Annons

Fotografera månen i Skåne

Produkter
(logga in för att koppla)

Schulz

Aktiv medlem
Jag har precis flyttat till södra sverige och nu under helgen har månen varit väldig vacker och jag vill gärna ta en vacker vimd av den.
Jag har kollat igenom dom frågor om detta tidigare men av någon avledning funkar det inte för mig med dessa inställningar :(
Jag vill ha en detaljerAd bild av månen och inte en upplyst rund cirkel och hur gör jag detta.
Jag önskar hjälp med alla dom inställningar jag behöver göra.

Har en Canon 40D, 70-200/4 IS och ett digipod stativ.

/Sebbe
exempel på bild jag önskar ta:
http://www.lyra.dk/astrofotos/månen_Sw796.jpg
 
Mitt tipps är rakt på sak

Zooma in månen på 200mm sätt kameran på Manuell bländare till f/11 slutartid ca 1/250. Vad som jag anser viktigt är att stå utanför stadsljus och annat ströljus. Ut i ödemarken för att fotografera himlen
 
Mitt tipps är rakt på sak

Zooma in månen på 200mm sätt kameran på Manuell bländare till f/11 slutartid ca 1/250. Vad som jag anser viktigt är att stå utanför stadsljus och annat ströljus. Ut i ödemarken för att fotografera himlen

Vad skall jag ha för inställning på ISO?
 
Ditt grund ISO, DVS 100 eller 200 beroende på kameran. På min D300 är det 200.
På din 40D skall du ha iso 100

Tänk på att du behöver någon form av stativ för att få en riktigt skarp bild.
 
Jag har precis flyttat till södra sverige och nu under helgen har månen varit väldig vacker och jag vill gärna ta en vacker vimd av den.
Jag har kollat igenom dom frågor om detta tidigare men av någon avledning funkar det inte för mig med dessa inställningar :(
Jag vill ha en detaljerAd bild av månen och inte en upplyst rund cirkel och hur gör jag detta.
Jag önskar hjälp med alla dom inställningar jag behöver göra.

Har en Canon 40D, 70-200/4 IS och ett digipod stativ.

/Sebbe
exempel på bild jag önskar ta:
http://www.lyra.dk/astrofotos/månen_Sw796.jpg

Här är lite hjälp:

http://www.mreclipse.com/LEphoto/LEphoto.html
 
Ditt grund ISO, DVS 100 eller 200 beroende på kameran. På min D300 är det 200.
På din 40D skall du ha iso 100

Tänk på att du behöver någon form av stativ för att få en riktigt skarp bild.

stativ har jag men har ändå inte lyckats ta detaljerad bild av den :( men skall prova ikväll igen.
 
Ska du bara fota månen, använder RAW och kan RAW konvertering så är det busenkelt att fota månen. Det grö inte så mycket alls om du missar.

Rasunda rekommenderade spotmätning, men skit i ljusmätning. Kör manuell och ungefär de inställningar han hade så blir det bra. Överexponera gärna ett eller två steg. Kamernas display kommer att visa en urfrätt måne. Men det gör inget. Men ta en normalexponering ifall att.

Här är två bilder som ex.

f/11 ISO400, 1/320s resp 1/80 (överexp 2 steg)

Bild 2 och 4 hanterad i LR.

Tyvärr handhållet. Den överexponerade klrade jag inte hålla still på 250 mm

/Stefan
 

Bilagor

  • 20091230-IMG_0859-2.jpg
    20091230-IMG_0859-2.jpg
    58.6 KB · Visningar: 4,135
  • 20091230-IMG_0859.jpg
    20091230-IMG_0859.jpg
    79.6 KB · Visningar: 4,164
  • 20091230-IMG_0861-2.jpg
    20091230-IMG_0861-2.jpg
    45.2 KB · Visningar: 4,130
  • 20091230-IMG_0861.jpg
    20091230-IMG_0861.jpg
    69.9 KB · Visningar: 4,347
Ska du bara fota månen, använder RAW och kan RAW konvertering så är det busenkelt att fota månen. Det grö inte så mycket alls om du missar.

Rasunda rekommenderade spotmätning, men skit i ljusmätning. Kör manuell och ungefär de inställningar han hade så blir det bra. Överexponera gärna ett eller två steg. Kamernas display kommer att visa en urfrätt måne. Men det gör inget. Men ta en normalexponering ifall att.

Här är två bilder som ex.

f/11 ISO400, 1/320s resp 1/80 (överexp 2 steg)

Bild 2 och 4 hanterad i LR.

Tyvärr handhållet. Den överexponerade klrade jag inte hålla still på 250 mm

/Stefan

det e rasunda som undrar hur man skall gå till väga ;)
men jag tog dina tips och tror att resultatet vart rätt ok, skall ta och lägga in bilderna så återkommer jag. Tack för hjälpen. /S
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.