Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på barndop

Produkter
(logga in för att koppla)

Pinky

Medlem
Jag visste inte riktigt i vilken tråd jag skulle ställa denna fråga. I allafall har jag vår kära Pentax systemkamera så kanske det går bra att ställa frågan här? :)

Jag fick en förfråga av en vän om jag skulle kunna tänka mig fotografera i hans barndop. Inne i kyrkan och på mottagningen. Jag såg det som en jätte bra chans att få utveckla mig själv.

Dock tänkte jag fråga er vad jag bör tänka på? Vad för blixt rekommenderar ni att jag ska köpa? Jag har "bara" Pentax K100d, en stativ, 2 objekt dvs 18-55 mm och 55-200 mm Sigma.

Tacksam för all tips!

Bäst är man kan köra utan blixt, men med dom objektiv du har blir det nog tvunget att använda blixten.

Då skulle jag nog säga att det viktigaste är att prata med prästen innan. Förklara att du är den officiella fotografen, och att du vill fotografera så diskret som möjligt, men att du är tvungen att använda blixt.
Fråga om hon/han vet ett ställe i kyrkan som är bra att stå och fotografera ifrån, och om det är något ställe som han/hon inte vill att du ska vara under dopet.

Många präster vill inte att blixt ska användas, men frågar man, och säger att man ska var diskret, så är det många gånger inga problem.

Ibland kan det vara vissa delar av akten (i synnerhet bröllop) där prästen vill undvika blixtar.

Jag har fotograferat några kompisars dop och det är ganska enkelt, det är ju inte så rörligt.

Några tips:

* Prata med prästen innan så att han är med på vem du är och vad du håller på med.
* Sitt bra, gärna någon rad bak längst ut på den sidan av kyrkan som dopfunten är på.
* Använd inte blixt. Jag anser personligen att blixt i kyrkan är no-no eftersom det stör. Använd istället ljusstarka objektiv, jag har använt 50/1.8, 28/1.8 och 24-105/4L IS. Bildstabilisering fungerar rätt så bra.

Ögonblick att få med:

* välsignelse av barnet
* vatten på huvudet (dvs dopet)
* prästen lyter upp barnet
* porträtt med föräldrar och faddrar

/Andreas

Ahha, trodde man måste ha blixt för att få bra bild inne i kyrkan?

Om det räcker med ett bra objektiv så köper jag gärna ett nytt istället för blixt.

Har ni någon bra bild inne i kyrkan utan blixt?
Vad för objekt ska jag köpa?

Pinky skrev:
Ahha, trodde man måste ha blixt för att få bra bild inne i kyrkan?

Om det räcker med ett bra objektiv så köper jag gärna ett nytt istället för blixt.

Har ni någon bra bild inne i kyrkan utan blixt?
Vad för objekt ska jag köpa?

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/716085.htm?set=lp

Denna bilden har jag tagit utan blixt, med ett 200mm F2,8 objektiv. Dock måste man ofta skruva upp känsligheten (ISO) en del för att få det att funka. Har tagit denna bild på ISO1600. Denna kyrkan var nog att betrakta som en medelljus kyrka. På gränsen till mörk...
Så har du tur är DIN kyrka ljusare.

Har du tur lyser solen in och ger mer ljus.
Sitt längst fram och använd stativet eller SR(skakreduceringen).
Öka känsligheten upp till 800iso vid behov.
Inbyggda blixten går inte långt.., blixt ger platta bilder.
Är kyrkan vit eller mörk.
Du kanske kan stå på sidan om, en 3-4 meter ifrån och ha fönster/ljuset i ryggen.
Bra objektiv kan vara 35 och 50mm på bländare 2-2,8 och en gammal kyrka(mörk) och 800iso kanske du får 1/30s eller 1/60s vid solljus.
Om du får slutartider längre än 1/8s riskerar du mycket rörelseoskärpa, ta då fler bilder.
Viktigast - reka, så du vet hur det ser ut och kan räkna ut vad du ska göra.

En-bensstativ och SR ihop fungerar utmärkt i kyrka. Sitter du nära är pentax 50/1.4 utmärkt och du behöver troligen bara gå upp till ISO 800.

Som de andra säger, prata med prästen, reka innan och se till att vara tidig så du får den platsen du vill ha för bästa bilderna...

Ta många bilder, ibland fungerar det bättre att ställa kameran på serietagning och två eller tre bilder i serie, risken för skakningar är mindre då du bara rör avtryckaren på den första bilden...

Plåtade barndop i helgen och bra blixt hjälper. Prästen är ofta klädd i vit skrud och det kan ställa till problem ibland. Bouncer kan nog rekomenderas till blixten.

Växlade mellan min kassa standard kit zoom och fasta 50mm 1,8 glugg.

// Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar