Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera ljud!?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonsa

Aktiv medlem
Hej!

Har idag ägnat en timme åt att försöka fotografera ljud. Frågan är bara hur f-n man bär sig åt!!!

Har försökt att fotografera en högtalare och vridit upp volym och bas till smärtgränsen för att sedan få till rörelseoskärpa på membranet! Dessa bilder som jag försökt ta förmedlar inget alls! De blev alltså totalt intetsägande. Detta pga för lite rörelseoskärpa eller med andra ord, för liten bas...

Är det ngn annan som gett sig in på samma projekt? Eller kanske bara har ngt tips som jag kan prova (alltså inte fota högtalare...).

Minns ngn Hifiklubbens reklambilder för något år sedan? De förmedlade ljud, dock endast om man redan hade den kopplingen. Tagna ur sitt sammanhang gav de inte så mycket.

Gjorde en serie bilder som jag kallade för "Det finns ingen genväg till det perfekta ljudet" har väl dumpat de flesta bilderna nu, men jag fotade glödande rör, kablar o kabelanslutningar, pickup mot vinyl (tusan så mycket sexigare än CD) och lite makrobilder på blåa lysdioder o annat skoj... Klämde även i med en bild på högtalarna, men den var det inte många som förstod *s*, Carlsson OA 52 ser lite eljest ut ;-)

jo karlsson högtalare har ju en tendens att se rätt udda ut... men bilder på min stereo förmedlar ju inte ljud, utan stereo...

Tja, jo, ja... om man inte förmår tänka ett led till så... försökte att inte göra några rena produktbilder liksom, det var väl därför OA 52:eek:rna såg lite UFO ut *s*. Försökte också få lite rörelse i elementen men icke... belyste med ficklampa o hade mej för att få lite "stämning"

Vilka bilder från hifiklubben tänker du på?

Bilagor

• oa52.jpg
    oa52.jpg
    6.4 KB · Visningar: 586
Antar att det behövs en viss slaglängd på membranet men även tydliga strukturer så att det går att se att det är oskarpt.

Ljud är svängningar och antalet uttrycks i svängningar per sekund uttryckt i Hertz (Hz). Ljud som det mänskliga örat kan höra är i häradet av 20 - 20 000 Hz och avtar i med tilltagande ålder. Styrkan i ljudet mäts i decibel (db).

Förslag till hur du ska få till oskärpan i membranet är att få till ett strakt ljud vid låg frekvens. Ljudet kan med fördel generaras med en tongenerator som kan skapa ljud vid frekvänserna 0,1 - 1 Hz, med en lämplig förstärkning kan du få mebranet att ge ett stort utslag. Jag föreslår även en slutartid på omkring 0,5 sekunder.

Jaghar inte försökt detta själv, men försöker att tänka mig in i hur bilden skulle kunna göras.

Någon form av dubbel- eller trippel-exponering med membranet i olika lägen, tror jag vore mer effektfullt än rörelseoskärpa. Sedan kan du tota ihop en "ljudig" bild med hjälp av olika lager i ditt bildredigeringsprogram, där du förslagsvis maskar bort allt utom membranen och krämar på med kontrast på dubbelexponeringslagren.

idé?

Ställ ett stearinljus framför din största baslåda eller subwoofer, dra på ljudet o fota när det börjar fladdra. Det kanske funkar?

Spelade Jennifer Warnes, Way Down, när jag sköt... o rör sej inte membranen synligt då så rör de sej nog aldrig synligt *s*
Men rörelseoskärpa, om det bara är det man vill ha, går väl att fixa i det digitala mörkrummet...

En liten bordsfläkt dold vid sidan torde väl kunna ge kul effekter på en lyssnarens hår odyl. Kommer ihåg en Pioneer-reklam för en massa år sedan som använde det temat.

På Luleå tekniska universitet, avdelningen för experimentell mekankik fotograferas ljud. Gjorde åtminstone det när jag gick där. Projektet kallades "Pulsad TV-holografi".

Det hela gick ut på att (om jag minns saken rätt) belysa luften med en Nd-YAG-laser som i princip användes som kontinuerlig blixt eller vad man ska säga. Sen "fotograferades" luften med en videokamera, rätt så avancerad sådan men ändå, en videokamera. Pga laserns egenskaper med väl bestämd våglängd och lång koherenslängd kan man sedan i realtid och mha kraftiga datorer subtrahera två efter varandra följande bildrutor från varandra och kvar får man ett interferensmönster av det man fotograferar.

I fallet när luft fotograferades såg man förtätningarna och förtunningarna i luften som själva ljudet består av. För att det här skulle vara möjligt krävdes om jag minns saken rätt ett ljudtryck på ca 130dBa, så i demosyfte visades bara tidigare inspelade filmer för att spara besökarnas öron :)

Mitt inlägg här kan väl knappast vara till nån hjälp för Jonsa i hans experimenterande men jag tyckte att det passade in här ändå på nåt sätt.

Lev och må!
/Tomas

En metod som borde kunde användas är att ansluta ett ficklampsbattri (AA) till högtalaren, detta kommer antingen pressa konen längst ut eller längst in. Exponera och vänd på batteriet och exponera därefter en gång till på samma ruta.

Du borde få en dubbelexponering med stor skillnad i konens position.

jag brukade använda metoden med ficklampsbatterier tidigare när jag höll på lite med PA, för att få bra ljud vill man ju att alla membran slår åt samma håll och när man har många högtalare och massor med sladdar kan man ta reda på +/- poleran på sladdarna utan att följa dom hela vägen från högtalaren...

Jag vet inte hur hälsosamt metoden är för mindre högtalare men antagligen förstör du inget.

OBS! om det surrar från högtalarn när du sätter emot batteriet gör du rätt, oroa dig inte...

/Pott -tidigare "DJ POTT"

Finns en hel del "bas"-skivor på olika "värre" bilstereobutiker typ MDS och liknande. Dessa har ofta spår med olika frekvenser typ 5Hz-200Hz, vilket kan vara användbart om man inte har råd eller tillgång till tongenerator. Man bör dock spela med förstånd så stereo eller högtalare brinner upp (talar av egen erfarenhet). Under 20 Hz bör man undvika helt då de flesta normala utrustningar inte klarar detta då bashögtalaren blir mer eller mindre "noll-Ohmig"=kortis.
Blev riktigt sugen på att testa detta själv, kan ju alltid testa i bilen där det finns lite pulver och en bashögtalare i aluminium.

Lycka till!
mvh
Patrik

Basarna på mina högtalare är av aluminium, en av anledningarna till att mina bilder inte blev bra, det var krångligt att belysa dem då de reflekterar för mycket ljus. Ska nog ta med mig kameran till jobbet och fota lite subbasar!

Hur belyser du dem? Lampa? Blixt?
Bästa sättet är nog någon form av medljus för att undvika reflexer och för att ljuset ska reflekteras bort.
Sen är det nog viktigt att välja en bra tid: om frekvensen på basen är 50Hz måste tiden vara 1/50s eller längre för att få med en hel svängning av baskonen.

Patrik

tomasmarklund skrev:
På Luleå tekniska universitet, avdelningen för experimentell mekankik fotograferas ljud. Gjorde åtminstone det när jag gick där. Projektet kallades "Pulsad TV-holografi".

Det hela gick ut på att (om jag minns saken rätt) belysa luften med en Nd-YAG-laser som i princip användes som kontinuerlig blixt eller vad man ska säga. Sen "fotograferades" luften med en videokamera, rätt så avancerad sådan men ändå, en videokamera. Pga laserns egenskaper med väl bestämd våglängd och lång koherenslängd kan man sedan i realtid och mha kraftiga datorer subtrahera två efter varandra följande bildrutor från varandra och kvar får man ett interferensmönster av det man fotograferar.

I fallet när luft fotograferades såg man förtätningarna och förtunningarna i luften som själva ljudet består av. För att det här skulle vara möjligt krävdes om jag minns saken rätt ett ljudtryck på ca 130dBa, så i demosyfte visades bara tidigare inspelade filmer för att spara besökarnas öron :)

Mitt inlägg här kan väl knappast vara till nån hjälp för Jonsa i hans experimenterande men jag tyckte att det passade in här ändå på nåt sätt.

Lev och må!
/Tomas

Om man ställer in en rökmaskin istället för det där lasertjafset - vad får man då?

Om man placerar en tät plastfolie som är följsam mot membramet och placerar detta med tunt vattenlager tätt mot membramet. Det borde kunna bli vågbildning vattenytan där ljudet kan avläsas i form av vattenringar.

ANNONS