Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på arbetstid / ersättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

hafz

Aktiv medlem
Tjena.

Jag jobbar som klassassistent på en skola. Där ansvarar jag även för det mesta av audio/video-utrustningen och lite andra saker.
När det är något som skall dokumenteras så tillfrågas alltid jag eftersom de vet att jag är fotointresserad. Denna gången är det lite olika miljöbilder, bilder på elever i arbete och på rast som skall fram. På arbetstid skall jag alltså springa runt och plåta. Inget jag klagar över men dessa bilder ska sedan in i ett häfte om skolan. Häftet är lite av ett infoblad med telefonnummer, ordningsregler och annat matnyttigt. Häftet kommer tryckas ut i många ex och alla elever och anställda kommer sedan få ett exemplar var.
Så nu till min undran. Jag har talat om för rektorn som gett mig uppgiften att jag nog borde få betalt för bilderna men självklart jämrar han sig och motsäger sig betala ut ersättning till mig. Det är ju på din arbetsttid, säger han. Jag antar att jag ändå har rätt till ersättning för de bilder de publicerar. Har jag fel?

Mvh/ Andreas
 
Rent spontant känns det som en uppgift i ditt alltiallojobb och kan nog rymmas i den budgeten.Att originalbilderna ska tillhöra dig skulle jag dock komma överens med chefen om.
Mvh/G.
 
Om min arbetsledare hade sagt åt mig att fotografera på arbetstid hade jag gjort det. Lika väl som att jag åker hem till fru Svensson och kopplar in en spis när han vill det.
 
Ser ingen anledning att du skulle få extra betalt. Du gör ju detta på arbetstid och får därmed betalt för arbetet du gör.

Tänk om fotograferna på aftonbladet skulle komma och gnälla på chefen att utöver den lön de får för att fotografera vill ha extra betalt för bilderna som de redan fått betalt för genom sin lön.

Dock om du använder privat utrustning för att utföra uppgiften åt företaget, så kanske man kan börja prata om en liten ersättning för detta.
 
Senast ändrad:
Om det var din privata utrustning du använde kan det nog vara värt ett snack med rektorn. Om det nu var så, så vill ju inte du "slita" på dina grejer utan att få betalt. Om det var skolans kamera så går det nog tyvärr inte att göra så mycket.

//Johan

Edit: Såg nu att Michael redigerat sitt inlägg, och skrivit i princip samma sak! Att man aldrig är först =)
 
Har en likadan situation. Jag jobbar som IT-chef på ett företag i resebranschen, men har vid flera tillfällen blivit ombedd att ta bilder för bl a vår resekatalog. Har aldrig fallit mig in att kräva extra betalt för det. Ser det istället som möjligheter att utveckla mitt fotande ;)
 
Det borde väl finnas en beskrivning över vilka arbetsuppgifter som ingår i din anställning.

I fallet med aftonbladet tycker jag att det är en uppenbar skillnad, de är ju anställda som fotografer och det står säkert tydligt i deras anställningsbevis.
 
jo visst. Men jag är inte anställd som fotograf på skolan. Jag går ifrån mina elever för att fotografera och sedan kommer dessa bilder att publiceras.
 
Manjill skrev:
Det borde väl finnas en beskrivning över vilka arbetsuppgifter som ingår i din anställning.

I fallet med aftonbladet tycker jag att det är en uppenbar skillnad, de är ju anställda som fotografer och det står säkert tydligt i deras anställningsbevis.

Problemet att det inte finns något sådant. Inget utöver vad som står i diverse åtgärdsprogram för mina elever och sådant. Min chef använder detta ibland som argument för att jag ska utföra vissa grejer och ibland för att hindra mig från att göra andra saker. så det blir lite konstigt. "du kan inte neka för att det står inte någonstans att du inte ska göra detta och du ska inte göra det för det står inte någonstans att du ska göra sådant"
 
Ja, då kan jag inte hjälpa dig.
Har själv råkat ut för samma sak men då har det handlat om mindre kreativ fotografering av cd & lp skivor för att läggas upp på tradera.
Inte speciellt jämförbart.
 
Men det är fortfarande på arbetstid och arbetsgivaren betalar din lön och kan i min värld som egen företagare därmed kräva vad du skall göra på den tid som han betalar dig för.

Antar att det är ett kommunalt jobb så då är det väl ingen risk att man sitter löst för arbetsvägran, men hade det varit ett privat företag så hade man nog gjort sig snabbt impopulär om man gör sig omöjlig och arbetsvägrar

Alternativet är väl att rektorn tar kameran själv och går runt och fotograferar. Men det kanske inte är läge att be om löneförhandling inom det närmaste :)
 
Varför skulle man ha dubbel betalning om man plåtar på skolan ? Men alla andra uppgifter skulle bara ge vanlig betalning ?

Tänk så många grejor vaktmästaren på skolan skulle begära extra betalning för.
 
Jag har plåtat för mitt jobb flera gånger. Då har jag kommit in extra när jag inte skulle jobbat själv och haft egen utrustning.

Jag har bett om vanliga jobblönen men tagit kvitton på utgifter. Jag äger bilderna men jobbet har fått använda det i sin personaltidning och enbart en publicering.

Snällare regler än mot en fullvärdig kund, men det är bara att påminna dem om det när det är lönesamtal...

Mvh
 
Varför skulle han inte få extra betalt om fotografering, från början, inte ingår i hans arbetsuppgifter? Skulle ni ge samma svar till en lärare som tillfrågats att fota lite för skoltidningen?

Andreas blev tillfrågad nu (och ett par gånger tidigare) iom att de visste att han var intresserad av fotografering och inte för att han var anställd som fotograf.

Ja, jag tycker att du ska ha extra betalt. Framförallt om du använder din egen utrustning.
 
Har ingen som helst juridisk aning om vad som gäller. Men klart är ju att är det inte din egen utrustning så tycker jag inte man ens kan andas ersättning för det. Och är det din egen får du ju slåss för det om du vill. Själv fotograferar jag ibland åt jobbet, och då kan jag välja att jobbets gamla Canon G3 eller min Eos 20d, gissa vilken jag väljer. Det enda jag brukar insistera på är att dom faktiskt skriver vem som är fotograf på ett eller annat sätt.
Tilläggas ska då att mina arbetsuppgifter INTE har med foto att göra :)
 
Senast ändrad:
Jag antar att det inte är hans egen utrustning eftersom några stycken frågat om det. Om det skulle vara hans egen så ska han ha en viss ersättning för det.

Om man blir tillfrågad att göra något som inte ingår i ens arbets-uppgifter (vet ej om detta gäller här) så har man ju normalt två saker att välja på. Att göra det eller inte göra det. Det brukar ju aldrig vara tal om att man ska ha dubbelt betalt då.
Om det inte igår i hans uppgifter och han tycker det är en dålig och tråkig uppgift så säg nej.
Men här verkar det snarare vara tal om att pressa fram så mycket pengar man kan för en uppgift han egentligen tycker om att göra.
 
Jag tycker faktiskt inte att det spelar någon roll om det är skolans uttrustning som används eller inte.

Andreas är anställd som klassassistent med allt vad det innebär. Själv har jag lite svårt att tro att fotografering för skoltidningar/broschyrer ingår i dessa arbetsuppgifter.

Nu vill arbetsgivaren lägga på mer arbetsuppgifter på Andreas och då är det, vad jag kan se, dags för en löneförhandling iom att förutsättningarna förändras. Samma skulle gälla om Andreas blev av med några arbetsuppgifter, då skulle lönen också påverkas proportionellt. Eller tror ni att han skulle få behålla samma lön om han arbetade mindre?
 
Givetvis ska han ta upp det vid löneförhandlingen och försöka få mer p.g.a plåtandet.

Men var också realistisk. Alla anställda på en skola får då och då göra någon arbetsuppgift som egentligen inte riktigt ingår i den personens uppgifter. Och även på andra arbetsplatser givetvis.
 
Lars Johnsson skrev:
Men var också realistisk. Alla anställda på en skola får då och då göra någon arbetsuppgift som egentligen inte riktigt ingår i den personens uppgifter. Och även på andra arbetsplatser givetvis.

Självklart. Hade det varit jag så skulle jag förmodligen göra det gratis om det handlade om någon enstaka gång.

Men å andra sidan, som gammal fackpamp och ordförande i SIF-klubben, så ser jag detta som ett sätt för arbetsgivaren att spara pengar på. Därför tycker jag att Andreas ska ta upp detta vid löneförhandlingen om han nu inte vill fortsätta göra detta för att det är roligt.

Det jag reagerade mest på var att alla (de flesta iaf) var så främande mot extra betalning (eller ska vi kalla det för högre lön) med tanke på de extra arbetsuppgifter som Andreas får.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.