ANNONS
Annons

Fotografera mat

Produkter
(logga in för att koppla)
Bilden är en jättefin start (!) men jag vill absolut ha mer skärpedjup på sillen. Du har tagit bort EXIF från din bild så jag kan inte se vad du har och då blir råd svårare. Men mindre F är en start.

Bilden är en jättefin start (!) men jag vill absolut ha mer skärpedjup på sillen. Du har tagit bort EXIF från din bild så jag kan inte se vad du har och då blir råd svårare. Men mindre F är en start.

för min del så funkar skärpedjupet bra, dock så tyclker jag att vitbalansen borde justeras lite,,,

men det är smaksak vad som är rätt och fel

Snygga bilder iBoat! Nu vill vi ha ett 360° panorama i gigapixelformat av en sjurättersmiddag med rätterna uppställda i en cirkel runt kameran så man kan panorera sig fram från förrätten till efterrätten :)

Sen får jag hålla med om att det är stor skillnad på Mats Findells första och sista bilder!

Snygga bilder iBoat! Nu vill vi ha ett 360° panorama i gigapixelformat av en sjurättersmiddag med rätterna uppställda i en cirkel runt kameran så man kan panorera sig fram från förrätten till efterrätten :)

Sen får jag hålla med om att det är stor skillnad på Mats Findells första och sista bilder!

Haha! Ja det vore ju något! Ska den vara focusstackad också?

Lånar den här tråden, hoppas det är ok.

Hur gör ni den här årstiden när det i stort sätt aldrig är ljust ute? Speciellt inte här uppe i Umeå, det är bara några om timmar om dagen som solen är uppe. Blir svårt att använda dagsljus som belysning då.

Jag har en Canon 430 Ex II med ett vitt transparant paraply och två studioblixtar med softboxar på 60x90 cm. Kan ibland känna att det är lite bökigt att släpa fram studioblixtarna, eftersom man oftast inte har lyxen att fota mat som man sen inte ska äta direkt. Hur brukar ni göra och vad föreslår ni att jag ska använda för bäst resultat?

Har förstått att man ska placera ljuskällan bakom maten, eller snett bakom och eventuellt lätta upp skuggorna med en refleckor skärm eller liknande. Stämmer det? Sen är det här med upplägget, det hade ju varit enklare om man hade en kock man kunde fota åt men tyvärr är inte fallet så, än alla fall. Är det något speciellt man ska tänka på där?

Tar tacksamt alla emot tips och råd.

ANNONS