Annons

Fotografera på Madagaskar!?

Produkter
(logga in för att koppla)

KRiBB

Ny medlem
Hallå!

Är det någon som kan tipsa om några enkla och grundläggande metoder för att få bra naturbilder i ett land som Madagaskar? Bilder jag tagit på tidigare resor till länder med liknande ljusförhållanden har tenderat till att bli bleka och överexponerade. Jag tar tacksamt emot tips om filmval, filterval, exponering m.m.

Vidare undrar jag hur "fläskig" en bild tagen med en EOS 300D måste vara för att bli bra när man blåser upp den till A3? Finns det några generella mått för detta?

Tack på förhand!

Sunny f16 rule!

Har själv varit och fotat på Madagaskar och andra ställen i Afrika och kan säga att det är soligt! Sunny f16 rule funkar mycket bra i dessa lägen.

Rickard

Glöm inte en kraftfull blixt (som klarar av att kombineras med ett kraftigt tele) för mörka regnskogar o snygga markblåkråkor!

Om du fotar med diafilm så mät högdagrar för att slippa få dom utfrätta. Fyll gärna i med en blixt underexponerad 1 steg, tex. Problemet är ofta för starka KONTRASTER som gör att högdagrarna blir utfrätta och skuggorna sotar igen. På dia tappar du färginfo om du överexponerar, vilket gör att kameraautomatiken (som försöker hitta jämvikt mellan sol och skugga) fräter ur högdagrarna (som ju kan vara en stor del av bilden). Standardtips därför exponera efter högdagrar (ev. +1 EV) och fyll i med underexponerad blixt (-0.7 - -1,7 EV). Om du inte gillar att fylla i med blixt så vänta med att fota tills sen eftermiddag. Ett trick kan vara att försöka hitta en film med låg kontrast?

Fota i regnskog är förståss ett kapitel för sej...

/P

KRiBB skrev:
Hallå!

Är det någon som kan tipsa om några enkla och grundläggande metoder för att få bra naturbilder i ett land som Madagaskar? Bilder jag tagit på tidigare resor till länder med liknande ljusförhållanden har tenderat till att bli bleka och överexponerade. Jag tar tacksamt emot tips om filmval, filterval, exponering m.m.

Vidare undrar jag hur "fläskig" en bild tagen med en EOS 300D måste vara för att bli bra när man blåser upp den till A3? Finns det några generella mått för detta?

Tack på förhand!

Inga problem att printa ut ett A3!
Gör 50x70 med min D70, och det blir kanooon! har man bara en skarp bild så ;)
/E

Ljuset i regnskogen i södra Madagaskar där jag var uppfattade jag inte som väldigt tät - fick bra bilder på en hel del markbundna fåglar utan blixt. Om du ska till norra M så lär det vara tätare skog.

Blixt använde jag en del för att plåta de nattaktiva lemurerna samt andra arter som rörde sig ute på natten. Ska du resa nu (vår sommar) så räkna inte med att de så många kameleonter i södra M då dessa verkar gå i dvala, detta gäller även för en del av de mindre arterna lemurer.

Det jag tyckte var svårast var att ta bilder mitt på dagen i regnskogen då det var väldigt svårt att beräkna exponeringen då det var mycket ljus, reflektioner från de vaxrika bladen i regnskogen samt varierande färgton på det man fotade. Ett sett att fixa detta är ju att använda pol filter men detta löser ju bara en del av problemet.

För att avsluta kan jag säga att det var generellt enkelt att komma nära de flesta arter lemurer och även en hel del arter fåglar och jag klarade mig bra med ett 80-200 med en 1.4 konverter. Det kan ju vara tungt att bära på mycket utrustning!

R

Tackar för alla svar!

Jag ska ha tipsen i åtanke. Hoppas sedan att någon av de hundratals bilder vi kommer att mata iväg ska resultera i nåt bra...och som kanske tål att visas här!

Mvh

///Kribbe

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar