Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera inne i AirBnB lägenhet, lagligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

André Gustafson

Aktiv medlem
Hej!


Jag tänkte göra en reklamfilm med en författare i en lägenhet som jag hyr igenom airbnb. Min fråga är: Är det lagligt att göra detta, eller måste man ha skriftlig godkännelse från ägaren av fastigheten?

/André
 
Om vi förutsätter att din fråga gäller svenska förhållanden är svaret utan tvekan: Ja, det är lagligt.

Visserligen skulle den du hyr av kunna ha meddelat dig att ett villkor för att hyra lägenheten är att du inte fotograferar, men den enda påföljden du skulle kunna råka ut för om du skulle bryta mot detta är att du blir utkastad.
 
Intressant fråga. Fast jag måste erkänna att jag inte begriper så mycket.

Vad är så speciellt med airbnb?
 
Hej!


Jag tänkte göra en reklamfilm med en författare i en lägenhet som jag hyr igenom airbnb. Min fråga är: Är det lagligt att göra detta, eller måste man ha skriftlig godkännelse från ägaren av fastigheten?

/André

AirBnB, vad har det med saken att göra?

Även om det är lagligt i Sverige m fl länder så kräver numera typ alla bildbyråer att man skaffar en Property Relase för din situation. Det är inte slump. Nu vet jag inte hur du tänkt sälja filmen men det är värt att tänka på.

Varför inte skaffa en property release, det är enkelt och när man hyr en lägenhet oftast extremt enkelt. Det kostar inget och minskar risk för strul.

Tänk så här, lägenhetsinnehavaren gillar inte att ni gör en reklamfilm i hans/hennes lägenhet. Känns det bra att ändå göra den?
 
...

Tänk så här, lägenhetsinnehavaren gillar inte att ni gör en reklamfilm i hans/hennes lägenhet. Känns det bra att ändå göra den?

Lagligt eller inte bör inte vara första frågan.

Är det lämpligt? Är det juste? Borde vara frågorna före ... visserligen är laglig också viktigt, men allt som är lagligt är inte lämpligt.

Skulle du, om du hyrde ut din lägenhet till en privatperson, vilja se den i en reklamfilm?
Även om du inte skulle ha något emot det, så garanterar jag att många andra skulle bli mycket ledsna, arga, sårade ...

Gör som tidigare svar, säg vad du vill låna/hyra lägenheten till och skaffa tillstånd av lägenhetsinnehavaren.

Sedan tror jag inte att den som hyr en lägenhet på detta sätt får använda den kommersiellt ... vilket det är om du spelar in en reklamfilm i den.
 
Lagligt eller inte bör inte vara första frågan.

Det var det första jag skrev, att det är lagligt. Vi vet iofs inte vilket land det gäller.

Är det lämpligt? Är det juste? Borde vara frågorna före ... visserligen är laglig också viktigt, men allt som är lagligt är inte lämpligt.

Skulle du, om du hyrde ut din lägenhet till en privatperson, vilja se den i en reklamfilm?
Även om du inte skulle ha något emot det, så garanterar jag att många andra skulle bli mycket ledsna, arga, sårade ...

Gör som tidigare svar, säg vad du vill låna/hyra lägenheten till och skaffa tillstånd av lägenhetsinnehavaren.

Sedan tror jag inte att den som hyr en lägenhet på detta sätt får använda den kommersiellt ... vilket det är om du spelar in en reklamfilm i den.

Samtidigt är det vanligt att AirBnB-uthyrare saknar tillstånt för uthyrningen men nog ska man fråga och som jag sa, då man tidigt säger att man ska fota/filma har jag aldrig råkat ut för några hinder, uthyraren vill ju ha dig som kund och om denne inte vill att du ska fota/filma finns det säkert en anledning till detta och att luta sig mot lagen och ÄNDÅ fota/filma är förstås inte så bra.

Om vissa fotografer går runt och kräver/utnyttjar sin rätt att fota överallt trots protester kommer snart lagändring som ett brev på posten.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.