Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på biograf

Produkter
(logga in för att koppla)

FillilutteN

Aktiv medlem
Det är så att jag har en uppgift i skolan att fotografera ett bildreportage bestående av 7 st bilder. Uppgiften gick ut på att skildra en persons arbete och ska vara både närbilder och miljöbilder. Man kanske ser någon bild när han river biljetter, sätter i ny film, visar hur något fungerar osv. Men även bitar så som sociala delen där personalen kanske fikar tillsammans kan framgå. Ska helt enkelt vara ett komplett reportage.

Jag har fått chansen att fotografera på en biograf, främst då uppe i maskinrummet eftersom personen ja ska följa jobbar just där. Jag ha varit uppe där en gång förut och vad ja kommer ihåg så är det rätt så dunkelt där samtidgt som det är relativt ljus och lite härligt ljus så som neon och andra ljuskällor i entreen och där man köper godis, väntar på att sin bio ska börja osv.
Jag har en d70 jag kommer använda mig av och sedan låna en sb-600 av skolan. De har ingen diffusor till den vad jag vet så jag får slå blixten i tak osv. Nu behöver jag alltså tips på allt från hur jag blandar blixtljus och befintligt ljus på bästa sätt, tips på vinklar, bilder, kompositioner, idéer etc etc. Skulle också behöva veta hur jag ska slå blixten utan diffusor, måste jag slå i taket eller hur ska jag tänka ?
Tex när jag tar där uppe vill jag ju få fram att det är lite mörkare där och så. Kör man utan blixt blir tiden för lång och bilden blir skakig. Kanske ett enbensstativ eller vad föreslår ni? Alltså hjälp mig med all er kunskap för att ja ska kunna få fram ett schysst bildreportage.

Tack så jättemycket på förhand!
// Jacob
 
Du kanske redan vet det här men kom ihåg att man vid blandning av blixtljus och befintligt ljus kan använda ganska rejält långa slutartider som annars skulle gå käpprätt åt skogen. Alltså 1/30 och längre.
 
hmm...allstå jag vet om att ju längre tid desto mer befintilgit ljus och kortare tid mer blixt. Men allstå hur kan det ej bli skakningsoskärpa även om man kör långa tider? som tex 1/30 som du sa...slutaren går ju lika sakta hur som eller vad är det ja inte förstår? :)

tack såmkt

/ jacob
 
Blixten brinner på jättekort tid (kanske 1/2000 till 1/10 000 sekund) så den fryser rörelse och skakning.

Ju mer ett motiv exponeras med befintligt ljus, desto suddigare blir det ju men man klarar iaf. en massa mer...
 
okej men ska jag köra i program P eller S eller helt automatiskt?
Vilket tror ni kommer ge bäst resultat oftast?
Inga tips på hur man slår blixten när man inte har något tak att slå i och ingen diffusor.

/ Jacob
 
Nu är jag Canon-människa och då kör jag i M vilket ger ett fill-flashläge. Man kan i princip ställa bländare och slutartid som man vill (så länge man inte överexponerar motivet redan utan blixt och bländaren passar kraftbehovet på blixten). Då kommer blixten att ta hand om resten med automatik. Tyvärr vet jag inte hur Nikons system fungerar men det borde väl vara något liknande?

Alltså, man ställer bländare efter hur mycket räckvidd man behöver på blixten (eller efter skärpedjupet) samt hur mycket befintligt ljus man behöver och tiden efter hur mycket befintligt ljus man vill ha.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar