Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på stan...

Produkter
(logga in för att koppla)
Ganska otroligt.
Läste denna tråd för ca 2 timmar sen, eftersom jag oxå skulle tycka det skulle vara roligt att oftare fota folk.

Gick sedan ut för att fota men nya kameran. Testade lite manuella inställningar. Har kommit underfund med att om jag först tar ett foto i läget "auto" så får jag lite ISO, slutartid med mera att gå efter. Nybörjare å djupt försjunken i inställnigar med slutartid å fokuseringspunkter...
Då säjer en tjej i 20-års åldern som jag överhuvudtaget inte noterat.
-Ska du inte fota oss istället?
- Öhh.. va.. Ja men visst förför inte!
Åssa knäpper jag ett foto medans 2 tjejer poserar å gör sej till framför kameran.
Sedan presenterade de sej å berättade varifrån de kommer å önskade en bra dag å lunkade hastigt vidare till busshållplatsen.

Finns nog oxå en del linslusar. ( :
 
Senast ändrad:
Tackar alla!

Ni har gett mig både idéer och mod att faksiskt ge mig ut och fota på stan - det som händer är också att folk går BAKOM mig för att inte stå i vägen. Och ja, det finns en hel del linlusar märker jag med. Det är faktiskt riktigt kul. Men de där svartklädda typerna som jag gillar alldeles jättemycket, de kommer jag nog försöka fråga när jag ser dem.
Ska kolla ALLA länkar som är inlagda i inläggen också.
 
Fotar du mig på stan, i smyg eller helt öppet, riskerar du att få erfara ett helt batteri av saker man får göra helt lagligt men som kanske inte alltid uppskattas...
 
karlhelgedahl skrev:
Fotar du mig på stan, i smyg eller helt öppet, riskerar du att få erfara ett helt batteri av saker man får göra helt lagligt men som kanske inte alltid uppskattas...

Man får alltid vara beredd på att möta konstiga människor på stan.
 
karlhelgedahl skrev:
Fotar du mig på stan, i smyg eller helt öppet, riskerar du att få erfara ett helt batteri av saker man får göra helt lagligt men som kanske inte alltid uppskattas...

Vad skulle det vara isf, och framförallt varför? Om jag skulle vilja fota dig på stan och du signalerar att du inte vill så låter jag naturligtvis bli. Men om jag fotar dig innan du ser, så kan väl ändå inte det vara så farligt.
 
karlhelgedahl skrev:
Fotar du mig på stan, i smyg eller helt öppet, riskerar du att få erfara ett helt batteri av saker man får göra helt lagligt men som kanske inte alltid uppskattas...

Lust att förklara vad det skulle vara? Är väldigt nyfiken på det.
 
Odjuret skrev:
Om jag skulle vilja fota dig på stan och du signalerar att du inte vill så låter jag naturligtvis bli. Men om jag fotar dig innan du ser, så kan väl ändå inte det vara så farligt.

Nej, inte farligt. Bara oönskat. Det är bara att inse att alla inte vill vara med på bild, lika starkt eller starkare som andra vill vara med på bild. Men alla måste gå och köpa mjölk emellanåt. Då är det trist att behöva bli plåtad av någon man inte känner när det finns andra som njuter av att bli plåtade. Fråga därför först. Det är bara allmän hyfs.
 
Printa ut visitkort med dina uppgifter och ge till de du plåtat/vill plåta, be dem ta kontakt med dig om de vill se bilderna och visa genom det att du inte mörkar med dina avsikter - och märk att det t.o.m. kan rendera uppdrag!
Håller med Öhner om att öppet är bäst!
 
Printa ut visitkort med dina uppgifter och ge till de du plåtat/vill plåta, be dem ta kontakt med dig om de vill se bilderna och visa genom det att du inte mörkar med dina avsikter - och märk att det t.o.m. kan rendera uppdrag!
Håller med Öhner om att öppet är bäst!
 
Använd fantasin, det finns ju tusentals sätt att vara ohyfsad och störande utan att man går över gränsen till det brottsliga.
Beroende på hur "offret" uppfattar det så kan troligen en del sådana saker bli klassade som brottsliga ändå. Speciellt om det kan sägas vara en ren hämdaktion.
 
Damocles skrev:
Beroende på hur "offret" uppfattar det så kan troligen en del sådana saker bli klassade som brottsliga ändå. Speciellt om det kan sägas vara en ren hämdaktion.

Nej det skulle det naturligtvis inte kunna. Det ligger liksom inbyggt i meningen att det inte kan. I så fall fantiserar du om andra saker. Det får stå för dig.

Jag vet inte hur du läser innantill så jag upprepar: UTAN att gå över gränsen till det brottsliga.
 
Tycker jag låter vettigt faktiskt. När jag fotade Falungong-tjejerna så fick jag deras e-mailadress och skickade bilderna till dem. Det var uppskattat faktiskt.
 
Nej det skulle det naturligtvis inte kunna. Det ligger liksom inbyggt i meningen att det inte kan. I så fall fantiserar du om andra saker. Det får stå för dig.

Jag vet inte hur du läser innantill så jag upprepar: UTAN att gå över gränsen till det brottsliga.
Problemt är att de saker som jag kan se som inte skulle kunna leda till någon form av åtal eller stämmning är så verkningslösa att de är lättignorerade, så vilket nytta gör det då. Tar mer energi för den som utför sakerna än den som blir utsatt.

Men visst, då du vill avslöja vad du tänker så vet inte vi andra vad som pågår i ditt huvud så...
 
Man kan kanske göra något mellanting, att ta bilden och sedan fråga?

Om man ska fråga först så försvinner ju det naturliga momentet i bilden, tyvärr alltför ofta.
 
Galdr skrev:
Man kan kanske göra något mellanting, att ta bilden och sedan fråga?

Jag brukar fotografera och sedan söka ögonkontakt. Får jag ett leende tillbaka så är det OK. Får jag en arg blick så vet jag. De flesta har inget emot att bli plåtade.
 
mipert skrev:
Spelar ingen roll var bilden är tagen.

Faktiskt.

I Franrike måste man be om tillstånd för publicering av bilder på personer tagna på privat område, inte i Sverige.

På privat område kan du förbjudas fotografera, av den som äger/nyttjar området (inte av de som ”bara” är där) men publicering kan inte förbjudas om du redan tagit bilden.

Liten följdfråga:
Får den som äger/nyttjar det privata stället förbjuda enstaka personer att plåta, eller gäller "alla eller ingen"?
/Eric
 
Eric Blomgren skrev:
Får den som äger/nyttjar det privata stället förbjuda enstaka personer att plåta, eller gäller "alla eller ingen"?

Den som äger ett ställe kan oftast förbjuda fotografering. Förbudet gäller bara efter att det påtalats. Ingen har rätt att konfiskera tagna bilder.

Förbudet måste vad jag vet vara generellt, annars kan det ju vara diskriminering.

I vissa fall är ett privat ställe offentlig plats och då är det tillåtet att fotografera. Detta gäller t ex ställen som Gallerian eller Kista Centrum som klassas som överglasad gata. Inne i butikerna bestämmer butiksägaren.
 
swedienne skrev:
Hur gör man? Vad får man göra?

För själva fotograferingen gäller i stort sett inga restriktioner alls. Du får fritt fotografera folk på stan.

Kommentarerna tidigare om "kränkande" bilder har ingen betydelse alls för fotograferingen. Det är först när bilden publiceras som den avvägningen blir aktuell.

Avbildade personer har inte heller någon rätt till bilderna eller möjlighet att bestämma hur de används - med undantag för om bilderna ska användas i marknadsföring.

Många blandar ihop regler för fotografering och publicering vilket tydligt märks bl a i denna tråden.

Vad som är moraliskt riktigt lämnar jag okommenterat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.