Annons

Fotografera på Hockey/Fotboll

Produkter
(logga in för att koppla)

J_Hallvede

Aktiv medlem
Sökte, men hittade inget vettigt så jag postar den här tråden.
Undrar lite om vad det är som gäller med fotografering på fotboll och hockey på elitserie/allsvensk nivå. Måste man vara yrkesfotograf för att stå vid kort-/långsidorna? Vad jag har förstått så är det lite luddigt sagt om man får fotografera från läktarn, någon som vet något säkert?
GIF Sundsvall, som är mit "hemmalag", kommer med största sannolikhet att åka ur Allsvenskan i år. Tror ni då det kommer bli någon skillnad/fördel för mig som amatörfotograf som gör att jag kan få komm upp på planen och fotografera?

MVH, Jonathan
 
Gällande Elitseriehockey, så finns det ett gemensamt krav för samtliga arenor på pressleg, ovanpå detta så behöver du ha en "proffesionell" uppdragsgivare bakom dig.

Allsvenskans fotboll har jag ingen egen erfarnehet av.
Verkar dock variera en del där.
Men det finns säkerligen andra som har koll på det.
 
Gällande Elitseriehockey, så finns det ett gemensamt krav för samtliga arenor på pressleg, ovanpå detta så behöver du ha en "proffesionell" uppdragsgivare bakom dig.

Allsvenskans fotboll har jag ingen egen erfarnehet av.
Verkar dock variera en del där.
Men det finns säkerligen andra som har koll på det.

Okej, tråkigt att höra... varför är det så egentligen? Att inte amatörer får "första parkett". Är det för att man inte ska kunna sälja billigare bilder, och på så sätt konkurera med yrkesfotograferna?
 
Okej, tråkigt att höra... varför är det så egentligen? Att inte amatörer får "första parkett". Är det för att man inte ska kunna sälja billigare bilder, och på så sätt konkurera med yrkesfotograferna?
Nja, det är just det som är "problemet", utan att medieintresset för ES-hockey är så enormt stort.
Det är ganska ofta som det blir trångt i båsen i alla fall.
Sedan finns det väldigt många som vill få chansen, skulle alla dessa bli ackrediterade så skulle det bli överfullt.

Det innebär dock inte att det är omöjligt att lyckas.
På lägre nivåer är det oftast mycket enklare att få "ackreditering", för att t.ex. ta fotbollens superattan.
Själv började jag på det sättet med att erbjuda ett lag i superettan bilder, detta för att kunna få till en start.
Det i kombination med några andra jobb jag gjorde gav mig möjligheten att få till en vettig portfolio.

Det går att lyckas, med hårt och målmedvetet arbete.
Men det är inte så realistiskt att försöka börja i de högsta serierna.

Lycka till :)
/Daniel.
 
Nja, det är just det som är "problemet", utan att medieintresset för ES-hockey är så enormt stort.
Det är ganska ofta som det blir trångt i båsen i alla fall.
Sedan finns det väldigt många som vill få chansen, skulle alla dessa bli ackrediterade så skulle det bli överfullt.

Det innebär dock inte att det är omöjligt att lyckas.
På lägre nivåer är det oftast mycket enklare att få "ackreditering", för att t.ex. ta fotbollens superattan.
Själv började jag på det sättet med att erbjuda ett lag i superettan bilder, detta för att kunna få till en start.
Det i kombination med några andra jobb jag gjorde gav mig möjligheten att få till en vettig portfolio.

Det går att lyckas, med hårt och målmedvetet arbete.
Men det är inte så realistiskt att försöka börja i de högsta serierna.

Lycka till :)
/Daniel.

Okok, tack så mycket för tipsen, det uppskattas verkligen!
Nu har jag dock inga riktiga planer på en portfolio, kör bara på för nöjets skull :)
Ja, här på GIF-matcherna brukar det vara max tre-fyra(vad jag har sett) fotografer per match. Så det kanske inte är helt omöjligt att få testa någon match, inte minst nu när dom blir nedflyttade. Annars blir det att åka på Div. 4 matcher och liknande.
Någon som vet hur det är med hockey? Är det ungdomsmatcher som gäller om man kommer som en glad amatör?

/Jonathan
 
Okok, tack så mycket för tipsen, det uppskattas verkligen!
Nu har jag dock inga riktiga planer på en portfolio, kör bara på för nöjets skull :)
Ja, här på GIF-matcherna brukar det vara max tre-fyra(vad jag har sett) fotografer per match. Så det kanske inte är helt omöjligt att få testa någon match, inte minst nu när dom blir nedflyttade. Annars blir det att åka på Div. 4 matcher och liknande.
Någon som vet hur det är med hockey? Är det ungdomsmatcher som gäller om man kommer som en glad amatör?

/Jonathan
Juniormatcherna i Kinnarps Arena brukar vara gratis, och medieintresset inte alls desamma.
Mitt tips är att du kontaktar mediansvarig (antar att det blir Timrå i ditt fall), och kollar vad som gäller för junior-matcherna.
Förklarar du ärligt som det är så kan du ju med lite tur få möjligheten på någon junior-match.
 
Juniormatcherna i Kinnarps Arena brukar vara gratis, och medieintresset inte alls desamma.
Mitt tips är att du kontaktar mediansvarig (antar att det blir Timrå i ditt fall), och kollar vad som gäller för junior-matcherna.
Förklarar du ärligt som det är så kan du ju med lite tur få möjligheten på någon junior-match.

Okok, tack för ännu ett tips! Ska ringa några samtal till ungdoms lagen här i stan. Kanske kan vara värt ett försök på de lagen som ligger i en lägre dividion också.
När vi ändå är inne på hockey, tror ni att det fungerar med ett 70-200/4 för det ändåmålet? Känns som om det kommer bli för låg ljuskänslighet...
 
Okok, tack för ännu ett tips! Ska ringa några samtal till ungdoms lagen här i stan. Kanske kan vara värt ett försök på de lagen som ligger i en lägre dividion också.
När vi ändå är inne på hockey, tror ni att det fungerar med ett 70-200/4 för det ändåmålet? Känns som om det kommer bli för låg ljuskänslighet...

I de allra flesta inomhushallar krävs 2,8 (eller bättre).
Men i just Eon Arena så funkar det någorlunda (använde just ett sådan när jag var där i en av semifinalerna förra säsongen, detta var innan jag uppgraderade mig till 70-200/2,8).
Inte optimalt, men det funkar.
 
Förutom att fotografera för klubben själv - som jag t.ex. gjort för Lugi i handbollen. Så kan det vara idé att kolla upp supportersidor på nätet.

Själv fotar jag Malmö FF för Himmelriket på Svenska Fans.
Även Sundsvall har en sida där och kan säkert vara intresserade av bildmaterial. Det har inte varit några problem att få ackreditering till bortamatcher heller. (det får ju plats ganska många fotografer på fotboll).

När det gäller ishockey så har jag börjat fota lite för en bildbyrå.
På Redhawks matcher har det funkat även om jag inte har presskort.
Jag har även träffat fotografer från Redhawks Svenska Fans sida där.

Det var några alternativa tips på hur man kommer igång.

PS. Tyvärr så måste man nästan ha ett 2,8 objektiv även på fotboll så här års.
 
Japp Svenska Fans är ideellt. Men kan ha vissa fördelar.
I februari var jag iväg 10 dagar och fotade MFFs träningsläger
i Orlando.

Men framförallt så får man fotovana.
 
Bra tråd!

Vad är egentligen nästa steg, efter att man har lagt upp en portfolio? Hur kommer man igång?

Jag vill prova, men det ligger några år fram i tiden än så länge ;).
 
Bra tråd!

Vad är egentligen nästa steg, efter att man har lagt upp en portfolio? Hur kommer man igång?

Jag vill prova, men det ligger några år fram i tiden än så länge ;).

När du väl har fått ihop en portfolio som du är nöjd med.
Så är nästa steg att försöka hitta uppdragsgivare, och då kan du använda din portfolio som "reklampelare" för att visa vad du kan.

Att få tag på uppdragsgivare kräver ju att du har något att visa upp.

/Daniel.
 
Vad gäller vid elitserie träningar? I Skellefteå är då träningarna öppet för allmänheten, så borde väl gå vara nere vid rinkside och fota då?
 
Vad gäller vid elitserie träningar? I Skellefteå är då träningarna öppet för allmänheten, så borde väl gå vara nere vid rinkside och fota då?

Borde vara så, men tipset är att alltid kolla med pessansvarig.
Vet att i Skellefteås fall så är det lätt att hitta kontaktinfo till pressansvarig på hemsidan.
 
Idag var jag för första gången och provade fota lite hockey. Skellefteå AIK´s värmning inför matchen ikväll mot Färjestad.

Vad lärde jag mig då? Det är svårt som fan att finna av fokus med enpunkt eller så bakfokuserar mitt nya sigma 70-200. Vitbalansen var inte heller så lätt att få bra, slutade med att jag fotade raw.

Jag är ganska färsk på foto i allmänhet så jag antar det är mycket träning som gäller för att få bra och skarpa foton på ishockey.

Det var rikigt kul iaf så det blir att åka på nästa träning och prova lite mera. Ska lägga upp lite foton från idag när jag har gått igenom dom.
 
Har gått igenom korten nu och inte var det många bra där. Men ska läsa på lite mer om hockeyfoto, och dit och ta mer kort.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.