Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på arbetstid / ersättning.

Produkter
(logga in för att koppla)

hafz

Aktiv medlem
Tjena.

Jag jobbar som klassassistent på en skola. Där ansvarar jag även för det mesta av audio/video-utrustningen och lite andra saker.
När det är något som skall dokumenteras så tillfrågas alltid jag eftersom de vet att jag är fotointresserad. Denna gången är det lite olika miljöbilder, bilder på elever i arbete och på rast som skall fram. På arbetstid skall jag alltså springa runt och plåta. Inget jag klagar över men dessa bilder ska sedan in i ett häfte om skolan. Häftet är lite av ett infoblad med telefonnummer, ordningsregler och annat matnyttigt. Häftet kommer tryckas ut i många ex och alla elever och anställda kommer sedan få ett exemplar var.
Så nu till min undran. Jag har talat om för rektorn som gett mig uppgiften att jag nog borde få betalt för bilderna men självklart jämrar han sig och motsäger sig betala ut ersättning till mig. Det är ju på din arbetsttid, säger han. Jag antar att jag ändå har rätt till ersättning för de bilder de publicerar. Har jag fel?

Mvh/ Andreas
 
Rent spontant känns det som en uppgift i ditt alltiallojobb och kan nog rymmas i den budgeten.Att originalbilderna ska tillhöra dig skulle jag dock komma överens med chefen om.
Mvh/G.
 
Om min arbetsledare hade sagt åt mig att fotografera på arbetstid hade jag gjort det. Lika väl som att jag åker hem till fru Svensson och kopplar in en spis när han vill det.
 
Ser ingen anledning att du skulle få extra betalt. Du gör ju detta på arbetstid och får därmed betalt för arbetet du gör.