Annons

Fotografera inramat dokument?

Produkter
(logga in för att koppla)

AFJ

Aktiv medlem
Hej

I familjens ägo finns ett gammalt dokument från 1800-talet. Det är sedan länge inramat bakom glas. Jag skulle nu vilja "kopiera" detta dokument. En möjlighet är förstås att demontera ram och glas och sedan scanna dokumentet. Problemet är dock att dokumentet är i ganska dåligt skick och monterat på någon slags kartong. Dessutom är det större (35 x 45 cm) än vad jag själv har möjlighet att scanna. För att inte riskera dokumentet vill jag helst undvika att montera isär ramen.

Därför hade jag en idé om att kunna fotografera av dokumentet i sin befintliga ram och därefter skriva ut det på min fotoskrivare. Jag kommer då att förminska det något så att det får plats på A3+.

Hur gör jag det på bästa sätt? Hur undviker jag reflexer i glaset? Hur ser jag till att jag får vinklar någorlunda rätt? Vilken brännvidd och avstånd bör jag använda? Skall jag använda naturligt ljus från fönster, blixtar, fasta lampor?

Jag förstår att det bästa kanske vore att lämna bort detta för professionell hjälp men innan dess vill jag i alla fall göra ett försök. Mina krav på slutresultat är inte så höga - bara det blir en "någorlunda" bra kopia. Eller är det dömt att misslyckas?

Alla tips mottages tacksamt,.
 
Ljus från två motstående sidor i 45° vinkel och överexponering ca 1,5 steg för att få ljusare papper ljust eftersom pappersytan sannolikt dominerar i dokumentet. Har man bara en ljuskälla, skall den vara längre bort, så inte dokumentet närmare ljuset får mera ljus än den kant, som är längre bort från ljuskällan.
 
Det går ofta bra att fotografera av med ett teleobjektiv (70-200). Har gjort detta många gånger. Det svåra är att belysa skugg och reflexfritt.
 
Tack för tipsen, mina första försök har varit minst sagt nedslående men jag ger inte upp än. Mottager gärna fler tips.
 
Prova med scannern och lappa ihop i PS.
Om det lyckas så blir det förmodligen rätt bra och du har sparat massor med tid. Det tar kortare tid att prova än att labba med kameran.
 
Ibland blir man blir förvånad hur bra det blir i scannern med ram och allt. Så om du inte har höga krav på slutresultatet så är det nog värt att lägga 2 minuter på att prova.

OK, jag förstod inte att du menade att jag skulle scanna med glas och ram monterat. Skall prova - får bli imorgon. Tack för tips!

Anders
 
Kan man inte bara skippa blixt och köra med stativ och långa slutartider? Skulle digitalisera flickvännens skolarbete i scrapbook format och med alla reflekterande och glittriga föremål som fanns på pappret, skippa jag blixten och exponerade längre istället. Blev riktigt bra.
 
OK, jag förstod inte att du menade att jag skulle scanna med glas och ram monterat. Skall prova - får bli imorgon. Tack för tips!

Anders

Testade att scanna men det fungerade dåligt - får ingen skärpa på texten i dokumentet.

Tillbaka till plan A. Skall testa lite mer varianter. Igår provade jag att fota i ett näst intill mörkt rum, på ganska nära håll och med en blixt riktad upp i taket. Det blev bra jämn belysning på motivet men tyvärr blev det en del reflektioner från kristallkronan i rummet, skall prova i ett annat rum för gumman blir nog inte glad om jag börjar plocka ner inredningen... ;)

Att köra med långa tider utan blixt kan säkert fungera, men jag måste ju ändå fixa en jämn belysning.

Jobbar vidare, alltid lär man väl sig något...
 
Gå ut och fota. Är det molnigt är det väldigt jämt belyst.



/Stefan R. Nilsson

Bra idé - men idag skiner solen så det får nog bli en promenad vid Råstasjön för att fota lite fåglar istället!

Knäppte lite bilder med blixt nere i biljardrummet nu på morgonen, där är det inet så mycket som reflekterar. Fick ganska bra resultat med macroglugg och en blixt i taket, speciellt när jag gick nära och fotograferade bara dela av motivet. Kan kanske klippa ihop dessa till ett fullständigt motiv med riktigt bra upplösning vilket borde vara en fördel i steg 2.

Tack för alla tips och glada tillrop - det sporrar!
 
Belysningen ska helst vara i låg vinkel mot glaset och inte belysa kameran.
Bäst är belysning från softboxar annars kan man softa ljuset med typ lakansväv.
Man kan skärma av störande ljus med kartongskivor. (Så att det inte lyser upp kameran. Tänk: allt som är ljust framför glaset reflekteras och stör bilden)

Två lampor från vardera håll och i låg vinkel bör fungera.
 
Kanske inte det profsigaste förslaget men jag brukar i bland fota av skolbetyg, diplom, glasade grejor, allt möjligt som likanar trådskaparens scenario. Eftersom det oftast är grejor som skall skickas in i ansökningar, eller som dokumentation eller rent av porträttbilder som bara skall klistras in i nån sorts tackkort för födelsedagar eller liknande så har min ambitionsnivå inte varit så hög. Men hur som helst, när det är glasat tycker jag ett stort problem är att jag lyckas spegla mig själv i glaset, speciellt om motivet är mörkt.
Så jag belyser ramen gämnt, är det dagsljus ute hamnar ramen på golvet nära fönstret eller på fönsterbrädan. Man får prova sig fram lite. Sen fotograferar jag ramen lite från sidan, alltså inte rakt framifrån. Vilken vinkel får man prova sig fram. Oftast blir det bara lite snett åt sidan, typ precis så spegelbilden hamnar utanför. Ljuset skall då helst inte komma från samma vinkel från andra hållet, får då är man ju på ruta ett igen, ljuskällan speglar sig i glaset. Har man ljuset för mycket från sidan får man släpljus och reflexer om ytan är knottrig.

I photoshop CS väljer jag sedan croppverktyget, grovmarkerar ramen, kryssar i perspektiv-rutan i övre settinglisten för croppvertyget, flyttar hörnen i markeingen en och en till ramens hörn. Tryck på på klar-bocken och bilden är rak och fin igen utan spegelbild.

Detta funkar även om man tvingas fota i eländiga förhållanden, tex att man inte får häkta ner ramen från platsen och enda ljuset är spotten som belyser tavlan. Fota på fri hand i ett läge som inte ger reflexer, och räta upp bilden hemma.

Låter det som jätte-oproffsig metod? Mja, jag vet inte det. Stod och kollade på en fotograf som fotade interiörer på ett slott, och fotade en tokstor guldspegel. Han ställde kameran lite vid sidan av, och lutade bakstycket tills spegeln blev rak igen. Jag fick titta på mattskivan och blev tagen av hur bra det blev. Rena rama drakula-känslan när ens egen spegelbild uteblev och rummets interiör syntes i spegeln.

Så, jag tänkte att jag kan göra likadant med min kamera, men eftersom jag inte kan luta bakstycket så rätade jag upp i photoshop i stället. Så, gör man lite mer noga än jag brukar göra blir det säker väldigt bra.
 
Efter mycket trial & error (mest error tror jag) fick jag till det någorlunda. Fotade i ett nästan helt mörkt rum med vita väggar och vitt tak, satte blixten på kameran och riktade den snett bakåt så fick jag till det utan skuggor.

Jag lyckades inte få kameran helt vinkelrät mot tavlan så det blev en minimal förvrängning men inget som syns i det slutliga resultatet. Utskriften blir helt OK så jag tror släkten blir nöjd.

Tack för all hjälp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.