Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera med IR-filter

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanStahlberg

Aktiv medlem
Hejsan!

kolalt runt lite ang det med IR fotografering, och något jag ska testa på!
Men vilka färger är det som IR reagerar på eller vad man ska säga? Utomhus soliga dagar har jag förstått?
Då det blå blir väldigt mörkt, och gult blir nästan vitt? Hur funkar det mer? rött, grönt osv?

Mvh

Tyvärr finns det inget enkelt svar på din fråga.

De färger som du kan se har oftast inget alls med hur ljust/mörkt något kommer att bli när du använder IR filter.
Vad som generellt händer är att i princip all grön växlighet kommer att lysa upp i vitt.
Vilken nyans föremål får beror dels på mängden ljus som ligger på dem, men också vilket material de är gjorda av. Jag vet att en del svarta bilar blir i princip vita med IR, likså blir ofta svarta kläder ljusa när du använder IR filter.

Informationen ovan gäller om vi förutsätteratt du köper ett IR filter på 850 eller 920 nm eftersom all färginformation då går förlorad och du får en svartvit bild med korrekt satt vitbalans.

Om du däremot köper ett filter på 650 nm och i vissa fall med 720 nm så kommer du att fortfarande få viss färginformation i dina bilder. Då kommer vissa föremål att fortfarande behålla sin färginformation beroende på hur sensorn i din kamera uppfattar våglängder i gränsen vid 650 nm.

Själv kör jag oftast ett 650 nm filter då den färginformation som man får kan man alltid få bort genom att omvandla bilden till svartvit efteråt. Detta går dock inte att återskapa med ett filter på t.ex. 850 nm.

Om du inte omvandlar din kamera för IR fotografering så är det viktigt att tänka på att ju högre våglängd du väljer på filtert, destu längre slutartider kommer du att få.
På nya moderna kamerahus så filtrerar de bort en hög grav av de våglängderna du vill fånga och det är inte ovanligt med slutartider på över 30 sekunder för att få in tillräkligt med ljus till sensorn. Det finns rätt mycket information om detta som du kan söka på hur bra olika kameror är på att få in infraröda ljuset till sensorn.

Jag vill också rekommendera att du köper ett filter av hög kvalite. De varianter som finns för under 400kr är oftast inget bra och kommer ge suddiga bilder.

IR filtret reagerar inte på någon färg. Det släpper inte genom ljus med kortare våglängder än det som angivits för filtret.
Hur resultatet blir beror även på hur cut-off filtret i kameran fungerar dvs hur mycket det filtrerar bort av olika våglängder. resultatet är ofta en kapplöpning mellan hur väl kameran cut-off filter tar bort de långa våglängderna och hur bra IR-filtret tar bort de korta.

IR-filter fungerar även mulna dagar, vitertid etc även om den vanligaste formen kanske är vit "grönska" och mörka himlar...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto