Annons

Fotografera kortlek

Produkter
(logga in för att koppla)

Pochen

Medlem
Hej!
Ny på sidan, bra sida btw så nu sprutar jag ut trådar ;)

Jag ska fotografera kort i en kortlek (spader, hjärter, ruter, klöver... ni hajjar). Problemet är att korten är nya, jättebra på at reflektera ljus, på tok för bra.
Jag har aldrig fotograferat seriöst (eller ja, någolunda seriöst) så jag har ingen utrustning, alls.
Det jag har nu att leka med är min kamera, Eos 350D med kitobjektiv, en bordslampa från IKEA samt lite papper. Svarta och vita. Och ett stativ.

Satte kameran rakt ovanför kortet som skulle fotograferas och försökte använda den inbyggda blixten. Det enda problemet är som jag nämnde överst, att ljuset reflerkteras och då blir inte kortet speciellt bra.

Så, hur kan jag rätta till detta? Vad behöver jag köpa? Hur ska jag komponera detta? Har läst kurserna men inte hittat något om reflketerade saker studiomiljö.

MVH Björn
 
Har du stativ, så behöver du ju inte blixten. Kör med självutlösaren, så spelar det ingen roll hur lång slutartiden blir.
 
Självutlösaren? Den på 10 sek? Tveksamt att jag har rätt och tveksamt att den hjälper mig. Men om ja missuppfattat dig, berätta gärna vad du menar ;)
 
Ställ kameran på "P" (sätt inte på blixten), slå på självutlösaren, och ta kortet.

Jag menar som så, om du har kameran på stativ och använder självutlösaren, så spelar det ingen roll om slutartiden blir 1 sek eller längre, bilden blir skarp (och tillräckligt ljus) ändå.

Om du använder den inbyggda blixten, kommer det alltid att bli reflexer i korten, hur du än gör. Så ta utan blixt, och kolla bara så att vitbalansen blir rätt.
 
Jörgen Nyberg min nya favorit ;)
Det fungerade jättebra med lite efterbehandling i PS.
Dock blir det till att köpa starkare belysning imorgon och kanske skpa sig en liten bra ljuslåda
 
Jag har fotograferat kort i kortlek och det blev bra. Ljuset var hemska lysrör i en stor lokal, jag ställde in vitbalansen på lysrör och lutade mig lite framåt så att blixten slog i bordet istället och fick strålande resultat.
 

Bilagor

  • imgp0556kort.jpg
    imgp0556kort.jpg
    71.3 KB · Visningar: 267
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.