Annons

Fotografera mat

Produkter
(logga in för att koppla)

Gabriella

Medlem
Hej!
Jag arbetar med en receptbok, och tänkte i alla fall försöka att fotografera maten själv. Har mest fotat utomhus förut och aldrig provat mat- eller studiofotografering. Vad ska man tänka på? Hur får man maten att se god ut? Vilket ljus blir bäst? Hur mycket extra ljus/blixtar/skärmar behöver jag köpa? (budgeten är ganska begränsad...)

Jättetacksam för alla tips!

/Gabriella
 
Jag kan inte så mycket om matfotografering men en sak har jag läst nånstans, nämligen att maten ska vara kall annars får man imma på objektivet.
 
Har hört det Fredrik säger oxå.

Jag tror att du ska försöka belysa maten från så många vinklar som möjligt för att slippa tråkiga skuggor på tallriken.

/Jonas
 
Dessutom kom jag på att när man fotar blommor kan man ha en blomspruta med vatten i för att få lite bättre glans på blommorna. Det kanske funkar på mat också ?
Iallafall frukt och sallader och sånt kanske.
 
Fota mat

Försökte mig på det igår att fota en tallrik med vegetarisk kost. Insåg att jag måste ha tillsatsljus, jag gissar att det är bäst med fast ljus och mindre speglar för att belysa maten. Fota inte uppifrån då blir det platt, Tänk på att bilden inte har för stora kontraster då något beckar igen eller fräts ur. Passa dig för "gojs" det ännu mer gojsigt ut på bild

Det var mina råd
 
Tjuv knep

Jag har varit pa narra skjut o levererat den atbara maten till fotogarferna o modellerna, och haft en chans att tala med "mat konstnarerna", tro det eller ej, men det anvands bade det ena och det andra for att det sa se snyggt ut, ett exempel ar klarlack eller harsprejj... hel flummigt men det var for att fa upp glansen pa tex kott... jag hade nog bara testat mig fram om du valjer att "piffa upp maten" pa detta vis...

Timo
 
Svårt att svar när man inte vet hur resultatet skall bli, men några tips kan jag lämna.

Fotografera i vardagsrum med nära till kök.
Sätt tallrikarna på ett stadigt och stort bord, antingen ett som ger snygg bakgrund eller med duk eller vit kartong för neutral återgivning.
Skaffa en vit plastpresenning på en byggmarknad och spänn upp den på en träram. Använd blixt eller skaffa några bygglampor (500W) och fotografera med B-film.

Titta på skissen hur du bör ställa upp, standarduppställning för raka, enkla matbilder som ger snyggt resultat.
En liten vit kartongbit framifrån för att lätta upp skuggan under tallriken är att rekommendera.

Maten skall inte vara kall, den ser uschlig ut då, särskilt såser.
Understek maten eftersom mat som vi gillar att äta ser vidbränd ut på bild, vi luras av doften att tänka MmMmMm.
Stek alltså kortare tid på svagare värme.

Återkom gärna med frågor när du vet vad för bilder du tänker ta.
 

Bilagor

  • matfoto.gif
    matfoto.gif
    6.3 KB · Visningar: 742
Senast ändrad:
Matfoto

Plåtade mat till en cateringguide under ca 1 års tid. Blev klart i våras.

Ett tips är att prova många olika vinklar. Upptäckte att den vinkeln som man från början hade tänkt sig inte blev den bästa utan någon av de andra.

Plåtade också en del utomhus bl a en sommarbuffé. Det blev en stor picknick där många som kom förbi ville smaka.

En vattenflaska med spray är väldigt användbar

Bilderna blev mycket uppskattade och har uppmärksammats av stora matproducenter.

/Ola
 
Tack!

Tack för alla tips! Har fått en hel del idéer att prova vidare på... En jättebra skiss Mipert! Den uppställningen måste jag testa...

Mvh
Gabriella
 
vanlig dagsljus

Jag har jobbat som assistent och han som jag jobbade för använde alltid fönster ljuset med reflexer; svarta för att dämpa ner, vita för att lysa upp. Ibland en spegel var med men väldigt sällan. Men man måste ta hansyn till bilar och annat förmål utanför-färgstyck. Det behöver inte att bli särskilt komplicerat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.