För det första är ljusstyrka viktigt. Alltså talet som anges efter brännvidden på objektiv, då det brukar stå "18-50/2,8" eller liknande. Jag använder ett objektiv med 2,8 som största bländare under konsertfoto och det är ofta tillräckligt, men ibland räcker det inte. Om man vill ha ännu ljusstarkare (= lägre bländartal) så får man satsa på fast optik.
Dessvärre är kitoptiken inte särskilt ljusstark alls, särskilt inte i 55mm-läget, och det blir då väldigt mycket svårare att få skarpa bilder. Ett tips är att du ställer kameran på RAW, ISO på 1600 och underexponerar något och sedan ställer upp exponeringskompensationen i efterhand. Detta ger dock väldigt brusiga bilder.
När jag fotar spelningar kör jag på följande inställningar generellt:
Bländare 2,8.
ISO på 800 eller 1600, om det inte är utomhuskonsert på dagen eller extremt bra ljussättning.
RAW
Exponeringskompensation på -2/3 i de flesta fall, om jag vill ta porträtt med stark ljuskälla bakom personen så ställer jag exponeringskompensationen på +1 (för att få täckning i ansiktet). Jag vet inte om 350D har spotmätning, men om den har det så är det jättebra att använda. Då behöver du inte underexponera som jag gör, utan bara ljusmäta på motivet.