Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fotografera med BULB-funktion
- Trådstartare nv02migu
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Ju mindre bländaröppning desto längre exponeringstid. Att du använder bulb ger ingen principiell skillnad mot att du väljer en fast tid.
Jag antar du skall använda bulb för att den tid du skall exponera ligger utanför kamerans mätområde. Så här kan du göra:
Välj Bländarförval. "A" på Nikon "Av" på Canon. Välj en bländare så att du får precis så lång tid som kameran kan välja. Jag gissar det är en halv minut.
Om du nu vill exponera en minut så bländar du ner ett steg till, Sätter kameran i manuellt läge "M", ställer in "Bulb" och exponerar 1 minut.
Jag antar du skall använda bulb för att den tid du skall exponera ligger utanför kamerans mätområde. Så här kan du göra:
Välj Bländarförval. "A" på Nikon "Av" på Canon. Välj en bländare så att du får precis så lång tid som kameran kan välja. Jag gissar det är en halv minut.
Om du nu vill exponera en minut så bländar du ner ett steg till, Sätter kameran i manuellt läge "M", ställer in "Bulb" och exponerar 1 minut.
Bjelkengren
Aktiv medlem
Mellan 5-15s borde vara rätt lagom för det du ska fotografera. Bländaren får du räkna fram genom att skruva upp ISO-värdet på inställningsratten tills du får ett utslag på ljusmätaren. Säg sen att du får 1s bl 4 på ISO1600. Om du använder ISO100-film ska du således ha 16 sekunders slutartid. Lägg på ca. 3s för att kompensera för reciprocitetseffekten. Mer om denna effekt lär du dig genom att söka i forumet Kort kan man säga att ju längre tider du har desto mer ljus kräver filmen.
MVH Uffe
MVH Uffe