Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera med BULB-funktion

Produkter
(logga in för att koppla)

nv02migu

Aktiv medlem
Jag har tänkt köra bulb på en gata, men hur ska man göra för att få rätt exponering? Om jag ska ta för 1 minut, vilken bländare ska jag ha då? finns det något samband mellan bländare och bulb-tiden?

Mvh,

Min Guan

Ju mindre bländaröppning desto längre exponeringstid. Att du använder bulb ger ingen principiell skillnad mot att du väljer en fast tid.

Jag antar du skall använda bulb för att den tid du skall exponera ligger utanför kamerans mätområde. Så här kan du göra:

Välj Bländarförval. "A" på Nikon "Av" på Canon. Välj en bländare så att du får precis så lång tid som kameran kan välja. Jag gissar det är en halv minut.

Om du nu vill exponera en minut så bländar du ner ett steg till, Sätter kameran i manuellt läge "M", ställer in "Bulb" och exponerar 1 minut.

Jag har en analog systemkamera. En Canon AE-1 Program. Om jag vill fota en bild med rörelseoskärpa, typ på stan med massor av folk. Hur lång tid ska jag ha på bulb?

Mellan 5-15s borde vara rätt lagom för det du ska fotografera. Bländaren får du räkna fram genom att skruva upp ISO-värdet på inställningsratten tills du får ett utslag på ljusmätaren. Säg sen att du får 1s bl 4 på ISO1600. Om du använder ISO100-film ska du således ha 16 sekunders slutartid. Lägg på ca. 3s för att kompensera för reciprocitetseffekten. Mer om denna effekt lär du dig genom att söka i forumet :) Kort kan man säga att ju längre tider du har desto mer ljus kräver filmen.

MVH Uffe

Inget säger du behöver bulb för att fota folk på stan. Mitt svar ovan var utifrån att du skulle exponera 1 min som du sa. Folk på stan kanske ryms inom den tid din kamera mäter. Hur lång tid kan du välja i Tv läge, det läge då du styr tid och kameran bländare?

Hej Janne!

Jo, jag har en eos 500 också. Den kan ha 30s i tid och då blinkar bländartalet, för att det är överexponering. Högsta bländartalet är 32.

Köp ett ND-filter. Det är ett helt neutralgrått filter som bara släpper in mindre ljus.

Då kan du använda längre tider.

/Henri

ANNONS