Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera libanesisk mat!

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag har fått ett uppdrag att fota libanesisk "Mesa" - ett bord fullt med libanesiska smårätter. Bordet skall prydas med libanesiskt vin och naturligtvis några arragerade gäster.

Hur skulle du ljussätta? Befintligt ljus eller annat? Hur?
 
Arleklint skrev:
Jag har fått ett uppdrag att fota libanesisk "Mesa" - ett bord fullt med libanesiska smårätter. Bordet skall prydas med libanesiskt vin och naturligtvis några arragerade gäster.

Hur skulle du ljussätta? Befintligt ljus eller annat? Hur?
Befintligt ljus o oljelampor skulle nog inte känns fel...
 
Hm..nu kanske inte detta ingår i din fråga, men ska du plåta nåt som sedan ska ätas eller får du "behandla" maten för bra ljus/effekter?

//Liza
 
Nu var det rätt länge sen, men jag såg en dokumentär en gång om "matfotografer". De fotograferade mat åt tidningar, kokböcker, reklam osv.
Jag var helt fascinerad av allt de använde för att få maten att se fräsch ut och för att den skulle hålla udner hela fotosessionen.
De använde flitigt bla hårspray och glansspray (oxå för hår egentligen) över tallrikar, fat, skålar med mat. De smörjde in (hela) grönsaker med nån olja och polerade upp dom.
Allt för att få rätta stunsen och glansen vid fotograferandet.
Mat utan "behandling" såg rätt död och tråkig ut på bild i jämförelse. Faktiskt. ;)


//Liza
 
Ät!

Fan käka en Falafel och få inspiration! Ta en tugga och låt fantasin göra resten...

nu blev jag ju själv sugen!
 
Mat dränkt i rejält med fett brukar se gott ut oavsett ljussättning :)

Men jag skulle iallafall rekommendera att ha det ljust, nästan soligt. Mat i dunkelt ljus ser lite ut som de där odefinierbara grönsakerna i botten på vårt kylskåp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.