Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera med blixt i ösregn ?

Produkter
(logga in för att koppla)

varberger

Aktiv medlem
Är det nån som vet hur man ska fota med blixt utomhus när det regnar ?

jag kör med Fuji Finipix S2 och Nikon sb-800.

Problemet är att vattendropparna blir stora vita prickar.

min fråga till er är : Hur gör ni =?

/varberger

Det går inte att lösa på nått bra sätt, om motivet som blixten ska lysa är längre bort än de närmsta regndropparna. Annars kan du ju pröva att vinkla blixten uppåt, gå närmare, stå under tak eller helt enkelt strunta i blixten.

Du kan ju prova att ha blixten lös med en kabel. Håller du den en bit ifrån kameran så blir inte dropparna belysta lika nära kameran. Hjälper väl en del, men du blir nog inte av med det helt.

Staffan

Rent teoretiskt borde problemet bestå i att ljuset reflekteras tillbaks. Men eftersom en droppe ser ut som den gör så löser man nog inte problemet helt genom att flytta ut blixten åt sidan.

Lösningar jag vet används är att fotografen står under tak och att taket i princip går hela vägen fram till det man fotograferar.

En annan sak jag funderar på är om inte ett polfilter borde kunna hjälpa en hel del eftersom det i normalfallet tar bort en hel del reflexer. En tanke bara. Snön lär man inte lösa med polfilter dock

Maverick skrev:
Rent teoretiskt borde problemet bestå i att ljuset reflekteras tillbaks. Men eftersom en droppe ser ut som den gör så löser man nog inte problemet helt genom att flytta ut blixten åt sidan.

Nej inte helt men delvis. Det är ju regndropparna närmst dig som är mest ur fokus och därmed syns mest när de träffas av blixten eftersom de blir stora och suddiga. Kan man undvika att belysa dessa så borde resultatet bli bättre.
De som andå träffas av blixtljuset är lite längre bort och förhoppningsvis så pass i fokus att de inte blir så stora.
Undervattensfotografer använder liknande metoder för att inte belysa plankton etc. mellan sig och det de fotograferar.

Staffan

Tipps från dykeri och annat vått

ta av blixten från kameram och låt dess jlus falla in från en annan vinkel än kamerans, eller ställ blixten närmare objektet; när du står en bilt bort med kameran.

Funkar bra i undervattensfoto (partiklar i vattnet) och på land (regn och annat smuts som lyses upp)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar