Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fotografera med blixt i ösregn ?
- Trådstartare varberger
- Start datum
viktor1623
Aktiv medlem
Det går inte att lösa på nått bra sätt, om motivet som blixten ska lysa är längre bort än de närmsta regndropparna. Annars kan du ju pröva att vinkla blixten uppåt, gå närmare, stå under tak eller helt enkelt strunta i blixten.
Maverick
Aktiv medlem
Rent teoretiskt borde problemet bestå i att ljuset reflekteras tillbaks. Men eftersom en droppe ser ut som den gör så löser man nog inte problemet helt genom att flytta ut blixten åt sidan.
Lösningar jag vet används är att fotografen står under tak och att taket i princip går hela vägen fram till det man fotograferar.
En annan sak jag funderar på är om inte ett polfilter borde kunna hjälpa en hel del eftersom det i normalfallet tar bort en hel del reflexer. En tanke bara. Snön lär man inte lösa med polfilter dock
Lösningar jag vet används är att fotografen står under tak och att taket i princip går hela vägen fram till det man fotograferar.
En annan sak jag funderar på är om inte ett polfilter borde kunna hjälpa en hel del eftersom det i normalfallet tar bort en hel del reflexer. En tanke bara. Snön lär man inte lösa med polfilter dock
StaffanH
Avslutat medlemskap
Maverick skrev:
Rent teoretiskt borde problemet bestå i att ljuset reflekteras tillbaks. Men eftersom en droppe ser ut som den gör så löser man nog inte problemet helt genom att flytta ut blixten åt sidan.
Nej inte helt men delvis. Det är ju regndropparna närmst dig som är mest ur fokus och därmed syns mest när de träffas av blixten eftersom de blir stora och suddiga. Kan man undvika att belysa dessa så borde resultatet bli bättre.
De som andå träffas av blixtljuset är lite längre bort och förhoppningsvis så pass i fokus att de inte blir så stora.
Undervattensfotografer använder liknande metoder för att inte belysa plankton etc. mellan sig och det de fotograferar.
Staffan
ingemarh
Aktiv medlem
Tipps från dykeri och annat vått
ta av blixten från kameram och låt dess jlus falla in från en annan vinkel än kamerans, eller ställ blixten närmare objektet; när du står en bilt bort med kameran.
Funkar bra i undervattensfoto (partiklar i vattnet) och på land (regn och annat smuts som lyses upp)
ta av blixten från kameram och låt dess jlus falla in från en annan vinkel än kamerans, eller ställ blixten närmare objektet; när du står en bilt bort med kameran.
Funkar bra i undervattensfoto (partiklar i vattnet) och på land (regn och annat smuts som lyses upp)