ANNONS
Annons

Fotografera luciatåg med Canon PowerShot G9?

Produkter
(logga in för att koppla)

bejbi78

Ny medlem
Har haft kameran länge nu, men har bara fotat med Auto-inställningen hittills. Är superdålig på alla tekniska termer och den uppsjö av inställningar man kan göra ;-)

På fredag är det dags för barnens luciatåg på dagis, och jag skulle gärna vilja få till hyfsade bilder den tidiga morgonen, om det är möjligt ;-)

Någon som har några tips om ungefär vad jag bör ändra i inställningarna? *s* Har försökt prova mig lite fram, men än så länge har jag inte lyckats få till några bra bilder i mörker/skum belysning.

Tack på förhand/ tekniskt efterbliven mamma:p

Det här är den diciplin som är svårast för kompaktkameror, dvs, det är i sådana här situationer du verkligen skulle märka skillnad med en systemkamera.

Men nu arbetar vi med vad vi har :)
Om jag var du så skulle jag testa mig fram till högsta acceptabla ISO-värde och använda det. Sedan skulle jag försöka ordna någon form av stativ eller stöd till kameran. Om det är så mörkt att autofokusen har svårt att låsa så skulle jag använda manuell fokus, om sådan erbjuds i din kamera.

I ärlighetens namn blir det bäst resultat om du använder blixt med en kompaktkamera med så liten sensor. Den blir rejält brusig om du höjer ISO till 800 och det är nog nödvändigt vid ett luciatåg. Sen har ju G9 bildstabilisering som räcker så stativ behöver du nog inte, än värre då om ungarna rör sig. Så...använd blixten eller extern större blixt om du har tillgång till det.

Äger själv en G9a. Skulle nog rekommendera en extern blixt. Canon Speedlite 270EX borde nog räcka långt. Själv använder jag en Canon Speedlite 430EX II vid behov, som jag annars har till systemkameran.

Nu är ju ett luciatåg en rätt så ljus uppenbarelse så jag tro att G9 fixar det utan allt för krångliga inställningar.

Med ratten uppe på kameran, vid avtryckaren, kan du välja "SCN" och i de läget kan du välja lämpligt motivval med knapparna vid skärmen har jag för mej. Jag tror t.o.m. att det finns ett nattläge där. Prova dej fram så hittar du kanske nåt lämpligt och helst utan blixt.

Min G9 är inne på service så jag kan tyvärr inte ge några bättre tips nu. Var bara inte överdrivet rädd för lite höga iso, auto-läget kan nog fungera bra, kanske oxå en liten underexponering på ett steg.

Kloka råd. Blixthantering kan dock vara knepigt om man inte är riktigt van fotograf, vilket jag gissar att trådskaparen inte är.
Det krävs så klart erfarenhet och tekniskt kunnande för att få till bra bilder med eller utan blixt.

Satsa på att ta MÅNGA exponeringar. Med många bilder ökar möjligheten att få några bra. Med lite tur kan det bli underbart varmt ljus, goa miner och vacker rörelseoskärpa, till och med lite brus kan bli snyggt.

Tusen tack för alla era svar :) Jag får skapa mitt eget luciatåg här hemma ikväll och testfota med olika inställningar, helt enkelt :-D

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar