Annons

Fotografera målningar och böcker

Produkter
(logga in för att koppla)

viktorssonm

Aktiv medlem
Hej
Har fått förfrågan från en bekant om lite fotografering, dock på ett område som jag är helt grön på. Tänkte därför fråga här om lite råd och tips.

Dels är det lite olika akvarellmålningar som ska fotograferas men även små teckningar i anteckningsblock och lite skisser. Utrustningen jag har är en 40D med Sigma 18-50 F2.8 EX, har även 70-200 F4 L, men antar att Sigmaobjektivet är mer lämpat för denna typ av fotografering. Hur brukar proffs som fotograferar målningar gå tillväga?

Jag tänker mig någon form av uppställning av tavlan, två ljuskällor(fast) i ca 45 graders vinkel och så kameran i mitten. Fotar sedan i RAW och justerar vitbalansen i efterhand. Antar att det är bäst att hålla sig kring 50mm för att undvika distortion från objektivet. Givetvis är kameran på stativ osv..

Ungefär samma princip borde vara möjlig att använda för att fotografera anteckningsblocken och liknande objekt?

Hur tycker ni detta låter, är jag helt ute och cyklar eller låter det som om resultatet kan bli bra? Är det så att det behövs någon form av utrustning eller ljuskällor så får jag i värsta fall hyra det, men tycker det borde gå att klara med lite fasta lampor spotlights och den kamerautrustning jag har?

Tack på förhand
Magnus
 
Någon liten diffusering av spottarna hade nog varit bra för att undvika lite blänk i bläck & färg... (beroende på papperskvalitet och grovhet naturligtvis...)

Hur du löser det får väl bero vilken belysningsuppställning du har att tillgå.

Har du tillgång till ett bra FLD-filter så använd gärna det - oberoende av ljuskälla. Det hjälper till att minimera brus i rött, även om du använder halogen som belysning.
 
Okej, diffusering får jag försöka ordna på något vis. Vilket objektiv är lämpligast för detta tro, nästan börjat fundera över om jag ska prova med 70-200 F4 L, för att få så lite distortion som möjligt. Kameran på ISO200 och på bländarprioritet F8. Låter något av detta galet?
 
Du får antagligen lite mindre brus på ISO100 (tveksamt om det gör mycket skillnad), men bländare F/5.6-F/8 borde väl ge ungeför samma skärpa.

70-200F4 är hyfsat distortionsfri vid ~95mm-100mm... Jag hade nog försökt hålla mig i det avsnittet om förhållandena tillåter det.

LV-fokusering ger lite mindre vibrationer i kameran när du tar bilden.
 
Tack för tipsen! =)
Har nu provat lite hemma här och är relativt nöjd med resultaten, det enda problemet jag upptäckt är färgbalansen, svårt att få det bra. Antar att jag bli tvungen att skaffa något gråkort eller färgkort, vad lämpar sig bäst till detta? Någon som har tips billiga enkla grå/färgkort för detta ändamål som spelar bra med lightroom?
 
http://www.qpcard.se/BizPart.aspx?tabId=29&catId=1&hotId=1&tci=104

"sample pack"

Ett enbart vitt-grått-svart och ett färkkarteprov. Kostar typ en 200-lapp med frakt... :) Väl värt sina pengar - användbart till mycket. Det finns ett colorsoft-program att använda till om man vill vara nogrann med färger och inte kalibrerat kameraprofilen innan.

Gretag-Macbeth's "ColorChecker" är lite, lite jämnare i absolut reflektans enligt de spektrofotometrar jag testat med, men kostar 4ggr mer...
 
Ser bra ut, men behöver jag båda? Det räcker alltså inte med enbart ett gråkort för att få till rätt färger? Är inte riktigt insatt i detta, men smidigaste vore ju om det räckte med gråkortet iom att det antagligen är lättast i lightroom. Men kanske blir färgerna bättre om man matchar efter färgkortet också? =)
 
"Bättre" och "mer verklighetstroget" är inte alltid samma sak... Men setet kostar bara kanske 30-40 kr mer än gråkortet i sig självt... Mest så jag tänkte. Kan ju vara bra att ha.

Det får väl bero på vad du/"kunden" vill uppnå? :)

Lycka till! Ett bra gråkort har du alltid en verklig nästan daglig nytta av, färgkortet är väl mest om du vill vara lite petigare. Det är knappast NÖDVÄNDIGT...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.