Annons

Fotografera på semestern?

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hur gör Ni på Era familjesemstrar? Jag skulle gärna "släpa" med mig både det ena och det andra och gå lös med kameran. Hustrun önskar å sin sida att jag lämnar så mycket som möjligt hemma och passar på att njuta av upplevelsen.

Dessutom betingar kamera och några gluggar en del pengar. Utrymmet i den s.k. safty boxen är begränsat. Blir jobbigt att alltid vaka som en hök över utrustningen.

Å andra sidan är det alltid väldigt roligt att komma till nya platser. Förmodligen kommer jag alltid att sakna det objektivet som jag har lämnat hemma......

Alt 1.
Canon 30D + Sigma 18-125

Alt 2.
Canon 30D med något/några objektiv

10-22
24-70
70-200
60 Macro

Blixt?

//Micke

Blixten ska du helt klart ha med dig, mycket bra till upplättning. Upplättning är det enda jag använder min blixt till men det gör jag desto oftare...

Ang. det andra så vet jag inte. Själv så har jag varit på MC-semester med mycket begränsat utrymme för packning. Likt förbaskat så släpade jag med mig allt utom stativet, även laptopen... Nu använde jag dock långt ifrån allt & hade nog klarat mig med 19-35 + 70-210, 28-75 samt 50mm låg mest i väskan. 19-35 satt monterat 90% av tiden men det gäller ju mig, du kanske fotograferar annorlunda?

Inför nästa MC-semester så ska förmodligen en 16-80 inhandlas, tror inte jag behöver mer då jag har trångt om utrymme...

//Larsa

Jag röstar för att banta! Förut släpade jag tonvis med prylar. Det kan ju vara bra att ha...

Det slutade mest i förvirring och frustration över vilken glugg som skulle sitta på. Och att det var en massa skit att släpa på.

Senaste resan tog jag med 645:an med två gluggar - 55 och 80 mm. Det gick hur bra som helst.

Nästa semester blir nog en digitalkompakt och Holgan.

Ju mer jag plåtar desto oftare använder jag mig av "normala" brännvidder, runt 35-100mm (på småbildsspråk).

Prova med din 24-70 och blixten. Inget mer. Se det som en utmaning. Man anpassar sig. Oftast blir det mer genomtänkta bilder som bonus.

jag er po semester nu.

vaeskan inkluderar:

-hus
-film
-28mm
-70-210mm

det kenns inte smidigt alls med tvo gluggar men de e nodvendigt.

dock saknar jag stativet

Det är frestande med 24-70 optiken dock blir kameran inte så liten. Kan vara lite trixigt att få in den i facket.

Hur förvarar Ni Era kameror? Alltid med eller kvar på hotellrummet då och då?

Minita skrev:
Det är frestande med 24-70 optiken dock blir kameran inte så liten. Kan vara lite trixigt att få in den i facket.

Hur förvarar Ni Era kameror? Alltid med eller kvar på hotellrummet då och då?
På den tiden jag hade 3 ungar i släptåg så orkade jag sällan släpa på kamerautrustningen också, idag så har jag den i princip alltid med på semestern men ofta då bara med en lämplig zoom på & hängandes över axeln, dock alltid med blixt monterad!

//Larsa

Ja, om det är en familjesemester och inte en fotosemester så räcker väl 18-125, eller möjligen 24-70 om du tycker du behöver ljustyrkan.
Kameran har väl inbyggd blixt som räcker till upplättning om det behövs.

Ta det som en utmaning att fota med begränsad utrustning - det gör dig förmodligen till en bättre fotograf.

18-125 är en trevlig brännvidd men jag har blivit lite kräsen nu när jag har satsat på Canons optik. Så sett så lutar det åt 24-70.

Ingen av Er som helt lämnar kameran och kanske nöjer sig med en kompakt?

//Micke

Minita skrev:

//Micke

Ohh..noo..det hade jag aldrig klarat.

Åker till Irland om några veckor.. Då blir det

1D MkII
EF 17-40/4L
EF 28-70/2.8L
EF 70-200/2.8L
EX 150/2.8 Macro
EF 1.4x och 580EX
Stativ...

Men bamsetelet stannar hemma, så utrustningen väger ju inte mer än 6kg ungefär..utan stativet ;)

Minita skrev:

//Micke
Beror ju alldeles på hur viktigt fotograferandet är, om man mest bara vill ha semesterbilder så räcker ju kompakten men jag för min del ser fotograferandet som en av de största delarna på mina resor så jag har systemaren med...

//Larsa

magnus67 skrev:
Kameran har väl inbyggd blixt som räcker till upplättning om det behövs.
Om den klarar high speed synk med den inbyggda så kan den duga i nödfall ja, om inte så funkar det inge vidare (som i mitt fall)...

//Larsa

Det är ju det som är dilemmat. Jag skulle tycka att det vore väldigt trevligt att gå runt och plåta på nya platser medans resten av familjen kräver annat. Tror inte att jag blir så populär om jag inte ligger och solar och är social etc etc.

Det är den där avvägningen......

Jeppe skrev:
Men bamsetelet stannar hemma, så utrustningen väger ju inte mer än 6kg ungefär..utan stativet ;)

Klenis, klart det ska med! Jag tar med mitt, även lillebror 300'at får åka med, men jag ska ju till Gotland i 5 veckor :)

>Förvaring av kamera?
>Sandstränder?
>Hur hanterar Ni dessa problem?

Jag hade min DYNAX 5D på en strand flera dagar i Bulgarien, bytte till och med objektiv. Gick hur bra som helst. Fast det blåste inte, gudskelov.

Tycker i allmänhet att man SKA vara rädd om saker, men det ska aldrig gå till överdrift. Man har för sjutton köpt en kamera för att använda den. Kommer ändå gå sönder en vacker dag. Dagens elektronik håller i max fem år sedan är tippen som gäller.

Krymp kameraväskan

Kan man inte ta bilder med en kamera och en glugg kan man det nog inte heller med en massa gluggar :p

mvh
Dåren som alltid har allt med sig :)

Minita skrev:
Det är ju det som är dilemmat. Jag skulle tycka att det vore väldigt trevligt att gå runt och plåta på nya platser medans resten av familjen kräver annat. Tror inte att jag blir så populär om jag inte ligger och solar och är social etc etc.

Det är den där avvägningen......
Ingen kan väl tvinga dig att ligga & sola men social måste man ju vara...

Detta med familj & fotografering är inte lätt. Själv så blir jag ibland totalt uppslukad av fotograferingen & då vill jag vara ensam eller tillsammans med andra fotointresserade. Risken är stor att familjen blir otålig & less & att man som fotograf blir stressad...

Man får helt enkelt anpassa fotograferingen så att det funkar tillsammans med familjen & sen så bör det ju finnas stunder när du kanske kan ströva ensam, exempelvis när familjen badar & solar. För egen del så tyckte jag att det funkade bra att med ett barn (typ i 3-6årsåldern) ströva intill en strand & fotografera, barn i den åldern brukar kunna sysselsätta sig & har sällan bråttom nånstans. Dessutom så blir dom då ofta fina motiv.

//Larsa

Minita skrev:
Jodå, jag kan tänka mig lämna kompakten också hemma.. Brukar åka på semester utan kamera då och då. Har gjort en sån tur i sommar. Inte ens kamera i mobilen men resan var topp ändå och bilder finns i huvudet:) Sen händer att jag planerar tripper mer efter fotosug också och vid sistnämnda brukar 24-70 samt 70-200 få åka med på varsit hus. Andra objektiv än de använder jag i princip aldrig ändå..

Beror ju på vad du vill plåta men de två objektiven jag nämner ovan hade jag valt ur din lista iaf.. Och blixten för upplättning (samt lagt till en bönpåse också)

SM0SBI skrev:
Klenis, klart det ska med! Jag tar med mitt, även lillebror 300'at får åka med, men jag ska ju till Gotland i 5 veckor :)

Om vi säger som såhär...Jag får välja mellan att ha med det, eller ha med frugan och ja....Väljer man det första så kan man nog lika gärna stanna på Irland ;p

Att åka på semester utan kamera är helt otänkbart för mig. Man är väl knepigt funtad, för jag hade bara gått omkring och sett en massa motiv, som jag sedan hade grämt mig över att ha missat. Men det är väl så, som fotograf har hjärnan och bildskapande aldrig semester.

Jeppe skrev:
.......hade bara gått omkring och sett en massa motiv, som jag sedan hade grämt mig över att ha missat.
Fast i stället för att gräma sig kan man lagra dem i huvudet och även om man aldrig återvänder eller upplever samma motiv igen tror jag de kan fungera som god inspiration. Bilder i huvudet behöver inte nödvändigtvis vara sämre än filer/negativ väl?

Igår förlorade jag en bild jag knäppte (vargmöte som beskrivs i tråden "värsta mörkrumstabben,") men i huvudet finns bilden tydligt kvar. Hade dock känts bättre att inte alls ha tryckt av en kamera där med tanke på att bilden utanför huvudet ändå är blaha..

ANNONS