Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera kvitton till redovisning av utgifter - ok?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebastianr

Aktiv medlem
Man börjar ju, redan innan försäljningen dragit igång, samla på sig en jäkla massa kvitton.

Sparar alla kvitton rörande hobbyverksamheten i en mapp, och antecknar datum - beskrivning - pris, i en textfil på datorn, samt summerar allt där också för att ha koll på summan.

Dock kan ju kvitton, och tydligen särskilt från Clasohlson, blekna i rask takt, så jag måste ju föreviga dessa. Min fråga är då såklart om det är ok att rada upp dom snyggt och ta lite bilder på dom?
Eller måste dom in i en kopiator, vilket är lite vanskligt för då har man ju inget "original" kvar sen. Scanner har jag inte direkt enkel tillgång till men det kanske är det bästa annars.

Så, fotografera kvittona helt ok som redovisning av utgifter eller?

Tack :)

Scanner

Köp en scanner och scanna in dom och skriv ut en kopia som du sätter in i pärmen. Har lämnat in garantirep med såna kvitton.

Sebastianr skrev:
Man börjar ju, redan innan försäljningen dragit igång, samla på sig en jäkla massa kvitton.

Sparar alla kvitton rörande hobbyverksamheten i en mapp, och antecknar datum - beskrivning - pris, i en textfil på datorn, samt summerar allt där också för att ha koll på summan.

Dock kan ju kvitton, och tydligen särskilt från Clasohlson, blekna i rask takt, så jag måste ju föreviga dessa. Min fråga är då såklart om det är ok att rada upp dom snyggt och ta lite bilder på dom?
Eller måste dom in i en kopiator, vilket är lite vanskligt för då har man ju inget "original" kvar sen. Scanner har jag inte direkt enkel tillgång till men det kanske är det bästa annars.

Så, fotografera kvittona helt ok som redovisning av utgifter eller?

Tack :)

Jag tvivlar. Tror inte bokföringslagen tillåter detta. Ska dock inte ta gift på det.

Bokföringslagen kräver orginalkvitton, vet dock inte hur de hanterar det faktum att kvittona bleknar. Bleknar de även när de sitter i pärm? Jag har ganska gammla kvitton i min pärm som är fullt läsbara.

Mvh
Maverick

Ta en kopia på kvittot (kopiator eller scanner) och fäst originalkvittot på kopian, som du sedan sätter in i pärmen. På så sätt har du både originalet och en läslig kopia.

Var ju uppe för diskussion i Plus för några månader sedan, att särskilt Clasohlsons kvitton bleknade på bara några månader.
Dom tyckte inte dom kunde göra något åt detta, men om man säger till i en Clasohlson-butik när man köper så kan man visst få en kopia på kvittot som då ska vara mer beständig.
Sa dom till Sverker i Plus iallafall....

Så, en kopia måste ju bara gälla. Många kvitton som bleknar bort rätt snabbt vad jag förstått, och man ska väl spara dom åtminstone 5 år.
Frågan är om fotografi duger också, men är ni så tveksamma kanske jag kör kopiator ändå och trycker upp några ex så man kan slarva bort eller skicka in några av dom.

Kanske allra säkrast att fråga skatteverket om detta antar jag.....dom borde ju kunna svara då det är dom som ska kontrollera och godkänna kvitton/redovisning vid eventuell kontroll.

Man ska spara kvitton och alla andra papper i bokföringen i minst 10 år.

Problemet med termorullar bl.a. är ju att de försvinner ganska snabbt texten. Men man kan föra över det genom att kopiera exemplaret. Men då krävs det att om 10 du skall kunna läsa kopian.

Fota borde gå, men verkar krångligt. Tror inte skatteverket eller någon annan myndighet skulle klaga på ett fotografi av ett kvitto.

Använd sunt förnuft. Jag törs lova att skatteverket godtar ett fotografi eller kopia på kvittot om det är 7 år sedan du köpte en sak för några tusenlappar. Rör det sig om större summor så har du säkert ett riktigt kontrakt eller annat material ändå att verifiera det med.

Jag fick sända kopior på kvitton till Skatteverket för 3 år sedan. Jag frågade och det var ok med fotograferade-laserutskrivna kopior.

Ok, tack igen alla.
Jag häftar fast kvitton i datumordning på A4, så många det får plats på varje papper, och när det är fullt så åker det i kopiatorn på jobbet. Sedan sparas bägge tillsammans i datumordning i en pärm, där varje år separeras med ett färgat A4.

Tillräcklig ordning och reda för min förlustbringande hobbyverksamhet skulle jag tro :)

Förr i världen frågade man alltid efter ett "skrivet kvitto" i sammanhang där man behövde redovisa inköp. Har den sedvänjan upphört?

Per.

Jag fotar eller skannar mina kvitton, är det nåt riktigt viktigt skriver jag ut en kopia på en gång och sparar i en pärm.

En gång på Coop så var det en äldre man som frågade nåt om "skrivet kvitto", tjejen i kassan sneglade konstigt på kvitto-skrivaren och sa sen att han nog fick fråga kundtjänst om det.

Alltså. En verifikation är oftast ett kvitto. MEN kan vara en bokföringsorder, mail eller något annat som bevisar vad som skett och när det skedde.

Man måste inte ha kvitton i orginal, men om man har väldigt många saker man köpt utan kvitton blir nog skatteverket ganska nyfikna.

Nyfiken i en strut

Våra vänner på skatten (eller i alla fall mina) skulle säkert nappa om det satt fotograferade kvitton i mappen. Särskilt när man vill hävda hobbyverksamhet och kan uppfattas som om man 'fiskar' avdrag.

Handla på kort och spara kontoutdrag (annars kan du be Skatten att förelägga din bank men då ser de ju allt du handlat), spara originalkvitton även om de bleknar, kopiera dem gärna innan och spara då både kopia och original. Speciellt termopapper som reagerar med värme tappar trycket långt innan bokföringslagens arkiveringstid gått till ändå, lagra därför så svalt du kan.

mvh Hans

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar