ANNONS
Annons

Fotografera något inglasat

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Hale

Aktiv medlem
Hej,

Jag har fått i uppdrag att fotografera ett konsverk som är inramat/inglasat och funderar på hur jag undviker reflektioner på bästa sätt.

Vet att polfilter kan få bort reflektioner om man fotar genom fönster, t.ex., men undrar om det verkligen hjälper när det som ska fotas sitter såpass tätt inpå glaset som det gör när det är inramat?

Finns det något annat som kan minska eventuella reflektioner? Kan man t.ex. ställa tavlan på något särskilt sätt i förhållande till ljuskällan/orna? Vinkla den på något särskilt sätt? Finns det några generella riktlinjer för den här typen av foto, eller handlar det bara om att prova sig fram?

Spontant känns det som att man ska undvika blixt och andra "direkta" ljuskällor som är för "rakt på" och jag kommer nog försöka använda bara befintligt ljus, och då från sidorna i så stor utsträckning som möjligt.

Vad tror ni om det? Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

/Eric

Hej!
Jag har gjort en del "repro"fotografering av bilder i böcker och tavlor på väggar. Jag har lärt mig en grundregel.
Om du har möjlighet att belysa motivett så att ljuset faller in i typ 45graders vinkel från sidan så undgår du mycket/alla? reflexer. Har du dessutom en reflexskärm så kan du jämna ut ljuset över hela tavlan, men se då till att ljuset faller in tillbaka från samma vinkel.

Eftersom du inte kan stå vart du vill (eftersom att du vill fota Det motivet rakt på för att få alla sidor raka..) så är ljusets infallande vinkel det viktiga.
Men nyckeln är nog att ha hyffsat koll på ljuskällorna och då slipper du dessutom bry dig om polfilter.

Lycka till!

/Niclas,

Har också fotat glansiga sidor. Ljuset skall komma ca 45° från sidan och reflekteras bort från kameran som Niclas skriver. Lätt vill det bli så att de delar, som är närmare lampan eller fönstret blir mera belysta. Har undvikit detta med två lampor eller lysrör 45°, men från vardera sidan.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar