Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i solljus

Produkter
(logga in för att koppla)

A_J

Avslutat medlemskap
Hej

Finns det några enkla tips och förslag för en nybörjare som fotograferar utomhus på eftermiddagen när solen är som skarpast.

Jag tycker att alla mina bilder i solen blir antingen mörka, gråa och tråkiga eller ljusa och bleka. Att efterbehandla bilderna genom att bara öka ljusstyrkan är ju meningslöst, då blir bilderna bara bleka och ännu fulare.

Jag har provat att fota med solen i ryggen, stå så att solen är dold, använda manuella inställningar eller kamerans automatik, men hur jag än gör så ogillar jag mina bilder.

Både förslag till förbätttring vid själva fototagningen, men även till efterbehandling skulle uppskattas!
 
Ett gammalt tips är att mäta ljuset i handflatan i skugga. Man ställer sig med solen i ryggen och mäter därefter ljuset i den skuggade handflatan och fotar med de inställningarna. Värt att testa.
-affe
 
Ett tillbehör jag inte går hemmifrån utan är det cirkulära polarisationsfiltret, det förstärker kontraster (mellan himmel & moln) färgerna får lite mer kraft och man kan ta bort speglingar i det mesta utom metall.
Det fungerar dock bäst ca 90grader från solen och avtar sen för att försvinna i motljus och medljus.
 
Om du fotar människor,,,, blixt. Låter konstigt men är effektivt för att dämpa dom våldsamma kontrasterna mitt på dan!!
 
vaktis100 skrev:
Om du fotar människor,,,, blixt. Låter konstigt men är effektivt för att dämpa dom våldsamma kontrasterna mitt på dan!!

Vad kör du med för inställning dá? Eller rättare sagt hur ljusmäter du?

Jag tycker alltid det ser onaturligt ut (blir inga skuggor alls) antar att jag brassar pá för mycket med blixten. Hur undviker jag detta pá ett enkelt och snabbt sätt? Har en speedlite 550EX?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.