforfo.jpg
    74.5 KB · Visningar: 499
Jag har en som är bättre bland mina album här på Fotosidan. Jag hade tänkt sluta fota dom, men har nu insett att det finns mycket att hoppas på. Som till exempel sol på fågeln...

Jag sökte lite här på Fotosidan och se vad jag hittade.... ;o)

Svart- och vitpunkt
Av Mikael Pertmann 2006-03-16. Läst 14927 ggr.
Photoshoptips från Experten Mikael Pertmann

Att justera tonomfånget i en digital bild kan ofta göra skillnaden mellan en ok bild och en som får betraktaren att undra vilken kamera du använt (eftersom dina bilder är så bra...)

http://www.fotosidan.se/cldoc/5312.htm

Magnus Kumlin skrev:
En kombination av inspelad rödhakesång, camouflage och rödhakeåtel a la mjölmaskar resulterade i denna bild och fler snäppet bättre.

Och ja, fågeln spanar ner på ett par mumsiga mjölmaskar :)

Mjölmaskar rockar!

Kul att det funkar så bra, nu är det bara att leta fram en snygg pinne i skogen! Lycka till
/johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar