Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera..När?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Guest
När på dygnet är det lämpligt att fotografera egentligen?

Jag vet ju att morgnar och kvällar är mest lämpat för att ta bilder eftersom ljuset är som bäst då. Men hur är det mitt på dagen då solen står som högst på himlen? Vad för typ av bilder man kan ta då utan att ljuset blir platt och tråkigt? Ska man kanske passa på att ge sig ut när det finns en hel del moln som tidvis kan täcka solen. Eller kanske helt molniga dagar?

Kanske bättre att fråga så här..finns det några tillfällen då det inte rekommenderas att ge sig ut och fotografera? Förutom under extrema förhållanden som -50C, när du har en flock tigrar runt omkring dig, då man saknar film i huset etc :D

Man kan klart testa sig fram..men det hade varit bra att få några värdefulla tips för att unvika självklara fallgropar ;)

/Jonas

En sak till som jag glömde...

Är det någon skillnad på att fotografera med färg eller s/v? Jag tycker själv att s/v borde vara mer "förlåtande" med ljuset..

Mvh
Jonas

Olika motiv kräver ju nästan olika belysning..
Det är inget fel i att gå ut en gråmulen dassig disig dag om man känner för det.
T.ex. Om man vill dokumentera uteliggarnas liv så kanske det gör sig bättre på bild om vädret är som ovanstående. Känslan i bilden blir ju inte samma om det är 30 grader varmt och strålande sol. Så varje väder har sitt tillfälle. Det hela är ju mer en fråga om vilket intryck man vill skapa.

PS. Hur är minoltan ?

Jag tycker inte om att tala om bra och dåliga tider för fotografering. Däremot så är kanske vissa omständigheter mer eller mindre bra för vissa ändamål.

Det finns flera aspekter rörande fotografering mitt på dagen, framför allt soliga sommardagar. Skuggorna är korta vilket gör bilderna plattare och det är stor ljusskillnad mellan de ljusa partierna och de mörka partierna vilket kan göra exponeringen klurig. Om man dessutom använder dia så kan man även få problem med färgstick (men det är inte unikt för den situationen).

Frågan är då hur man bäst utnyttjar det ljuset. Jag tycker att ''grafiska'' motiv (som till exempel arkitektur) ofta har en lutning åt linjespel och stora kontrastskillnader snarare än fina nyansskillnader och då kan det ljuset passa bra.

Om man istället vill ha fina nyansskillnader i ett ansikte så bör man kanske inte ta bilden i skarpt solsken utan hellre välja en molnig dag. Om du vill ha långa skuggor så har du definitivt inget val. Om man använder dia så kan man utnyttja det varmare ljuset vid soluppgång och solnedgång och så vidare...

Jörgen

Jo tack..Minoltan känns bra. Har inte använt den så mycket ännu..men huset verkar mycket fint. Det känns gediget och Minolta 28-105 objektivet alldeles utmärkt. Återstår bara att se hur bilderna blir.. :p ..men det beror ju dock inte enbart på huset..

Jag håller med dig om att ljuset ska användas med tanke för att förstärka motivet. Det är jag med på..men jag tänkte att det kanske finns tillfällen då ljuset är i det närmaste hopplöst att göra någonting med.. :rolleyes:

Hur är det med s/v..har ljuset samma stora betydelse som vid fotande med färgfilm?

/JP

forstheim skrev:
Hur är det med s/v..har ljuset samma stora betydelse som vid fotande med färgfilm?

Jag använder inte så mycket färgnegativ film men jag har för mig att de inte har riktigt lika stort omfång som svartvit film. Däremot så är skillnaden inte lika markant som med dia så det borde inte spela någon roll i de flesta situationer.

Med omfång menar jag filmens förmåga att registrera ljusa och mörka partier. En solig högsommardag kan en svartvit film ge bra detaljer i de ljusa såväl som i de mörka partierna. Däremot så klarar inte en diafilm samma omfång och således tappar man detaljer i något av de två partierna.

Jörgen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar