Annons

Fotografera på spelningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hra precis köpt en canon eos350d och var på spelning nu i helgen och testade fota. Det blev inte så jätte bra. Jag har endas standard objektivet och undrar om ni kan ge tips på hur man kan få dem bättre.
Mina bilder blev väldigt suddiga.

Vore kul om man kunde få lite tips.

Hej.

Suddiga bilder brukar bero på antingen dålig fokusering eller rörelseoskärpa.

Med tanke på att det är ett kit objektiv och en spelning ( där ljuset inte alltid är det bästa) så gissar jag på att de flesta bilderna lider av rörelseoskärpa. För att undvika detta vill du ha kortare slutartid, det kan du få genom att sätta högre ISO, medvetet underexponera något eller skaffa ett ljusstarkt objektiv.

Själv så brukar jag dessutom sätta fast tiden på 1/60 eller 1/125 med tanken att det är bättre med en mörk bild än en suddig bild ( man måste anpassa ISOn lite förstås )

För det första är ljusstyrka viktigt. Alltså talet som anges efter brännvidden på objektiv, då det brukar stå "18-50/2,8" eller liknande. Jag använder ett objektiv med 2,8 som största bländare under konsertfoto och det är ofta tillräckligt, men ibland räcker det inte. Om man vill ha ännu ljusstarkare (= lägre bländartal) så får man satsa på fast optik.

Dessvärre är kitoptiken inte särskilt ljusstark alls, särskilt inte i 55mm-läget, och det blir då väldigt mycket svårare att få skarpa bilder. Ett tips är att du ställer kameran på RAW, ISO på 1600 och underexponerar något och sedan ställer upp exponeringskompensationen i efterhand. Detta ger dock väldigt brusiga bilder.

När jag fotar spelningar kör jag på följande inställningar generellt:
Bländare 2,8.
ISO på 800 eller 1600, om det inte är utomhuskonsert på dagen eller extremt bra ljussättning.
RAW
Exponeringskompensation på -2/3 i de flesta fall, om jag vill ta porträtt med stark ljuskälla bakom personen så ställer jag exponeringskompensationen på +1 (för att få täckning i ansiktet). Jag vet inte om 350D har spotmätning, men om den har det så är det jättebra att använda. Då behöver du inte underexponera som jag gör, utan bara ljusmäta på motivet.

Viktigt är åxå att ställa endast en (1) fokuspunkt i kameran, lämpligast i mitten. Så att du alltid har koll på var du fokuserar.

/ Kenneth

Kem skrev:
Viktigt är åxå att ställa endast en (1) fokuspunkt i kameran, lämpligast i mitten. Så att du alltid har koll på var du fokuserar.

/ Kenneth

... och sedan ha knappen för att fokusera på en annan än avtryckarknappen. På det sättet går det jättelätt att fokusera snabbt utan att tappa kompositioneringsmöjligheterna.

Ett annat tips är att, när du fått koll på grejorna och testat och donat och bilderna blir bra och du skall ut på en ny spelning även ta ett par 5-6 st kompletteringsbilder med kameran i P-läget med iso 400-800, där har du några häftiga komplementsbilder till ditt fina album, det brukar bli hääärligt ös i bilderna pga, rörelseoskärpa. Testa både att följa med ett ev. rörligt motiv men även hålla still kameran och låta motivet röra sig. Enkelt och bra:) Kolla gärna in en av mina här:

http://www.touchdigitalphoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=679596

Lycka till / Kenneth

Själv kör jag ISO 3200 och fast 50/1.7 eller 85/2.0 manuella gluggar. Kameran i P-läge och spotmätning och ev ett stegs underexponering. Det fungerar även i ganska mörka små lokaler.

ANNONS