Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Fotografera INDREDNINGAR
- Trådstartare chrullo
- Start datum
pareli
Aktiv medlem
Första steget är förstås att ha en passande utrustning.
Inredning och arkitektur ställer höga krav på den tekniska bildkvaliteten. Om du plåtar digitalt bör du ha minst 12 megapixel. Ännu bättre är om du använder mellanformat 6x9 eller storformat.
Detta är under förutsättning att bilderna skall användas för tryck, vilket jag antar.
En blixt räcker inte långt. För inredning behövs omfattande ljussättning.
Vidvinklar ner till effektiv brännvidd 18-20 är nödvändiga.
Inredning och arkitektur ställer höga krav på den tekniska bildkvaliteten. Om du plåtar digitalt bör du ha minst 12 megapixel. Ännu bättre är om du använder mellanformat 6x9 eller storformat.
Detta är under förutsättning att bilderna skall användas för tryck, vilket jag antar.
En blixt räcker inte långt. För inredning behövs omfattande ljussättning.
ulltand
Aktiv medlem
pareli skrev:
...du ha minst 12 megapixel...
Nu kan inte jag sånt här, därför frågar jag
Lek med tanken att bilden ska bli 20x20cm, det blir 8x8". För tryck har jag hört att man kör med ca 300dpi, vilket alltså ger 8"x300=2400. 2400x2400 (bild 20x20cm) blir då knappt 6MP.
Självklart kan ju bilderna i tryck vara större, eller så behöver man lite extra storlek för beskärning etc.
Undrar ändå varför man ska ha minst 12MP.
pareli
Aktiv medlem
För att få tillräcklig detaljupplösning och omfång behövs en upplösning högre än den teoretiska 300 ppi (om nu det aktuella trycket motsvarar den upplösningen).
Jag har tryckt både 6, 8, 12 och 16 megapixelfiler i tidskriftskvalitet, och det är en markant skillnad. 12 och över blir bra. Mellanformat eller storformat scannat till 12 och över blir ännu bättre.
Jag har tryckt både 6, 8, 12 och 16 megapixelfiler i tidskriftskvalitet, och det är en markant skillnad. 12 och över blir bra. Mellanformat eller storformat scannat till 12 och över blir ännu bättre.
ulltand
Aktiv medlem
pareli skrev:
...Och sedan finns det naturligtsvis en rad bildmässiga aspekter, utöver tekniken... ;-]...
Hade mina aningar om det
Tack för ditt svar.
mikaelleijon.se
Aktiv medlem
Plåta 60 interiörer åt IKEA?! Grattis!!pareli skrev:
Jag ser att Mikael Leijon har tittat in här. Du kan ju det här ordentligt. Red ut alla begreppen för oss amatörer...
Har inte mycket att tillägga till Pärs inlägg. Ljussättning är förstås en viktig ingrediens om man vill ta bilderna ytterliggare ett steg. Speciellt yrkesmässigt då det ju ofta inte går att lita på att ljuset är precis som man vill ha det. Sätter ofta själv stora blixtar (2400ws) utanför fönster osv för att skapa soljus och spännande skuggor mm. Bifogar en bild från ett jobb häromdagen. Ljussatt med tre blixtar.
Lycka till!
/Mikael
mikaelleijon.se
Aktiv medlem
bEPH
Aktiv medlem
Det här tolkar jag som (och jag tror) att det behövs 18-20 mm på en kamera med film.pareli skrev:
dvs. fotar du med en digital systemkamera så behövs ännu lägre brännvidder.
På min canon 20d så vore det alltså bra med ner mot 12 mm, du kan enkelt prova själv att fota i ditt rum och se hur mycket du får med.
chrullo
Aktiv medlem
Bilderna skall inte användas i tryck, det är endast inom konsernen, för att dokumentera det nya varuhusuet (Oslo/Slependen) som blir klart på tisdag. Jag var och rekade på plats idag och det befintliga ljuset är tro det eller ej helt OK. Det finns tyvärr inga fönster som släpper in ljus; interiörerna är allt från 8-40m², konstiga vinklar. Skulle behöva ett 12-24 tills på tisdag, någon som kan skicka ett på posten?
Tog några provbilder idag, utan fullständig utrustning. Skall se om jag får upp en bild här snart.
Och hur jag fick uppdraget? Det får förbli en hemlighet
Tog några provbilder idag, utan fullständig utrustning. Skall se om jag får upp en bild här snart.
Och hur jag fick uppdraget? Det får förbli en hemlighet
plippen
Aktiv medlem
låter fantstiskt jobbigt med 60 interiörer på en dag.
Men kul och en skön utmaning.
När jag fotar interiörer åt en kund brukar vi ljussätta en dag och fota en dag. alltså två dagar per interiör.......lite skillnad.
Tycker att du ska skippa blixt helt om det som du säger är okej allmänljus. Kör med stativ och gör två eller tre olika exponeringar som du lägger ihop i efterarbetet.
eller är det lika kort om tid där?
Fota in i datorn, så får du koll på linjer som drar iväg pga vidvinkel, och kan ordna det direkt.
Kör du med film?
I så fall skjuter du 600 polaroider för att få koll på läget.
Men kul och en skön utmaning.
När jag fotar interiörer åt en kund brukar vi ljussätta en dag och fota en dag. alltså två dagar per interiör.......lite skillnad.
Tycker att du ska skippa blixt helt om det som du säger är okej allmänljus. Kör med stativ och gör två eller tre olika exponeringar som du lägger ihop i efterarbetet.
eller är det lika kort om tid där?
Fota in i datorn, så får du koll på linjer som drar iväg pga vidvinkel, och kan ordna det direkt.
Kör du med film?
I så fall skjuter du 600 polaroider för att få koll på läget.
J.Weinö
Aktiv medlem
objektiv för sådana jobb?
har lite sådant här på gång och ställer frågan om vilka brännvidder ni brukar använda...
Är ett Tokina AT-X 12-24/4 Pro en bra optik för de här ändamålen, jag skall ta bilder i en butik framöver.
Jag jobbar med en D200, se min profil för att se vilka objektiv jag har att tillgå idag.
har lite sådant här på gång och ställer frågan om vilka brännvidder ni brukar använda...
Är ett Tokina AT-X 12-24/4 Pro en bra optik för de här ändamålen, jag skall ta bilder i en butik framöver.
Jag jobbar med en D200, se min profil för att se vilka objektiv jag har att tillgå idag.
chrullo
Aktiv medlem
Tack för alla tips. Fotar digitalt. 2GB+512MB CF. 60 interiörer (plus en timma nere på golvet), 10-12h (10min/interiör), helhet + detaljer. Går det ens på en person?
Har talat ut med en god vän till mig och kommer fram till att det är "LITE" ont om tid för det hela. Det är ju lite av ett massproduktionsjobb, inte bilder som kommer direkt publiceras utan stanna inom konsernen, så frågan lyder, vilken kvalité kan man vara nöjd med. Det finns ju inget direkt något dagsljus som kommer in utan allt är belyst efter inredarens tankar. Va som sagt och tog lite provfoton idag. Bifogar en bild på ett halvfärdigt inplastat interiör, inget seriöst försök utan bara för att visa i huvudsak vilka slags interiörer det är och så vidare.
Har talat ut med en god vän till mig och kommer fram till att det är "LITE" ont om tid för det hela. Det är ju lite av ett massproduktionsjobb, inte bilder som kommer direkt publiceras utan stanna inom konsernen, så frågan lyder, vilken kvalité kan man vara nöjd med. Det finns ju inget direkt något dagsljus som kommer in utan allt är belyst efter inredarens tankar. Va som sagt och tog lite provfoton idag. Bifogar en bild på ett halvfärdigt inplastat interiör, inget seriöst försök utan bara för att visa i huvudsak vilka slags interiörer det är och så vidare.
Bilagor
chrullo
Aktiv medlem
Japp, det ser jag lite som en självklarhet. Fast tro mig, varuhuset är packat med stash. Den där fula "testbilden" är tagen så långt bak som möjligt, 18-19mm. Finns dock vissa interiörer som jag kommer kunna fota med mitt fasta 30 och det glädjer mig.
En alltid återkommande fråga, ni som är yrkesfotografer. Om ni fått i uppdrag att "om två dagar vill vi ha fotograferat 60+ interiörer + detaljer och en 20 bilder från golvet, ni har en dag till förfogande. Vi ser framför oss minst 150 bilder på en CD."
Vad hade ni tagit betalt? Tänk inte på min sits, utan vad hade NI tagit som yrkesfotografer. Det är väl minst 20h konstant arbete för att sedan ha en skiva klar tidigt onsdag morgon.
En alltid återkommande fråga, ni som är yrkesfotografer. Om ni fått i uppdrag att "om två dagar vill vi ha fotograferat 60+ interiörer + detaljer och en 20 bilder från golvet, ni har en dag till förfogande. Vi ser framför oss minst 150 bilder på en CD."
Vad hade ni tagit betalt? Tänk inte på min sits, utan vad hade NI tagit som yrkesfotografer. Det är väl minst 20h konstant arbete för att sedan ha en skiva klar tidigt onsdag morgon.
plippen
Aktiv medlem
nu blir det tyst...................
känsligt vet du...
Nej, men faktiskt jättesvårt att svara på.
jag personligen hade inte tagit ett sånt jobb och därför är det svårt att sätta en prislapp.
Har ingen möjlighet att leverera min önskade kvalité under dom premisserna. Och hade därför tackat nej om inte det gick att förhandla fram längre arbetstid.
tycker inte du ska ta betalt per timme. Utan per levererad bild.
känsligt vet du...
Nej, men faktiskt jättesvårt att svara på.
jag personligen hade inte tagit ett sånt jobb och därför är det svårt att sätta en prislapp.
Har ingen möjlighet att leverera min önskade kvalité under dom premisserna. Och hade därför tackat nej om inte det gick att förhandla fram längre arbetstid.
tycker inte du ska ta betalt per timme. Utan per levererad bild.