Annons

Fotografera med radiostyrd helikpoter

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu var det ju mäklarfoton och inte fotbollsmatcher det handlar om..
Men för att ta ett exempel så: http://www.zentuvo.se/flygfotografering

Nu skrev jag det där om fotbollsmatchen som en ren parentes (faktiskt skrev jag det inom två parenteser). Men den länken säger inte mig att det är vanligast, inte ens att det är vanligt. Den länken säger mig att det företaget använder en zeppelinare (vilket jag dock är tveksam till om det verkligen stämmer. Skulle förvåna mig starkt om det inte är en "blimp". Det är dock en ren sidonotering :). Antagligen handlar det om att uttrycket "zeppelinare" är mer känt än "blimp" och att det därför används.)

Personligen har jag som sagt aldrig sett någon plåta mäklarbilder med luftskepp, däremot har jag sett mastfoto många många många gånger. DET säger mig att mastfoto är vanligast. Om det sen stämmer eller inte har jag ingen aning om, men jag kan liksom inte utgå från något annat än min egen erfarenhet :)

God jul! :)

Detta företag använder både master, rc helikoptrar och zeppelinare. Men vilket de använder beror på var och hur det ser ut i området. Men mest mast och zeppelinare i alla fall..

Mångsidighet är ju bäst! På det sättet kan de ju greja alla former av exteriörfoto, så det låter som en bra affärsidé i mina öron! :) Inget av alternativen är väl dessutom speciellt jättedyrt. Det skulle inte förvåna mig om heliumet är det enskilt dyraste i sammanhanget (kanske förrutom helikopterhårdvaran), men den pumpar man ju tillbaka på flaska om man är smart :)

För många år sedan drömde jag om att börja plåta med RC-heli. Då tänkte jag bygga om min bensinhelikopter jag hade, men det blev som vanligt :) Många idéer och lite verkstad ;)

jag brukar fota en del med radiostyrt plan, köpte ett två meters elsegelplan, moddade fast en ixus 110, en systemare blir dessvärre lite för tung för mitt plan, men det finns ju alltid större plan :)
Jag kör med ett ParkZone Radian, finns komplett paket på Hobbex t.e.x, inkl en dsm2 radio med ca 1km räckvidd, fast man måste ju givetvis modda fast en kamera själv på nåt bra sätt. Planet i sig är mkt trevligt med grym glid-ratio, kastar man iväg det utan att köra motor så glider det nästan hur långt som helst före det landar. Dessutom går det flyga väldigt sakta med det, lite motvind så står man i princip stilla, enkelt att fånga med handen när man ska landa också enda jobbiga är väl ibland när man ska landa att man glider så inni helsike långt :) Många verkar modda fast vinklaffar eller liknande för att kunna landa lättare.

Tycker det funkar väldigt bra med elflygplan, fast det tar ett tag innan man lär sig att få vinklarna rätt. Flygtid på minst 30 minuter per laddning, har som längst kört drygt en timme, läste om nån i usa som varit ute 3-4 timmar på en laddning i varma uppåtvindar :) (1350mAh originalbatteri) Ska dra fast gpsen med höjdmätare nästa gång jag är ut få se hur högt upp det är till molnen, lite jobbigt ibland när planet försvinner ovanför molnen, tappar man kontrollen då glider det flera km från där du står, så man bör hålla blicken på det hela tiden :)

Tycker det annars är roligast att filma glidflygningarna i hd och kolla på projektorn, riktigt coolt.

några småbilder med ixus, bild 2-3-4 var från premiärflygningen då det blåste ca 8-10m/sek, inte idealiskt med andra ord.

Bilagor

• bild01.jpg
    bild01.jpg
    46.7 KB · Visningar: 403
  • bild02.jpg
    bild02.jpg
    76.8 KB · Visningar: 404
  • bild03.jpg
    bild03.jpg
    71.9 KB · Visningar: 399
  • bild04.jpg
    bild04.jpg
    45 KB · Visningar: 404
Mångsidighet är ju bäst! På det sättet kan de ju greja alla former av exteriörfoto, så det låter som en bra affärsidé i mina öron! :) Inget av alternativen är väl dessutom speciellt jättedyrt. Det skulle inte förvåna mig om heliumet är det enskilt dyraste i sammanhanget (kanske förrutom helikopterhårdvaran), men den pumpar man ju tillbaka på flaska om man är smart :)

För många år sedan drömde jag om att börja plåta med RC-heli. Då tänkte jag bygga om min bensinhelikopter jag hade, men det blev som vanligt :) Många idéer och lite verkstad ;)

vad det handlar om är att det måste gå snabbt och enkelt att ta bilden. Mäklarbranschen är prispressad eftersom det kommit fram mängder med företag som erbjuder fototjänster. Att köra en helicopter på ett vanligt uppdrag på en villa är svårt för dels så är det svårt att köra den själv o fota samtidigt.

Jag använder mast har en som blir 17 meter hög men det är otymplig o tar tid att använda, så jag har tagit fram ett annat alternativ som fungerar snabbt,smidigt och enkelt så jag dels (håller tiden) för det är viktigt för då kan jag ta mer jobb varje dag. tar det för lång tid så kan du inte boka upp lika många jobb.

Med helicopter och zeppelinare kan du nå andra jobb där du behöver högre höjd men där får man tänka på att ta bra betalt eftersom tjänsten du erbjuder är inte lika vanlig. Jag har fullt upp med det jag håller på med men jag är mycket tveksam till helicpoter/zeppelinare till normala mäklaruppdrag mest pga tidsåtgång samt prisläget.
Nej heliumet är inte speciellt dyrt men ska du köra med en större kamera så behöver du större ballong o en liten lastbil till den.

Det är alltid coolt uppifrån ännu ballare när man är där själv.

Bilagor

• 02tu.jpg
    02tu.jpg
    14.3 KB · Visningar: 384
  • 01tu.jpg
    01tu.jpg
    12.7 KB · Visningar: 379
mm :)

finns ju även sändare/mottagare nu med en liten display på sändaren så man ser, men 100m räckvidd känns inte så kul på ett plan.

Lite sent svar... Jag kör foto från en hexacopter med vidolänk ner till videoglasögon så man ser vad kameran ser. Har även position, höjd, batteristatus mm nedlänkat till laptop. ca 95% av bilderna blir bra.

www.skyviewflygfoto.se

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar